Akavan lausunto ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen

Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen, että kannattaa esitystä. Akava nostaa esiin, että Akavan tavoitteena on ollut, että esimerkiksi Omatoimisen työllistymisen tuen yhdistykset (OTTY) eri maakunnissa toimivine paikallisine toimijoineen, esimerkiksi Pirkanmaan Uratehdas,...

14.9.2018

Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen, että kannattaa esitystä. Akava nostaa esiin, että Akavan tavoitteena on ollut, että esimerkiksi Omatoimisen työllistymisen tuen yhdistykset (OTTY) eri maakunnissa toimivine paikallisine toimijoineen, esimerkiksi Pirkanmaan Uratehdas, sisältyvät muistiossa tarkoitettuun toimijoiden määritelmän laajennukseen. Akavan mielestä tämä tavoite toteutuu esityksessä, eikä siihen näin ollen ole huomauttamista.

Ehdotus eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen

Akava kiittää mahdollisuudesta lausunnon antamiseen otsikon asiassa.

Akava kannattaa esitystä. Alla huomioita lausuntopyynnössä esitetyn otsikoinnin mukaisesti:

  1.    –
  2. Akavan tavoitteena on ollut, että esimerkiksi Omatoimisen työllistymisen tuen yhdistykset (OTTY) eri maakunnissa toimivine paikallisine toimijoineen, kuten esimerkiksi Pirkanmaan Uratehdas, sisältyvät muistiossa tarkoitettuun toimijoiden määritelmän laajennukseen. Nähdäksemme tämä tavoite toteutuu esityksessä, eikä siihen näin ollen ole huomauttamista.
  3. Voi olla että muutos edellyttää vielä täsmällisempien soveltamisohjeiden tms. laadintaa. Valmennuksia toteutetaan enenevässä määrin erilaisilla teknologisilla ratkaisuilla, jotka kaikki eivät edellytä henkilötietojen antamista tai kirjautumista. Onko esimerkiksi webinaariin osallistuminen aktiivisuutta kartuttava toimi? Nähdäksemme pitäisi olla. Webinaariin osallistuminen ei yleensä edellytä henkilötietojen antamista tai kirjautumista. Rajanveto aktiivisuutta kerryttävien ja muiden palveluiden suhteen voi olla joissakin tapauksissa ongelmallista.
  4. Uskoaksemme on, mutta voi olla että työttömyysturvan aktiivimalli sekä TEMissä valmisteltu omatoimisen työnhaun malli muodostavat työttömän näkökulmasta vaikeasti hahmottuvan kokonaisuuden. Viestintään on joka tapauksessa satsattava.
  5. Muutoksesta on tiedotettava heti kun sen sisältö ja aikataulu on varmistunut. Muutosten olisi hyvä tulla voimaan mahdollisimman nopeasti kesälomakauden päättymisen jälkeen.
  6. Mahdollisimman nopeasti, kuitenkin toimeenpanon järjestäminen huomioiden.

Akava ry

Sture Fjäder, puheenjohtaja
Pekka Piispanen, johtaja

Lausunnon tunnistetiedot

Lausuntopyyntö 20.6.2018/Dnro STM/1923/2018, STM053:00/2018
Lausunnon diaarinumero Dnro 081/62/2018
Lausunnon päiväys 2.8.2018
Laatija Heikki Taulu

Lue lisää aiheesta

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa annetun lain, ulosottokaaren, sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta

Esitysluonnoksen tavoitteena on sujuvoittaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa rikosten torjumiseksi ja ehkäisemiseksi. Viranomaisten välinen tietojenvaihto luo edellytyksiä myös viranomaisten tehokkaammalle ja oikea-aikaisemmalle valvonnalle ja varhaiselle puuttumiselle. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kannattavat esityksen tavoitteita ja kiinnittävät lausunnossaan huomiota työsuojeluviranomaisen tiedonsaantioikeuksien laajentamiseen. Työsuojeluviranomaisen osalta esityksen tavoitteena on tehostaa työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaa mahdollistamalla sekä Ulosottolaitoksen että Verohallinnon oma-aloitteinen tietojen luovuttaminen työsuojeluviranomaisille sekä esitutkintaviranomaisille silloin, kun viranomaiset omassa tehtävässään saavat tietoonsa työsuojeluviranomaisen valvontatehtäviin liittyvää tietoa taikka saavat tietoonsa seikkoja, joiden perusteella syntyy viranomaisessa epäily mahdollisesta työperäistä hyväksikäyttöä taikka ihmiskauppaa koskevasta rikoksesta. Tältä osin tavoitteena on tehostaa harmaan talouden torjuntaan liittyvien viranomaisten ja työsuojeluviranomaisten yhteistyötä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.