Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Akava: Osaava työvoima mahdollistaa uudet innovaatiot ja teknologiat

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder painotti Akavan liittokokouksessa osaamisen merkitystä Suomen kansantaloudelle. Jotta panostukset tutkimukseen ja kehittämiseen nostavat tuottavuutta, käytettävissä pitää olla työvoimaa, jonka osaaminen mahdollistaa uusien innovaatioiden ja teknologioiden käyttöönoton. Akava Works -kyselyn tulosten mukaan 76 prosenttia akavalaisista kokee tarvetta osaamisensa päivittämiseen.

Uusimmat uutiset

Akavan liittokokous valitsi hallituksen kaudelle 2022–2023

Akavan syysliittokokous pidettiin Akavatalossa. Kokouksen puheenjohtajana toimi Ilkka Pekkala Agronomiliitosta. Kokouksessa oli edustettuna 35 Akavan jäsenliittoa. Liittokokous valitsi Akavan hallituksen jäsenet ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä toimikaudelle 2022–2023. Valinta tapahtui vaalivaliokunnan ehdotuksen mukaisesti (lueteltuna vaalivaliokunnan esityksen mukaan): Jari Jokinen, Tekniikan akateemiset TEK, varajäsen Juhani Nokela, Tekniikan akateemiset, TEK Teemu Hankamäki, Tekniikan

Suositus sukupuolivaikutusten arvioinnista päivitettiin

Sukupuolivaikutusten arviointi tarkoittaa ehdotusten, toimenpiteiden, hankkeiden, määräysten ja käytäntöjen arviointia siltä kannalta, miten ne vaikuttavat tai tulevat vaikuttamaan eri sukupuoliin. Työ- ja virkaehtosopimusten laadullisilla määräyksillä ja palkkaratkaisuilla sekä niiden toteuttamistavalla on merkitystä samapalkkaisuuden toteutumisessa. Kuhunkin ympäristöön parhaiten sopivalla tavalla voidaan edistää sukupuolten tasa-arvoa ja kaventaa naisten ja miesten välistä palkkaeroa.

SAK, Akava ja STTK: Työntekijöille oikeudenmukainen siirtymä mukana ilmastokokouksen päätöksissä

Työntekijäjärjestöjen edustajat vaativat Glasgow’n ilmastokokouksessa nopeita toimia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi muiden kansalaisyhteiskuntatoimijoiden kanssa. Oikeudenmukainen siirtymä vilahteli totuttua useammin neuvottelijoiden ja tarkkailijoiden puheissa. Tosin tulkinnat käsitteen sisällöstä olivat välillä kaukana YK:n Pariisin sopimuksen määritelmästä. Afrikan maat liittävät sen lisärahoitusvaatimuksiin ja rikkaat öljymaat fossiilisista tuotteista luopumisen kompensointiin. Ammattiyhdistysliike joutui tekemään paljon töitä muistuttaakseen

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Ylemmät Toimihenkilöt YTN aloittaa painostustoimet teknologiateollisuudessa