Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle pitävänsä hallituksen esitystä pääsääntöisesti kannatettavana, mutta pitää työnantajan ilmoitusvelvollisuuden rajaamista esitetyllä tavalla epäonnistuneena.
Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle, että yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.
Akava toteaa lausunnossaan valtiovarainministeriölle, että valtion paikallishallinnossa tapahtuu samanaikaisesti huomattavia muutoksia. Työvoimapalvelut siirtyvät kuntien järjestettäväksi ja ELY-keskusten tehtävät jaetaan. Muutokset heijastuvat myös nykyisiin viranomaisten toimipaikkoihin.
Akava ehdottaa lausunnossaan valtiovarainministeriölle muun muassa, että Suomen koko verojärjestelmän toimivuus arvioitaisiin kokonaisuutena uudelleen. Mietittäisiin, millainen verojärjestelmä palvelee meitä tulevaisuudessa parhaiten.
Akava pitää lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotettuja muutoksia yhteistoiminnan tarkoituksen vastaisina. Muutokset eivät edistä työpaikkojen jatkuvaa vuoropuhelua eivätkä työpaikkojen keskustelevaa toimintakulttuuria. Muutokset heikentävät työntekijöiden asemaa 20–49 työntekijää työllistävien yritysten ja yhteisöjen palveluksessa.
Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.
This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.
Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.