Tiedotteet ja uutiset

Tältä sivulta löydät Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen samapalkkaisuusohjelma on julkaistu

Hallitus ja työmarkkinakeskusjärjestöt ovat neuvotelleet yhteiset samapalkkatoimenpiteet vuosille 2020–2023. Samapalkkaohjelman tavoitteena on naisten ja miesten keskimääräisen palkkaeron kaventaminen. Tavoitteeseen pyritään muun muassa palkka- ja sopimuspolitiikalla, palkkausjärjestelmien kehittämisellä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisella sekä purkamalla työelämän sukupuolen mukaista eriytymistä.

Uusimmat uutiset

Haemme työoikeuden osaajaa Kesäduunari-infoon

Kesäduunari-info on nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu maksuton neuvontapalvelu, johon voivat ottaa yhteyttä kesätyössä tai harjoittelussa olevat koululaiset ja opiskelijat sekä heidän vanhempansa. Kesäduunarineuvojaan saa yhteyden puhelimitse, sähköpostilla ja WhatsAppilla. Tehtävä edellyttää työmarkkinakentän sekä työelämän oikeuksien ja velvollisuuksien tuntemusta ja työoikeuden opintoja. Työtehtäviin kuuluvat muun muassa: – yhteydenottoihin vastaaminen –

Työmarkkinajärjestöjen esitys työterveyshuollossa tapahtuvan koronarokottamisen korvaamisesta

Asetuksen mukaan työterveyshuollolla on oikeus osallistua rokotusten toimeenpanoon tartuntatautilain 49 §:n mukaisesti. Työmarkkinajärjestöt tukevat tätä linjausta. Palkansaajaväestön tehokas rokottaminen edellyttää työterveyshuollon mukanaoloa koronarokottamisen käytännön toteutuksessa. Valitettavasti asetuksen toimeenpanoon liittyvässä STM:n muistiossa on merkittäviä käytännön ongelmia, jotka ovat seuraavat: Kela-korvaus työnantajalle olisi korkeimmillaan 60 % rokottamisen kustannuksista. Itse rokote on maksuton.

Tuemme tänä vuonna syrjäytymisvaarassa olevia lapsia ja nuoria sekä vähävaraisia perheitä joulumuistamisten sijaan

Pelastakaa Lapset ry:n Joulukeräyksellä autetaan syrjäytymisvaarassa olevia lapsia ja nuoria kotimaassa. Pelastakaa Lapset tukee vähävaraisten perheiden lapsia opinnoissa ja harrastuksissa sekä tarjoaa tukiperheitä ja keskustelutukea vaikeassa elämäntilanteessa oleville lapsille ja nuorille. Pelastusarmeijan Joulupadasta saatavat varat jaetaan ruokana, vaatteina ja lahjakortteina vähäosaisille lapsiperheille ja muille vähävaraisille sekä syrjäytymisvaarassa oleville Pelastusarmeijan toimipisteissä

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Professoriliitto: Vuoden professori 2021 – professori Juhani Knuuti