Tekniikan akateemiset – TEK: Isoisän muisto ja vihreät arvot näkyivät nuorten voittajatöissä

Tekniikan akateemiset TEKin ja Kehittämiskeskus Opinkirjon järjestämän tiedekilpailun Tutki-Kokeile-Kehitä voittajatyöt käsittelevät uusiutuvaa energiaa, tekoälyä, ympäristöterveyttä ja tekstiilijätettä. Kilpailun finaali käytiin 5.–6.4. Otaniemen lukiossa Espoossa.

14.4.2023

Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun paras soveltava työ käsittelee tekstiilijätettä ja paras tutkimuksellinen työ ympäristöterveyttä. Tutkimusten tekijät Elisa Jääskeläinen ja Tanvi Nandikonda palkittiin kumpikin tuhannella eurolla lukiolaissarjan voitosta. Lisäksi he pääsevät edustamaan tutkimuksillaan Suomea EU:n nuorten tiedekisaan Brysseliin syyskuussa.

Elisa Jääskeläisen tutki tekstiilijätteen puuvillaselluloosaa, sen käsittelyä Aalto-yliopiston tutkimusryhmän kehittämällä uudella happohydrolyysi-menetelmällä ja puuvillan esikäsittelyn vaikutusta selluloosan hajoamiseen. Jääskeläisen mukaan tekstiilijätteen kierrätysmenetelmiä pitäisi kehittää.

Jääskeläinen on Helsingin Ressun lukion abiturientti. Hänen tutkimuksensa on IB-linjalla vaadittu laaja tutkielmaessee (Extended Essay). Työtä ohjasi Nelly Heiskanen.

Jääskeläinen innostui Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailusta, kun hänen opettajansa mainosti sitä. Kilpailu oli Jääskeläiselle jo entuudestaan tuttu, koska hänen veljensä on osallistunut siihen aiemmin. Lukion jälkeen Jääskeläinen tähtää opiskelemaan joko tuotantotaloutta tai kemian tekniikkaa Aalto-yliopistoon.

Tanvi Nandikonda tutki moniseinäisten hiilinanoputkien alhaisten sytotoksisten pitoisuuksien vaikutuksia ja riskejä ihmisten terveyteen. Hän teki työnsä yhteistyössä Tampereen yliopiston ja GrecoLabin kanssa. Työtä ohjasivat Marjo Petäjäaho, Dario Greco, Veera Hautanen ja Laura Saarimäki.

Idea tehdä tutkimus ympäristöterveyden näkökulmasta ja kiinnostus ympäristön ja ihmisen vuorovaikutukseen juontuvat Nandikondan lapsuudesta. Hänen isoisänsä työskenteli bensa-asemalla ja altistui siellä myrkyllisille kaasuille.

– Siitä asti, kun isoisä kuoli syöpään, olen halunnut olla osa ratkaisua, joka parantaa syövän, Nandikonda sanoo.

Hän on Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun IB-linjan abiturientti ja pyrkii opiskelemaan lääketiedettä.

Aurinkoenergiaa ja kirjoitustaidon pesonal trainer

Antton Kiuru ja Marcus Anttila Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta voittivat 7.–9.-luokkalaisten sarjan. Palkinnon arvo on tuhat euroa. Tutkimuksessaan he vertailivat väriaineherkistettyjä ja piipohjaisia aurinkokennoja. Väriaineherkistetyt kennot he rakensivat itse. Niitä he vertasivat koulunsa katolla olevaan piipohjaiseen kennoon.

Yhdeksäsluokkalaiset Kiuru ja Anttila tekivät tutkimuksensa valinnaisella science-kurssilla. Työtä ohjasi Katariina Yliheikkilä. Anttila kertoo, että tutkimuksen tekeminen oli mieleistä.

Minkä ongelman kaksikko haluaisi nähdä ratkaistavan? Anttilan mielestä fuusiovoimaa pitäisi edistää. Hän haluaisi tutustua aiheeseen itsekin. Kiuru näkee, että energian ja sähkön varastointia pitäisi kehittää.

