Pyydettynä lausuntonaan Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK lausuvat seuraavaa: esitysluonnoksessa ehdotetaan työneuvoston lakkauttamiseen liittyviä lainsäädäntömuutoksia. Työneuvostosta ja eräistä työsuojelun poikkeusluvista annettu laki ehdotetaan kumottavaksi. Työneuvoston tehtävänä on toimia oikaisuvaatimusviranomaisena eräissä aluehallintoviraston työlainsäädäntöä koskevissa poikkeuslupapäätöksissä ja antaa lausuntoja työlainsäädännön soveltamisesta ja tulkinnasta. Esityksen mukaan työneuvoston lausuntotehtävistä luovuttaisiin kokonaisuudessaan ja oikaisuvaatimustehtävät siirrettäisiin poikkeuslupa-asian ratkaisevalle 1.1.2026 aloittavalle Lupa- ja valvontavirastolle, jonka päätöksiin voitaisiin hakea muutosta työtuomioistuimelta. Työneuvoston lakkauttamista perustellaan valtionhallinnon säästötarpeilla. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK vastustavat mietinnössä esitettyä työneuvoston lakkauttamista seuraavin perustein.
Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK pitävät tärkeänä ehdotuksia työperäisen hyväksikäytön torjuntaa koskevan lainsäädännön kehittämiseksi. Työmarkkinarikollisuus ja työperäinen hyväksikäyttö ovat vakava ongelma, joka loukkaa työntekijöiden perusoikeuksia ja vääristää työmarkkinoiden toimivuutta. Kyse ei ole vain yksittäisten työntekijöiden asemasta, vaan koko työelämän rakenteellisesta oikeudenmukaisuudesta ja yhteiskunnan rahoituspohjan turvaamisesta. Saamatta jäävät verotulot ja sosiaalivakuutusmaksut rapauttavat hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjaa.
Lausunnossa valtiovarainministeriölle Akava toteaa, että ehdotettu kansallinen 40 prosentin tavoite julkisen talouden velkasuhteelle on Akavan mielestä epärealistisen matala, kun otetaan lähtötilanne huomioon. Lisäksi tarvitaan selvitys siitä, mikä taho on paras hoitamaan riippumattoman finanssipolitiikan valvojan tehtävää, Valtiontalouden tarkastusvirastolla (VTV) vai talouspolitiikan arviointineuvosto.
Akava toteaa lausunnossaan valtioneuvoston kanslialle muun muassa, että avoimuuden edistäminen on yleinen yhteiskunnallinen tavoite, eikä ehdotettu sääntely saa muodostaa siihen poikkeusta ilman painavia ja täsmällisesti perusteltuja syitä. Poliittisen prosessin toimivuus edellyttää kuitenkin, että toimijoilla on mahdollisuus käydä valmisteluvaiheessa myös luottamuksellisia keskusteluja.
Akava pitää lausunnossaan ympäristöministeriölle tärkeänä, että Suomi edelleen tavoittelee hiilineutraaliutta mahdollisimman nopealla aikataululla.
Akava toteaa lausunnossaan valtiovarainministeriölle, että arvonimistä suoritettavia veroja esitetään korotettavaksi noin 35 prosentilla vuosina 2002‒2025 tapahtuneen yleisen hintojen ja kustannusten kehityksen huomioon ottamiseksi. Akavan mielestä korotus on liian pieni, sillä esimerkiksi kuluttajahinnat tai ansiotaso ovat tuona aikana kohonneet huomattavasti enemmän.
Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.
This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.
Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.