Tiedotteet ja uutiset

Tältä sivulta löydät Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Uusimmat uutiset

Ehdota Akavan yrittäjäpalkinnon saajaa

Akavan yrittäjäpalkinnon saaja voi olla akavalainen yrittäjä, akavalaisen jäsenjärjestön yksi tai useampi jäsen tai muu henkilö tai ryhmä, joka on toiminut merkittävällä tavalla akavalaisen yrittäjyyden hyväksi tai sen toimintaedellytysten parantamiseksi. Ehdotuksia palkinnon saajista voivat tehdä Akavan elinkeinopoliittinen toimikunta, Akavan jäsenjärjestöt, AKY Akavalaiset yrittäjät sekä yksittäiset jäsenjärjestöjen jäsenet. Myös yrittäjä voi

Tuemme tänä vuonna vähävaraisia perheitä joulumuistamisten sijaan

Hyvää ja rauhallista joulunaikaa jäsenille, jäsenliitoille ja yhteistyökumppaneille. Onnea ja menestystä uuteen vuoteen 2020! Tänä vuonna olemme lahjoittaneet joulumuistamisten sijaan Pelastusarmeijan Joulupata-keräykseen. Joulupadasta saatavat varat jaetaan ruokana, vaatteina ja lahjakortteina vähäosaisille lapsiperheille ja muille vähävaraisille sekä syrjäytymisvaarassa oleville ihmisille ympäri Suomea. Varoja käytetään myös erilaisiin tukitoimiin, kuten leireihin sekä harrastus- ja

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia: Työntekijöiden syyttäminen ei auta lapsia

Järjestöjen edustajien mukaan sosionomit uupuvat nopeasti ja vaihtavat kevyempiin töihin. Johtopäätöksenä he toteavat, ettei sosionomikoulutus anna riittäviä valmiuksia sijaishuollon vaativaan työhön. – Työnantajien on nyt aiheellista katsoa peiliin, eikä syyttää työntekijöitä tilanteesta. Jos alalle koulutetut ammattilaiset karttavat työtä sijaishuollossa, niin syy on muussa kuin koulutuksessa, sanoo Talentian puheenjohtaja Tero Ristimäki.

Akavan Erityisalat: Tutkimus: Suomalaiset luottavat museoihin – puoluekanta näkyy museomielipiteissä yllättävän vähän

Neljä viidestä suomalaisesta pitää tärkeänä, että kulttuuriperinnöstä huolehditaan Suomessa asiantuntevasti. Yhtä moni katsoo, että museoiden laadun takeena on ammattitaitoinen henkilöstö ja että museoiden tuottamaan tietoon voi luottaa. Neljä viidestä suomalaisesta edellyttää, että museoiden julkinen rahoitus on turvattava. Tiedot ilmenevät Kantar TNS:n suomalaisten museokäsityksiä selvittäneestä tutkimuksesta. Valtaosa näkee, että museoiden tehtävä

Suomen Terveydenhoitajaliitto: Perusterveydenhuollon asiakasmaksujen uudistamisella terveydenhoitajat voivat panostaa entistä laajemmin väestön terveyteen

Hallitus haluaa tehdä terveyskeskuskäynnit mm. terveydenhoitajan luona maksuttomiksi. Tällä hetkellä noin 40 prosenttia kunnista perii käynneistä maksuja. Lain on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta. Ylen uutisissa 12.2. perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru totesi, että maksuton terveydenhoitajalla käynti kannustaa ihmisiä hakeutumaan hoitoon matalalla kynnyksellä. Kiurun mukaan sosiaali- ja terveydenhuolto on tällä hetkellä