– Se olisi todella olennaista ajatellen kiihtyneen kasvihuoneilmiön hillitsemistä ja ilmastonmuutoksesta seuraavia haittavaikutuksia, hän sanoo.

Asiya Yousfi voitti 3.–6.-luokkalaisten sarjan jo kolmatta kertaa, ja sai tuhannen euron palkinnon. Nyt hän oli liikkeellä hyvin erilaisella tutkimuksella. Siinä missä hän ensimmäisellä kerralla keskittyi rakkohauruun Itämeren avainlajina ja viime vuonna järven ekologiaan, oli hänen aiheenaan nyt tekoäly. Yousfi on ideoinut tekoälypohjaisen sovelluksen, joka antaa käyttäjälleen tukea kirjoittamiseen ja apua yksittäisiin ongelmiin. Tekipetrai-nimisen sovelluksen tarkoitus on innostaa kirjoitusharrastukseen.

– Minua kiinnostavat kaikki tieteenalat. Haluan tutustua maailmaan. Olin kuullut jo useammin tekoälyn sanana, mutta en tyytynyt vain kuulemaani. Päätin ottaa siitä selvää, Yousfi kertoo.

Yousfi on 6. luokalla Puistopolun peruskoulussa Helsingissä, mutta teki tutkimuksensa kotona harrastuksenaan. Tulevaisuudessakin Yousfi haluaa vaikuttaa siihen, että nuorten luku- ja kirjoitustaito vahvistuu.

Nuorimmat tutkivat aikaa ja viestintää

Esi- ja alkuopetuksen sarjan voitti kaksi työtä eli molemmat finalistit. Kumpikin palkittiin 200 eurolla.
Taipalsaaren Kirkonkylän esiopetusryhmän 26 lasta oli tutkinut aikaa. Työn aihe tuli lapsilta itseltään. Työtä ohjasivat Sanna Kolhonen, Tiia Kyllönen, Sonja Korhonen, Tiina Koivuranta ja Kirsi Rehunen. Ryhmä toteutti työn yhteistyössä LUT-yliopiston kanssa.

Taipalsaarelaisten kanssa voiton jakoi Laajalahden koulussa Espoossa opiskelevat Sampo Olenius ja Eero Hätönen. Kaverukset tutkivat, mikä on paras tapa saada viesti perille naapuriin. Työtä ohjasi Soile Hanttu.

Tutki-Kokeile-Kehitä on tiede-, teknologia- ja keksintökilpailu 4–20-vuotiaille. Kilpailun järjestävät vuosittain Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Tekniikan akateemiset TEK. Kilpailu tekee yhteistyötä STEK Sähkökisan kanssa. Kilpailun finaali järjestettiin 5.–6.4.2023 Otaniemen lukiossa Espoossa. 36 työtä ja niiden 110 tekijää ympäri Suomen kisasivat neljässä ikäsarjassa. Finaalityöt ovat esillä kilpailun verkkosivuilla: www.tukoke.fi

  • Kaikki Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailussa palkitut nuoret.

Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun 2023 III- ja II-sarjan ensimmäisen, toisen ja kolmannen palkinnon voittajat: Eevert Schildt, Topias Vakkilainen, Sandra Kari, Mimmi Haavisto, Anna Karppinen, Antton Kiuru, Marcus Anttila, Elina Jääskeläinen, Asiya Yousfi, Aruba Ghumman, Tanvi Nandikonda, Leo Lindström, Aleksi Mäkynen ja Valeri Seppälä.

Yhteyshenkilöt

Eeva Mäkelä, Kehittämiskeskus Opinkirjo, eeva.makela@opinkirjo.fi, p. 050 472 9992

Tuula Pihlajamaa, Tekniikan akateemiset TEK, tuula.pihlajamaa@tek.fi, p. 09 2291 2281