Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Akava esittää kotitalousvähennyksen kehittämistä

Akava ehdottaa, että kotitalousvähennyksen käyttömahdollisuuksia laajennetaan työllisyyden tukemiseksi ja palvelumarkkinoiden tukemiseksi. Akava esittää, että vähennyksen enimmäismäärä korotetaan 4 500 euroon ja korvausosuus nostetaan 60 prosenttiin. Lisäksi omavastuuosuus tulisi poistaa.

Akava Works -selvitys: kotitalousvähennystä käytetään kaikissa tuloluokissa

Akava Works selvitti kotitalousvähennyksen käyttöä Verohallinnon ja Tilastokeskuksen tilastojen pohjalta sekä kyselyllä, jossa kartoitettiin akavalaisten kokemuksia. Noin puolet vastanneista kertoi ostavansa kotitalousvähennykseen oikeuttavia palveluita, koska vähennys alentaa niiden hintaa. Enemmistö korjaus- ja siivouspalveluiden käyttäjistä kertoi, että kotitalousvähennyksen poistaminen vähentäisi heidän palveluostojaan.

Uusimmat uutiset

Ehdota Akavan yrittäjäpalkinnon saajaa

Mikä palkinto? Akavan yrittäjäpalkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena ansioituneelle yrittäjälle tai ammatinharjoittajalle. Tavoitteena on tuoda esille yrittäjyyden suurta merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle, talouskasvulle ja työllisyydelle. Kuka voi saada palkinnon? Palkinnon saaja voi olla akavalainen yrittäjä, akavalaisen jäsenjärjestön yksi tai useampi jäsen tai muu henkilö tai ryhmä, joka on toiminut merkittävällä tavalla akavalaisen

Työmarkkinajärjestöt: Etätyösuositus huomioitava mahdollisimman laajasti

Valtioneuvosto antoi lokakuussa valtakunnallisen etätyösuosituksen, joka on voimassa toistaiseksi. Voimassaoloa tarkastellaan kesäkuun loppuun mennessä. Viime viikkoina tautitilanne on merkittävästi heikentynyt, minkä vuoksi Suomi siirtyi tämän viikon alussa kolmen viikon sulkutilaan. Sulkutilassa kontakteja rajoitetaan mahdollisimman kattavasti. Työmarkkinajärjestöt suosittelevat toimialaliittojen ja työpaikkojen huomioivan etätyösuosituksen niin laajasti kuin mahdollista. Yritykset ja työpaikat arvioivat

Akava on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa

Akava on kampanjan asiantuntijakumppanina. Akava palkitsee Unelmien kesäduuni – teoriasta tekoihin! -kilpailukategoriassa parhaan korkeakouluopiskelijoiden kesätyöllistäjän. Voittaja palkitaan Kesäduunitutkimukseen vastanneiden korkeakouluopiskelijoiden arvioiden perusteella. Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan 14–29-vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa on mukana jo yli 500 suomalaista kesätyönantajaa, jotka ovat

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Ylemmät Toimihenkilöt YTN: Ylempien toimihenkilöiden palkkakehitys suotuisaa

– Yli 5000 euron palkkoja ansaitaan finanssi- ja metsäalalla, matalimmat palkkatasot ovat ylempien toimihenkilöiden osalta suunnittelu- ja järjestöaloilla, sanoo tutkimusryhmän vetäjä Varpu Multisilta. – Palkka nousi tutkimukseen vastanneista 70 prosentilla ja noin neljällä prosentilla palkat puolestaan laskivat, Multisilta jatkaa. Yleiskorotuksen tai yrityskohtaisen palkankorotuksen sai hieman yli puolet ylemmistä toimihenkilöistä. Meriittikorotuksia

Insinööriliitto IL: Järjestöt selvittävät syitä tekniikan alan opintojen viivästymiselle

Selvityksen teettävät Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry, Energiateollisuus ry, Insinööriliitto IL ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry, Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ja Teknologiateollisuus ry. Selvityksen tekee E2 Tutkimus. Vuosittain 8 000–10 000 opiskelijaa aloittaa ammattikorkeakouluissa tekniikan alan opinnot. Vuosittain valmistuvia on noin 5 000. Tilastojen mukaan tekniikan alalla joka neljäs valmistuu tavoiteajassa.

Toimintaterapeuttiliitto etsii viestinnän ammattilaista joukkoonsa

Tarvitsemme yhteistyökykyisen ja monialaisen kollegan, joka toteuttaa ja kehittää ammattimaisesti liittomme sisäistä ja ulkoista viestintää. Tehtävä on uusi ja sitä voidaan muokata valittavan henkilön osaamisen perusteella. Etsimämme osaaja liikkuu sujuvasti paitsi jäsenviestinnän myös yhteiskunnallisen viestinnän alueilla. Tehtäviin kuuluu jäsen- ja sidosryhmäviestinnän suunnittelua, sisällöntuotantoa eri kanaviin ja eri kohderyhmille. Tehtävässä onnistuminen edellyttää