Tiedotteet ja uutiset

Tältä sivulta löydät Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Palkansaajajärjestöt YK:n ilmastokokouksesta: Hiilimarkkinoiden säännöt jäivät laihoiksi ja ihmisoikeudet unohtuivat

YK:n tavoitteena on Pariisin sopimuksen mukaisesti rajoittaa ilmaston lämpeneminen ja pyrkiä kohti 1,5 asteen tavoitetta. Viime vuonna työlle saatiin Katowicen ilmastokokouksessa yhteiset pelisäännöt, mutta tärkeät hiilimarkkinoiden säännöt siirrettiin sovittaviksi Chilen puheenjohtajuudella Madridissa. Valitettavasti maiden kunnianhimo on edelleen heikentynyt, eikä tärkeimmästä eli markkinamekanismisäännöistä saatu sopua.

Uusimmat uutiset

Tuemme tänä vuonna vähävaraisia perheitä joulumuistamisten sijaan

Hyvää ja rauhallista joulunaikaa jäsenille, jäsenliitoille ja yhteistyökumppaneille. Onnea ja menestystä uuteen vuoteen 2020! Tänä vuonna olemme lahjoittaneet joulumuistamisten sijaan Pelastusarmeijan Joulupata-keräykseen. Joulupadasta saatavat varat jaetaan ruokana, vaatteina ja lahjakortteina vähäosaisille lapsiperheille ja muille vähävaraisille sekä syrjäytymisvaarassa oleville ihmisille ympäri Suomea. Varoja käytetään myös erilaisiin tukitoimiin, kuten leireihin sekä harrastus- ja

”Ilmastonmuutoksen uhkiin suhtautuminen oli suuri pettymys, sillä työntekijöille oikeudenmukainen siirtymä ja ihmisoikeudet jäivät hyvin heikoille maininnoille. Maailman johtajat eivät kyenneet ottamaan vastuutaan tulevaisuudesta”, harmittelee Somen palkansaajajärjestöjä ilmastokokouksessa edustanut STTK:n työelämän ja innovaatioiden asiantuntija Leila Kurki. Neuvottelujen loppuasiakirjassa mainitaan tavoitteiden ja sovittujen päästötoimien välinen kuilu, päästöjen vähentämisen tarve ja maiden rahoitussuunnitelmiin

YK:n ilmastokonferenssi COP25 – palkansaajanäkökulma mukana

YK:n ilmastonmuutoskonferenssi COP25, jota Chile isännöi, järjestetään Madridissa 2. – 13.12.2019. Kokous oli alun perin tarkoitus pitää Chilessä, mutta maassa levinneiden levottomuuksien vuoksi kokous siirrettiin Espanjan pääkaupunkiin Madridiin. Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski osallistuu kokoukseen Kansainvälisen palkansaajajärjestö ITUC:n edustajana. Hän raportoi kokouksesta videohaastatteluin ja blogein. Miksi vuosi 2020 on äärimmäisen

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Professoriliitto: Vuoden Professori – professori Anssi Paasi

– Vuoden Professori Anssi Paasia pidetään kansainvälisesti tunnetuimpana, arvostetuimpana ja siteeratuimpana suomalaisena ihmismaantieteilijänä. Paasin tutkimustyötä kuvaa monitieteisyys ja ennakkoluulottomuus. Tutkimusaiheet ovat juuri nyt hyvin ajankohtaisia: rajat, humanitaarinen maahanmuutto, nationalismin nousu. Professori Paasi on puhunut ja puhuu vahvasti perustutkimuksen merkityksen puolesta, totesi Professoriliiton puheenjohtaja Jouni Kivistö-Rahnasto esitellessään Vuoden Professori -valinnan perusteluita.

Akavan Erityisalat: Kuntien kirjasto-, kulttuuri- ja nuorisotoimen asiantuntijoiden alipalkkaus korjattava palkkaohjelmalla

– Voidakseen hyvin kuntalaiset tarvitsevat monenlaisia laadukkaasti tuotettuja palveluita, myös kirjastoja, kulttuuria, nuoriso- ja liikuntapalveluja. Laadukkaat palvelut edellyttävät korkeakoulutettuja asiantuntijoita, joiden palkan tulee vastata työn vaativuutta ja sen edellyttämää koulutusta, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki. – Kunnan palkkalistalla olevan korkeakoulutetun kirjastonhoitajan tai museoamanuenssin kokonaisansio on 2 700 euroa kuukaudessa,

Suomen Farmasialiitto: Apteekkien farmaseuttisen henkilöstön neuvottelutulos: palkankorotukset 3,6 prosenttia, kiky-tunnit pysyvät poissa

Suomen Farmasialiiton ja Apteekkien työnantajaliiton (Apta) hallitukset hyväksyivät neuvottelutuloksen Farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimukseksi 10.1.2020. Uuden työehtosopimuksen voimassaoloaika on 10.1.2020–31.1.2022. Työehtosopimuksen palkankorotukset ovat kahdelta vuodelta yhteensä 3,6 prosenttia. Farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimuksen soveltamisalalla ei ole enää 24 tunnin vuosityöajan pidennystä eli kikyä. – Työehtosopimuksessamme oli erillinen vuosityöajan pidentämispöytäkirja, jossa oli sovittu vuosittaisen työajan