Tiedotteet ja uutiset

Tältä sivulta löydät Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.9.2019

Uusimmat tiedotteet

Akava: TKI-panostukset jäivät budjettiriihessä sivuosaan

Akava kiittää hallitusta siitä, että työllisyystavoitetta nostettiin budjettiriihessä olennaisesti. Akavan mielestä panostukset työllisyyden ja kasvun edellytysten vahvistamiseksi jäivät kuitenkin puolitiehen. Lisäksi tulevaisuuden kannalta tärkeät TKI-panostukset jäivät pitkälti tekemättä.

Juha Kirstilä Akavaan johtavaksi asiantuntijaksi

Akava vahvistaa vaikuttamisen toimintoaan. Valtiotieteiden maisteri Juha Kirstilä aloittaa Akavassa johtavana asiantuntijana 15. syyskuuta 2020. Hänen tehtäviinsä kuuluvat muun muassa sidosryhmäyhteydet, vaikuttajaviestintä sekä puheenjohtajan ja tiedontuotannon avustaminen.

Uusimmat uutiset

Hacking Higher Education Finland 2020 -ratkaisukilpailun finaali lähetetään 16.9.

Korkeakoulutus kehittyy jatkuvasti, mutta vuosi 2020 on vaatinut isojenkin harppausten ottamista uusien ratkaisujen saralla. Jatkuvan oppimisen rooli korkeakoulutuksessa on elintärkeä, ja sen edistämiseksi ja tuomiseksi kaikille saavutettavaksi on tehtävä muutoksia ja tuotava esille uusia ratkaisuja. Hacking Higher Education Finland 2020 -finaali tuo näytille kymmenen tuomariston valitsemaa innovatiivista ratkaisuehdotusta. Finalisteihin voi

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat

SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. – Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän

Korona vaikutti nuorten kesätöihin – nuoria askarruttivat jälleen palkkaus ja työaika

Koronatilanteen takia kesän aikana oli voimassa määräaikaisia työlainsäädännön muutoksia. Muutokset mahdollistivat muun muassa määräaikaisten työntekijöiden lomauttamisen sekä työsuhteen purkamisen koeajan aikana tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla. – Koronatilanteen vaikutukset näkyivät jonkin verran Kesäduunari-infoon tulleissa yhteydenotoissa: osa yhteydenottajista kertoi, että jo sovittu kesätyö oli peruutettu. Lisäksi oli lomautuksia ja lomautuksen pelkoa. Kuitenkin

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen: Kuntatalous ei voi sanella lasten oikeutta koulutukseen

– Maan hallitus lähettää budjettipäätöksillään vahvan viestin kuntapäättäjille. Koulutus ja kasvatus on pidettävä kunnossa koko maassa. Lapsilla ja nuorilla on täysimääräinen oikeus laadukkaaseen opetukseen ja varhaiskasvatukseen, eikä sen toteutuminen voi vaihdella kunnan taloustilanteen mukaan, Olli Luukkainen muistuttaa. Luukkainen vierailee tänään OAJ:n maakuntakierroksella Kouvolassa ja tapaa muun muassa kaupungin johtoa. OAJ

Akavan Erityisalat: Järjestöt saivat hengähdystauon, yhdistelmävakuutus ei edennyt

Akavan Erityisalat on tyytyväinen moniin budjettiriihen tuloksiin. On helpotus, että rahapelituottojen alentuessa edunsaajien rahoitus turvataan edes vuoden 2021 osalta. – Hienoa, että hallituksessa nähdään – tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon sanoin – että liikunnalla, kulttuurilla, tieteellä, nuoristoiminnalla ja lukemattomien sote-alan järjestöjen työllä on mittaamattoman arvokas merkitys suomalaisten hyvinvoinnille, Akavan Erityisalojen

Suomen Terveydenhoitajaliitto: Kansallista terveydenhoitajapäivää vietetään ensimmäistä kertaa 18.9.

Terveydenhoitajapäivää juhlitaan jatkossa valtakunnallisesti aina 18. syyskuuta Tyynen nimipäivänä. Tyynenpäivää on juhlittu Terveydenhoitajaliiton terveydenhoitajayhdistyksissä ympäri Suomen jo vuosikymmenien ajan maamme ensimmäisen terveydenhuoltoneuvoksen Tyyne Luoman (1893–1970) kunniaksi. Tyyne Luoma oli suomalaisen terveyssisarlaitoksen ja kansanterveystyön merkittävä kehittäjä, kouluttaja ja organisaattori sekä Terveydenhoitajaliiton perustaja. Terveydenhoitajayhdistysten Tyynenpäivän juhlissa on palkittu alueen ansioituneita terveydenhoitajia sekä