Akavan lausunto hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta (varhaiskasvatuksen edistämisvelvollisuus)

Lausunnossaan oikeusministeriölle Akava ei kannata hallituksen esitystä. Akavan mukaan perusoikeuksia koskevan lainsäädännön tehtävä tulee olla oikeuksien, oikeussuojakeinojen, syrjinnän kieltojen ja edistämisvelvoitteiden vahvistaminen – ei niiden heikentäminen, eikä varsinkaan kaikkein haavoittuvammassa asemassa olevien, kuten lasten, osalta.

7.8.2024

Lausuntopyyntö hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta (varhaiskasvatuksen edistämisvelvollisuus)

Lausunnonantajan lausunto

Akavan näkemyksen mukaan esityksen taustalla oleva hallituksen norminpurku ei sovellu varhaiskasvatukseen. Ehdotettu muutos heikentää yhdenvertaisuuden edistämistä ja syrjinnän ennaltaehkäisyä varhaiskasvatuksessa sekä laajemmin yhteiskunnassa. Se antaa negatiivisen viestin yhteiskunnan halusta kehittää varhaiskasvatusta ja sen suhtautumisesta Suomen monimuotoistumiseen. Varsinkin työvoimapulasta kärsivillä aloilla, kuten varhaiskasvatuksessa, tulisi viestin olla päinvastainen.

Akava pitää välttämättömänä, että hallitus on sitoutunut tiedonannossaan edistämään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja syrjimättömyyttä kaikessa toiminnassaan. Nyt esitetty muutos ei kuitenkaan tue kyseistä tavoitetta. Akavan mielestä on tärkeä varmistaa, että niin lainsäädännön, työpaikkakohtaisten käytännön toimien ja ihmisten asenteiden tavoitteena on rakentaa yhdenvertaista, tasa-arvoista ja syrjimätöntä yhteiskuntaa. Varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön tulee tässä mielessä olla erityisasemassa, sillä varhaiskasvatuksen kautta luodaan pohja myös ihmisten asenteille ja yhteiskunnan käytännöille. Akavan mukaan on huomionarvoista, että varhaiskasvatuksessa, kuten muuallakin yhteiskunnassa, on havaittu valitettavasti esiintyvän rasismia ja syrjintää. Huomioon ottaen erityisesti nykyisten säännösten tavoitteet ja hallituksen itsensä tekemät sitoumukset, säännösten kumoaminen nyt ehdotetulla tavalla ei ole perusteltua.

Lopuksi Akava huomauttaa, kuinka poukkoileva lainsäädäntötyö ei ole hyvän hallinnon mukaista. Varhaiskasvatuksessa on vasta uudistettu sekä varhaiskasvatuslaki että yhdenvertaisuutta koskeva lainsäädäntö, minkä vuoksi kentän toimijoille on nyt tärkeää antaa työskentelyrauha. Myöskään kesälomakaudelle sijoittunut, vain neljän viikon lausuntoaika, ei ole hyvän hallintotavan mukainen.

Sahamies Miika