Danske Bankin Akava-tiimissä työskentelevät Annemari, Hanna, Anni, Nora, Roope ja Jouni. Heidän joukossaan on myös Akavan jäsenliiton jäseniä, joten monipuolisen asiantuntemuksen lisäksi heiltä löytyy myös tietoa liiton toiminnasta.
Tiimissä jo toista vuotta vaikuttava Hanna on saanut hyvää kokemusta vastavalmistuneiden kanssa työskennellessään, ja hän on nyt innolla tarttumassa toimeen uuden asuntolainaedun tiimoilta. Hanna kertoo, että asuntolainan edut saattavat tulla asiakkaalle yllätyksenä, kun jokin asia on jäänyt aiemmin hoksaamatta.
– Usein asiakkaat ovatkin sitten ekstrailoisia, kun asiat käydään laajemmin läpi. Kun annamme esimerkkejä, he ymmärtävät oikeasti, paljonko etu on tietyn suuruisessa lainassa. Avaamme siis eurot auki ja se on usein iloinen yllätys.
– Monet eivät ennen sitä ymmärrä, miten hyvät edut oikeasti ovat. Se on suuri rahallinen hyöty, lainaneuvottelijana toimiva Heidi komppaa vieressä.
Monet pitävät asuntolainaa painolastina, joka pitää maksaa mahdollisimman nopeasti pois. Sen sijaan kannattaisi ajatella, että sen on modernissa taloudessa joustoelementti, jonka takaisinmaksusta voi sopia pankin kanssa. Lyhennyksen voi aloittaa portaittain sen sijaan, että ostaa vaikka huonekaluja uuteen asuntoon luottokortilla. Kun asuntolainaa maksetaan useita vuosia, matkan varrella tulee elämässä eteen erilaisia tilanteita, joissa voi hakea taukoa lainanlyhennyksistä.
Kilpailuttaminen on helppoa
Heidin mukaan ihmiset myös kilpailuttavat lainojaan paljon. Laina-asiakkaiden tilanteet vaihtelevat, ja etu marginaalista lasketaan erikseen jokaiselle asiakkaalle. Henkilökohtaisesta lainatarjouksesta näkee hinnan jäsenenä ja ilman jäsenyyttä.
– Iso osa minulle tulevista tapaamisista on kilpailutuksia. Nykyään lainan kilpailuttaminen on helppoa, ja vastauksen saa nopeasti lainaneuvottelussa, kun meihin voi olla näppärästi yhteydessä puhelimitse ja verkkotapaamisina.
– Kun asunto on löytynyt, ei tarvitse miettiä, että pitää sen takia jäädä tiettyyn pankkiin, vaan voi hoitaa asiat nopeasti. Asiakkaaksi tuleminenkin tapahtuu tuosta vaan verkossa, Heidi toteaa.
Hanna paljastaa, että vastavalmistuneiden kanssa käydään läpi monipuolisesti etuihin liittyviä asioita, mutta hänellä on selkeä top3-lista eniten kysytyistä seikoista.
– Ihmisiä kiinnostavat kulut: onko esimerkiksi asuntolainan järjestelypalkkio todella maksuton. Priority Pass™ on monelle tärkeä ja miten sen saa. Lisäksi monet haluavat kuulla enemmän etujen piiriin kuuluvista sijoituspalveluista.
Tiimissä odotetaan kovasti, että kyselyitä tulee enemmänkin – he auttavat mielellään.
Tutustu Danske Bankin jäsenetuihin.
- Kirjoittaja: Petra Saikku
- Kuva: Danske Bank