Lausuntopyyntö ammatillisten perustutkintojen yhteisistä tutkinnon osista
Lausunnonantajan lausunto
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, saame
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, romani
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, viittomakieli
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi viittomakielisille
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, opiskelijan oma äidinkieli
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta toiminta digitaalisessa ympäristössä
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta taide ja luova ilmaisu
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta matematiikka ja matematiikan soveltaminen
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta työelämässä toimiminen
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta osa-alueesta kestävän kehityksen edistäminen
Akava ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Pyydämme palautetta yhtenäisestä arviointikriteeristöstä
Akava ry lausuu kunnioittavasti seuraavaa:
Lausunnon pääkohdat
- Akava pitää ammatillisten tutkintojen yhteisiä tutkinnon osia tärkeinä keinoina taata opiskelijoille tosiasialliset jatko-opintomahdollisuudet ja valmiudet oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.
- Akava pitää perustutkintojen uudistamistyötä tärkeänä ja erityisesti arviointikriteerien yhtenäistämistä kannatettavana.
- Akava on huolestunut ammatilliseen koulutukseen kohdistuneista mittavista rahoitusleikkauksista. Tutkintojen tarkistamisen ja uudistamisen yhteydessä voimavaroja tuleekin lisätä, jotta uudistus pystytään toteuttamaan laadukkaasti.
Ammatillisten tutkintojen tavoite on yhtäältä tuottaa työelämän vaatimaa osaamista, mutta toisaalta tarjota opiskelijalle polku jatko-opintoihin ja perusta oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen. Akava pitää lausunnoilla olevia ammatillisten perustutkintojen yhteisiä tutkinnon osia tärkeinä elementteinä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Yhteiset tutkinnon osat ovat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen sekä yhteiskunta- ja työelämäosaaminen. Akava pitää kokonaisuutta perusteltuna, mutta ei ota lausunnossaan kantaa yksityiskohtaisiin alakohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Yleisemmällä tasolla Akava pitää perustutkintojen uudistamistyötä kannatettavana ja erityisesti arviointikriteerien yhtenäistämistä tärkeänä. Uudistuksessa ammatillisten tutkintojen perusteissa määritellään osaaminen, joka jokaisella tutkinnon suorittaneella tulee olla. Osaaminen kuvataan tutkinnon osittain ammattitaitovaatimuksina ja osaamistavoitteina. Akava korostaa, kuinka erityisesti näitä osaamistavoitteita koskevat yhteiset arviointikriteerit lisäävät opiskelijoiden yhdenvertaisuutta ja takaavat tosiasiallisia jatko-opintomahdollisuuksia.
Yhteisten tutkinnon osien tuottama osaaminen korostuu tulevaisuuden työelämässä, jossa tarvitaan osaavia kansalaisia ja omaa osaamistaan jatkuvasti kehittäviä toimijoita. Tästä näkökulmasta katsottuna Akava pitää huolestuttavana sitä, että ammatilliseen koulutukseen kohdistuneet mittavat leikkaukset näkyvät erityisesti yhteisten tutkinnon osien opintojen opetuksen resursoinnissa. Tutkintojen tarkistamisen ja uudistamisen yhteydessä voimavaroja tuleekin lisätä, jotta uudistus pystytään toteuttamaan laadukkaasti.
Sahamies Miika
Akava ry
Lisätiedot
Lausuntopyyntö OPH-1667-2021, 29.4.2021
Lausunnon diaarinumero Dnro 071/62/2021
Lausunnon päiväys 4.6.2021
Laatija Miika Sahamies