Tiedotteet ja uutiset

Tältä sivulta löydät Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Akava: Osaamisen edellytykset varmistettava kriisissäkin

Akava esittää viittä toimenpidettä opiskelijoiden ja tutkijoiden toimeentulon sekä koulutusjärjestelmän toimivuuden turvaamiseksi ja osaamisen vahvistamiseksi koronakriisin aikana ja sen jälkeen. Akava korostaa, että samalla, kun varmistetaan yritysten selviytyminen, on huolehdittava koulutuksen ja osaamisen sekä tieteen ja tutkimuksen edellytyksistä.

Akava: Yksinyrittäjille tukea ja turvaa

Hallitus päätti eilen uusista toimista yksinyrittäjien tukemiseksi koronakriisissä. Aiemmin julkistetussa tukipaketissa hallitus esitti mittavia toimia yrittäjien tukemiseksi, muun muassa verojen ja eläkemaksujen lykkäämistä, lainaa sekä takauksia. Nyt hallitus lupasi kaivattua rahoitusta myös yksinyrittäjille.

Uusimmat uutiset

Työmarkkinajärjestöjen yhteinen esitys kehysriiheen: Työntekijöiden töihin paluu mahdollistettava koronan vasta-ainetestauksella

Yritystoiminnan palautuminen normaaliksi koronakriisin pahimman vaiheen jälkeen edellyttää laajoja koronan vasta-ainetestejä. Testin avulla on mahdollista selvittää, onko ihminen jo sairastanut koronan ja saanut tätä kautta vastustuskyvyn virusta vastaan. Koronan jo aiemmin sairastaneet eivät enää tartuta muita ja voivat palata turvallisesti töihin. Ilman laajamittaisia testauksia on pelättävissä, että yritysten sekä julkisen

Työmarkkinajärjestöjen esitys maan hallitukselle yritystoiminnan, työllisyyden ja toimeentulon turvaamiseksi koronaviruksen aiheuttamassa talouden kriisissä Koronaviruksen seurauksena Suomen talous on ajautunut tilanteeseen, joka vaarantaa yritystoiminnan edellytykset, työllisyyden ja ihmisten toimeentulon. Tämän vuoksi työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat yhdessä tehneet esityksen maan hallitukselle tarvittavista toimista, joilla alennetaan työllistämisen kustannuksia, joustavoitetaan työlainsäädäntöä ja parannetaan työttömiksi tai