Esitysluonnoksen tavoitteena on sujuvoittaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa rikosten torjumiseksi ja ehkäisemiseksi. Viranomaisten välinen tietojenvaihto luo edellytyksiä myös viranomaisten tehokkaammalle ja oikea-aikaisemmalle valvonnalle ja varhaiselle puuttumiselle. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kannattavat esityksen tavoitteita ja kiinnittävät lausunnossaan huomiota työsuojeluviranomaisen tiedonsaantioikeuksien laajentamiseen. Työsuojeluviranomaisen osalta esityksen tavoitteena on tehostaa työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaa mahdollistamalla sekä Ulosottolaitoksen että Verohallinnon oma-aloitteinen tietojen luovuttaminen työsuojeluviranomaisille sekä esitutkintaviranomaisille silloin, kun viranomaiset omassa tehtävässään saavat tietoonsa työsuojeluviranomaisen valvontatehtäviin liittyvää tietoa taikka saavat tietoonsa seikkoja, joiden perusteella syntyy viranomaisessa epäily mahdollisesta työperäistä hyväksikäyttöä taikka ihmiskauppaa koskevasta rikoksesta. Tältä osin tavoitteena on tehostaa harmaan talouden torjuntaan liittyvien viranomaisten ja työsuojeluviranomaisten yhteistyötä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.
Lausunnossa valtiovarainministeriölle Akava toteaa, että ehdotettu kansallinen 40 prosentin tavoite julkisen talouden velkasuhteelle on Akavan mielestä epärealistisen matala, kun otetaan lähtötilanne huomioon. Lisäksi tarvitaan selvitys siitä, mikä taho on paras hoitamaan riippumattoman finanssipolitiikan valvojan tehtävää, Valtiontalouden tarkastusvirastolla (VTV) vai talouspolitiikan arviointineuvosto.
Akava toteaa lausunnossaan valtioneuvoston kanslialle muun muassa, että avoimuuden edistäminen on yleinen yhteiskunnallinen tavoite, eikä ehdotettu sääntely saa muodostaa siihen poikkeusta ilman painavia ja täsmällisesti perusteltuja syitä. Poliittisen prosessin toimivuus edellyttää kuitenkin, että toimijoilla on mahdollisuus käydä valmisteluvaiheessa myös luottamuksellisia keskusteluja.
Akava pitää lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle esitystä yleistuesta kannatettavana ja toteaa muun muassa, että arvioinnin mukaan siirtyminen yleistukeen vaikuttaa vain suhteellisen pienen joukon etuustasoon joko nostavasti tai laskevasti.
Lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle Akava toteaa muun muassa, että luonnoksen vaikutusarviot keskittyvät lähinnä Kelan toimintaan. Esitysluonnoksessa ei arvioida vaikutuksia Kelan asiakkaisiin, tai kuvata, aiheuttaako esimerkiksi tiedonsaantioikeuden laajentaminen muille toimijoille lisäkustannuksia.
Lausunnossaan oikeusministeriölle Akava pitää tärkeänä, että lainvalmistelun kuulemisoppaassa on huomioitu lakisääteiset kuulemisvelvoitteet, kuten kolmikantainen lainvalmistelu. Kolmikantainen lainvalmistelu perustuu kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimuksiin.
Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.
This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.
Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.