
EU:n uusi talouspolitiikka koronan jälkeen
Finanssikriisin jälkeinen talouspolitiikka Euroopassa jätti vahvan muistijäljen tähän päivään ja kauemmaksikin. EKP pidättäytyi ahtaasti hintakehityksen vahtina ja vakaus- ja kasvusopimus vaati leikkauksia, mikä pahensi vapaina heiluneiden rahoitusmarkkinoiden jättiriskien aiheuttamaa kriisiä. Kovan kapitalismin mallimaa Yhdysvallat toimi finanssikriisissä joustavammin kuin Eurooppa ja palasi nopeammin kasvun ja työllisyyden nousun tielle.

Etätyöstä kilpailuetu
Etätyöstä takaisin toimistolle haikailevia työntekijöitä odottaa monissa ranskalaisyrityksissä yllätys: toimistoa ei enää ole tai siitä on jäljellä vain miniversio. Koronatilanne on saanut kansainväliset jätit, kuten Googlen, Lloyds:n, Barclays:n ja öljy-yhtiö BP:n suunnittelemaan liiketilojensa vuokrakulujen optimointia etätyöllä. Suomessa etätyö on asintuntijatehtävissä yleistä ja se on työaikalaissa samanarvoista kuin läsnätyö.

Merkityksellinen työ on hyvinvoinnin perusta
– Mitä useampi tuntee tekevänsä arvokasta työtä, sitä paremmin voi koko yhteiskunta, sanoo työelämätutkija Elina Juntunen. Akavan myöntämän ja Pohjola Vakuutuksen lahjoittaman stipendin tuella hän julkaisee laajaan haastatteluaineistoon perustuvan tieteellisen artikkelin työn merkityksellisyyden kokemuksista.

Akavalaiset ilmastotyössä: Kirsi Kujala, KTK Tekniikan asiantuntijat ry:n jäsen, Lahden kaupunginpuutarhuri
Puutarhurit ovat olleet kiertotalouden edelläkävijöitä jo sata vuotta sitten.

Liikenteen murros vie kohti vähäpäästöisyyttä ja tekoälyä
Liikenne on jo pitkään ollut jarrumiehenä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Uusista menestyneistä ratkaisuista huolimatta alan päästöt ovat kasvaneet 1990-luvulta, toisin kuin vaikkapa teollisuuden tai energiantuotannon. Liikenne tuottaa yhä neljäsosan Euroopan kasvihuonekaasupäästöistä, suurin päästölähde kulkee kumipyörillä.

Some, Google ja suositukset auttavat yrittäjää alkuun
Akavalaisille yrittäjille hyvin tehty työ ja asiakkaiden suositukset ovat markkinointivaltti. Kysyimme arkkitehti-, laki- ja fysioterapia-alan yrittäjiltä ja markkinoinnin ammattilaiselta neuvoja, miten tehdä aloittava yritys tunnetuksi.