Tavoite on kirkas: puolella nuorten aikuisten ikäluokasta eli 25–34-vuotiaista on määrä olla korkeakoulututkinto vuoteen 2030 mennessä.
Kasvatus ja koulutus uudistavat yhteiskuntaa. “Uudistumiskyky turvaa hyvinvointia sekä kansallisella tasolla että yksilötasolla”, sanoo opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen. Vaan mihin kiinnittää huomiota, jotta uudistumista todella tapahtuu?
Työuran hallinta on työelämän metataito ja jatkuvan oppimisen perusta. Kyse on taidosta selvitä työelämän muutoksista kuten työpaikan vaihdosta, työnkuvan muuttumisesta tai työttömyysjaksosta. Työuran hallintaa on myös omien vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistaminen. Miten hallinnan taitoa voi kehittää?
Vaikka elinikäinen oppiminen on kaikkien osapuolten mielestä tärkeää, käytännön ratkaisuissa on eroja. Rahoitus on yksi suurista kysymyksistä. Akavan johtava asiantuntija Ida Mielityinen korostaa, että rakenteet ovat kuitenkin tärkeämpiä kuin rahan määrä.
Akava painottaa, että uuteen hallitusohjelmaan pitää sisällyttää kirjaukset lisäpanostuksista varhaiskasvatukseen, koulutukseen, osaamiseen ja tutkimukseen. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen riittävillä resursseilla varmistetaan vahva osaamisen pohja elinikäiselle oppimispolulle.
Akava ehdottaa, että jokainen työuran keskivaiheilla oleva osallistuisi muuttuvan työelämän taitoja kehittävään urakatsaukseen. Siinä kartoitettaisiin osaamiseen, työkykyyn ja työuran hallinnan taitoihin liittyvät tarpeet.
Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.
This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.
Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.