Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA: Myynti ja markkinointi eri urilla palkkakehityksessä

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore palkkatutkimus 2024 osoittaa, että myynnissä mediaanipalkka kasvoi 4 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan ylittäen nyt 6 000 euron rajan. Markkinoinnin palkat nousivat vain 2 prosenttia, ja palkkakehitys jäi jälkeen kevään 2024 yleiskorotuksesta (2,5 %).

20.3.2025

MMA:n palkkatutkimuksessa mediaanipalkka vuonna 2024 oli myyntipainotteisissa tehtävissä 6 000 euroa ja markkinointipainotteisissa 4 080 euroa. Toimialoista erityisesti teollisuuden ja palvelualan palkoissa näkyy merkittävää parannusta.

Naisten palkat hivuttautuvat − ansioerot miehiin edelleen suuria

Tutkimuksen tilastollisen analyysin perusteella miessukupuoli nostaa palkkatasoa keskimäärin 660 euroa kuukaudessa. Sukupuolten välinen palkkaero on kaventunut, mutta on edelleen järisyttävän suuri.
Myynnissä naisen euro on nyt 0,87 euroa (2023: 0,82 €) ja markkinoinnissa 0,93 euroa (2023: 0,85 €). Miesten palkat ovat kasvaneet myynnissä 3,3 prosenttia, mutta naisten palkat jopa 9,3 prosenttia. Markkinoinnissa naisten palkat ovat nousseet 2,9 prosenttia.

− Raju pettymys on, että naisten palkat ovat yhä perusteetta huomattavasti pienemmät kuin miehillä. Saimme tutkimukseemme lähes 3 000 vastausta, mikä antaa kiistatonta näyttöä alan palkkauksen ongelmakohdista. Palkkatasa-arvon edistämiseen tarvitaan edelleen määrätietoista työtä, korostaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.

Myöskään koulutustaso ei takaa naisille yhtä hyvää palkkaa kuin miehille, mikä vastaa Tilastokeskuksen dataa, jota voi tarkastella Ylen koostamassa palkkavertailussa. Erot ovat suurimpia myynnissä, jossa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden palkkaero on 1 233 euroa ja toisen asteen tutkinnon suorittaneiden keskuudessa 1 111 euroa kuukaudessa miesten hyväksi.

Palkkarakenne ratkaisee

Myyjien parempaan ansiotasoon vaikuttaa suuresti se, että myynnissä tulospalkkiojärjestelmät ovat yleisempiä ja markkinoijille maksetaan edelleen tyypillisemmin kiinteää palkkaa.

− Vuotta aiemmassa tutkimuksessamme yhä useampi markkinoija sai jo bonuksia, mutta nyt positiivinen kehitys näyttää pysähtyneen. On ensiarvoisen tärkeää, että myös markkinoijat pääsevät mukaan kannustinjärjestelmiin ja näin paremmille ansioille. Yrityksen kaupallinen menestys vaatii sekä myyntiä että markkinointia, minkä tulee näkyä molempien palkitsemismalleissa, korostaa Hovinmäki.

Vastaajista vain alle viidenneksen (18 %) työpaikalla oli käytössä asiakastyytyväisyyteen perustuva palkitseminen, ja sitä hyödynnetään enemmän markkinoinnissa kuin myynnissä. MMA:n vuosina 2021 ja 2023 toteuttamissa barometreissa korostui alan ammattilaisten oma toivomus asiakastyytyväisyyden sisällyttämisestä vahvemmin palkitsemisjärjestelmiin.

− Palkitsemismalleja tulee kehittää ristiin. Myyjien kannustinjärjestelmiin voisi esimerkiksi lisätä asiakastyytyväisyysmittareita ja markkinoijien palkitsemisessa painottaa enemmän tulostavoitteita – näin palkitsemiskäytännöt tukevat paremmin koko liiketoimintaa, Hovinmäki esittää ratkaisuksi.

Lisätietoa

Marko Hovinmäki
puheenjohtaja
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
puh. 0400 747 333
marko.hovinmaki@mma.fi

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n palkkatutkimus 2024

MMA:n palkkatutkimuksen toteutti Aula Research Oy sähköisellä kyselyllä 7.1.–26. tammikuuta 2025. Siihen vastasi yhteensä 2 709 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista, joista 2 543 työskenteli koko vuoden 2024 täyspäiväisesti toisen palveluksessa. Palkkatutkimuksella tutkittiin bruttoansioita sisältäen kannustimet ja edut.

Tutkimuksessa käytetyllä lineaarisella regressioanalyysillä tutkittiin eri tekijöiden vaikutusta bruttokuukausituloihin. Tarkasteltavat muuttujat olivat: sukupuoli, maakunta, työkokemus vuosina, työtehtävien vaativuustaso, työn painottuminen myyntiin tai markkinointiin, työnantajan päätoimiala sekä palkanmaksussa sovellettava palkkamalli. Bruttokuukausitulot on laskettu jakamalla vuositulot 12,5:llä.
Vastaajista 69 prosenttia tavoitettiin MMA:n jäsenrekisterin kautta. Tutkimusaineiston keruuseen osallistuivat myös Markkinointi- ja MyyntiKollektiivit, Marketing Finland ja IAB Finland. Jokaisesta vastauksesta lahjoitettiin euro Mielenterveyden keskusliitto MTKL:lle.

Tänä vuonna 130 vuotta täyttävällä MMA:lla on pitkät perinteet myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten palkkojen tutkimisessa. Ensimmäisen kerran järjestö tutki myyjien palkan koostumusta jo 1960-luvulla, ja nykyään myynti- ja markkinointialan laajin palkkatutkimus toteutetaan vuosittain.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on Akavaan kuuluva ammatillinen etujärjestö, joka kokoaa yhteen kaikki myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevät. MMA tekee alan ammattilaisten äänen kuuluvaksi yhteiskunnassa ja luo suuntaa tulevaisuuden hyvinvoivalle työelämälle.

mma.fi

_ _

Tiedotteen alkuperäinen julkaisuaika 20.3.2025 6.00