Tiedotteet ja uutiset

Tältä sivulta löydät Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Akava: Työelämän yhdenvertaisuuden parantamiseksi tarvitaan uutta lainsäädäntöä ja vapaaehtoisuuteen perustuvia keinoja

Tuoreen yhdenvertaisuuslain arvioinnin mukaan yhdenvertaisuuden edistämistä pidetään työpaikoilla tärkeänä tavoitteena, mutta sen toimeenpano on yhä kesken. Tutkimustiedon perusteella Suomessa tarvitaan uusiatoimenpiteitä yhdenvertaisuustilanteen parantamiseksi. Akava painottaa henkilöstön osallisuutta yhdenvertaisuussuunnittelussa.

Akava: Kevään kehysriihestä kaivataan päätöksiä – kuntien elinvoima kuntavaalien keskiöön

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder painotti liittokokouspuheessaan, että hallituksen puolivälitarkastelussa eli kevään kehysriihessä pitää tehdä lukuisia uusia päätöksiä työllisyyden ja kasvun turvaamiseksi. Hallitusohjelmaa pitää täydentää. Kevään kuntavaalien yhteydessä Akava nostaa esille kuntien elinvoimaisuuden. Akava toivoo, että kuntien elinvoimaisuuden tavoite on keskustelun ytimessä. Akavan liittokokous on koolla 24. marraskuuta.

Uusimmat uutiset

Nenäpäivä 13.11.2020: Hauska auttaa

Vuoden synkin perjantai 13. marraskuuta kääntyy Onnenpäiväksi, kun Nenäpäivä tarjoilee Ylen välityksellä kotikatsomoihin hersyvää huumoria, koskettavia tositarinoita ja mahdollisuuden auttaa maailman lapsia. Koko ilta jännitetään tuttuun tapaan lahjoituspotin kertymistä. Nenäpäivää tarvitaan tänä syksynä enemmän kuin koskaan: lahjoituksilla tuetaan maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia, joiden tilannetta korona on entisestään hankaloittanut. Akava on tänäkin vuonna

Akava mukana kampanjassa paremman kieli-ilmapiirin puolesta

Oikeusministeriön kielibarometri 2016 -tutkimuksessa havaittiin, että yleisessä suhtautumisessa eri kieliä puhuviin oli paljon ongelmia. Omassa kunnassaan vähemmistössä olevista ruotsinkielisistä lähes puolet ja suomenkielisistä joka viides sanoi tulleensa huonommin kohdelluksi käyttämänsä kielen vuoksi. Joulukuussa 2020 valmistuvan barometrin alustavien tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että tilanne on hiukan paranemassa. Edelleen kuitenkin sekä

Akavan varapuheenjohtajaksi Ville-Veikko Rantamaula

Ville-Veikko Rantamaula toimii Tradenomiliitossa edunvalvontajohtajana. Hänen kautensa Akavan hallituksen varapuheenjohtajana alkaa 24. marraskuuta 2020. Akavan sääntöjen mukaan hallitus valitsee toimikaudekseen keskuudestaan enintään neljä varapuheenjohtajaa, jotka valitaan eri neuvottelusektoreiden piiristä.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

KTK Tekniikan Asiantuntijat: Teknisen sektorin henkilöstöleikkaukset vaarantavat kuntalaisten sujuvan arjen

KTK Tekniikan Asiantuntijat haluaakin muistuttaa teknisten palvelujen merkityksestä kuntalaisten arjessa. Ilman toimivaa kuntainfraa muutkaan kunnan palvelut eivät toimisi. Puhdas juomavesi, turvalliset rakennukset, kadut ja puistot sekä mm. elintarviketurvallisuus takaavat kuntalaisille ja kunnan palveluille edellytykset toimia turvallisesti ja tehokkaasti. Esimerkiksi koulurakennusten hyvä kunto ja siisteys takaavat opetushenkilöstölle hyvät työolot ja oppilaille

Akavan Erityisalat: Rovaniemeläinen Tuire Eilittä jatkaa Akavan Erityisalojen puheenjohtajana