Akava ja Agronomiliitto nostavat esiin ruokasektorin kehittämistarpeita

Akava ja Agronomiliitto nostavat esiin yhteisessä hankkeessaan ”Ruokasektorista kasvua ja omavaraisuutta” ruoka-alan merkitystä omavaraisuuden ja työllisyyden näkökulmasta. Vireällä tuotekehityksellä voidaan vahvistaa korkealaatuisten ruokatuotteiden ja -palveluiden kilpailukykyä markkinoilla. Samalla voimme parantaa omavaraisuuttamme.

17.9.2020

– Yhteisenä tavoitteenamme on tukea ruokasektorin osaamiseen ja korkeaan arvonlisäykseen perustuvaa kasvua sekä vahvistaa omavaraisuutta. Samalla pyrimme tukemaan siirtymää hiilineutraalisuuteen ja vahvistamaan viennin kasvua, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

Ruokaketjun muodostava ruoka-ala alkutuotannosta vähittäiskauppaan työllistää laajasti Suomessa, noin 340 000 henkilöä ja tuottaa kansantalouteen noin 15 miljardia arvonlisäystä.

– Ruoka-alan merkitys ei näy riittävästi ajankohtaisessa talouskeskustelussa. Alalla on seurattava kuluttajien toiveita tarkasti ja reagoitava toiveisiin paremmin. On tärkeää, että kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota ruuan laatuun ja alkuperään. Suomessa on korkeatasoista osaamista ravitsemuslaadultaan parempien tuotteiden kehittämisessä, mutta sen hyödyntämistä liiketoiminnassa on parannettava. Ruoka-ala kaipaa innovaatioita, jotka luovat uusia työpaikkoja ja vahvistavat omavaraisuutta, sanoo Agronomiliiton toiminnanjohtaja Ilkka Pekkala.

Akava ja Agronomiliitto katsovat, että kotimaisen tuotannon arvoa on nostettava. Alkutuotannon kykyä tuottaa kannattavasti ja kilpailukykyisesti riittäviä määriä raaka-aineita kotimaiselle teollisuudelle on kehitettävä, jotta ruoka-alasta voidaan rakentaa kasvuala.

Hankkeen avauksena on keskustelu ”Kasvaako ruokasektori – kuka huolehtii omavaraisuusasteesta?”. Voit seurata keskustelua perjantaina 18.9. kello 13–14 verkkolähetyksenä osoitteessa https://www.mediaserver.fi/live/akava

Yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski, Akava, puh. 040 742 6082

Toiminnanjohtaja Ilkka Pekkala, Agronomiliitto, puh. 050 575 8138