Työryhmän mietintö julkisuuslain ajantasaistamisesta
Yleisperustelut sekä suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Huomionne yleisperusteluista sekä suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys -jaksosta (mietinnön jaksot 2-5 ja 10)?
–
Soveltamisalan laajentamista koskevat ehdotukset
Miten arvioitte vaikutuksia, joita seuraa mietinnössä ehdotetun julkisuuslain soveltamisalan laajentamisesta julkisen hallintotehtävän hoitamiseen kokonaisuudessaan? Onko mietinnössä jäänyt tältä osin tunnistamatta joitakin erityisiä vaikutuksia, jotka liittyvät organisaationne erityispiirteisiin?
–
Miten arvioitte vaikutuksia, joita seuraa mietinnössä ehdotetun julkisuuslain soveltamisalan laajentamisesta julkisyhteisön määräysvallassa oleviin yhteisöihin ja säätiöihin? Onko mietinnössä jäänyt tältä osin tunnistamatta joitakin erityisiä vaikutuksia, jotka liittyvät organisaationne erityispiirteisiin?
–
Minkälaisia erilaisia turvallisuuteen liittyviä vaikutuksia arvioitte mietinnössä ehdotetulla julkisuuslain soveltamisalan laajentamisella olevan? Ovatko voimassa olevan julkisuuslain salassapitoperusteet riittävät suojaamaan tietoja, joita on ehdotuksen mukaan soveltamisalan piiriin uutena tai laajemmin tulevien toimijoiden hallussa? Onko organisaatiollanne hallussa tietoja, joiden salassapito olisi välttämätöntä esimerkiksi turvallisuusnäkökohtien vuoksi eikä niiden salassapito ole mahdollista voimassa olevassa laissa tai erityislaeissa säädettyjen salassapitoperusteiden perusteella?
–
Muut mietinnön ehdotukset
Olisiko muilla kuin lain soveltamisalaa laajentavilla ehdotuksilla organisaationne näkökulmasta turvallisuusvaikutuksia ja minkälaisia nämä vaikutukset olisivat?
–
Lakiehdotus ja säännöskohtaiset perustelut
Huomionne luvuittain lakiehdotukseen ja sitä koskeviin säännöskohtaisiin perusteluihin?
1 luku
Akava katsoo, että työeläkejärjestelmän ja sen toimijoiden erityispiirteet on tarpeellista ottaa huomioon. Julkisen vallan käytön käsite on oikeuskäytännössä vakiintunut ja nykyinen julkisuuslain soveltamisala on työeläkejärjestelmässä selkeä. Mietinnön mukaan julkisuuslakia sovellettaisiin jatkossa myös yksityisten alojen eläkevakuuttajiin ja Eläketurvakeskukseen niiden hoitaessa lailla tai lain nojalla annettua julkista hallintotehtävää, jollei muussa laissa toisin säädetä. Työryhmän mietinnössä ei ole määritelty julkista hallintotehtävää, ja sen tulkinta työeläkealalla jäisi epäselväksi. Ehdotetun soveltamisalan muutoksen vaikutuksia on siten etukäteen vaikea arvioida. Tuomme myös esille, että työeläkejärjestelmää koskevat muutokset tulee käsitellä kolmikantaisesti.
2 luku
–
3 luku
–
4 luku
–
5 luku
–
6 luku
–
7 luku
–
8 luku
–
Muut huomiot
Muut mahdolliset huomionne?
–
Kannisto Miia
Akava ry
Lisätiedot
Lausuntopyyntö 12.12.2023, VN/27452/2020
Lausunnon diaarinumero Dnro 119/62/2023
Lausunnon päiväys 15.2.2024
Laatija Miia Kannisto