Akavan lausunto hallituksen luonnoksesta esitykseksi laeiksi huoltovarmuuden turvaamisesta ja Huoltovarmuuskeskuksesta sekä turvavarastolain muuttamisesta

Akava pitää lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle tärkeänä, että hallitus on toteuttamassa ohjelmansa mukaisesti huoltovarmuuslainsäädännön kokonaistarkastelun.

15.8.2025

Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi huoltovarmuuden turvaamisesta ja Huoltovarmuuskeskuksesta sekä turvavarastolain muuttamisesta

Lausunnonantajan lausunto

1. 1 § Lain soveltamisala ja tavoitteet

Korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akava pitää tärkeänä, että hallitus on toteuttamassa ohjelmansa mukaisesti huoltovarmuuslainsäädännön kokonaistarkastelun.

Uudistetulla huoltovarmuuslainsäädännöllä kyetään vastaamaan paremmin muuttuneen turvallisuus- ja toimintaympäristön kansalliselle huoltovarmuudelle asettamiin vaatimuksiin.

Hallituksen päivittäessä vuonna 2024 päätöstä huoltovarmuuden tavoitteista painotti Akava lausunnossaan erityisesti osaamisen ja koulutustason merkitystä keskeisenä osana kansallista huoltovarmuutta, varautumista ja yhteiskunnan kriisinsietokykyä eli resilienssiä.

Jotta Suomen varsin toimivaksi osoittautunut niin sanottu hajautettu huoltovarmuusmalli toimii jatkossakin, edellyttää se osaavaa työvoimaa erityisesti kriittisillä aloilla toimivien yritysten ja eri viranomaisten tarpeisiin.

2. 2 § Huoltovarmuudesta vastaavat viranomaiset

3. 3 § Huoltovarmuuskeskuksen asema ja toimiala

Akava pitää hyvänä, että esityksellä selkeytetään Huoltovarmuuskeskuksen oikeudellista asemaa ja täsmennetään sen tehtäviä vastaamaan nykyisiä ja tulevia huoltovarmuuden tarpeita. Virastomuotoisen Huoltovarmuuskeskuksen ja sen työntekijöiden osalta Akava yhtyy julkisen sektorin koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn lausunnossaan esittämiin huomioihin.

4. 4 § Huoltovarmuuskeskuksen tehtävät

5. 5 § Pääjohtaja ja johtoryhmä

6. 6 § Työjärjestys

7. 7 § Huoltovarmuuskeskuksen ohjaus

8. 8 § Huoltovarmuuskeskuksen ohjausryhmä

9. 9 § Huoltovarmuuden yhteistyöryhmä

10. 10 § Huoltovarmuusneuvosto

11. 11 § Sektorit, poolit ja toimikunnat

12. 12 § Valtion varmuusvarastointi

13. 13 § Valtion varmuusvarastoja koskeva päätöksenteko

14. 14 § Varmuusvarastoituja lääkkeitä, lääkinnällisiä laitteita, henkilösuojaimia ja muita terveydenhuollossa käytettäviä tavaroita koskeva päätöksenteko

15. 15 § Tuotantovarausten ja suorituskykyvarausten hankinta

16. 16 § Huoltovarmuusrahasto ja huoltovarmuusmaksu

Huoltovarmuustoiminnan rahoituksen osalta Akava ei ota kantaa rahoitusmalliin, mutta huoltovarmuustoiminnan resurssoinnin tulee olla riittävää suhteessa toiminnalle asetettuihin vaatimuksiin ja odotuksiin.

17. 17 § Huoltovarmuusrahaston hallinto

18. 18 § Kirjanpito, tilintarkastus ja tilinpäätös

19. 19 § Lainanottovaltuus

20. 20 § Tuen myöntämisen yleiset edellytykset

21. 21 § Muissa laeissa säädetyt tuet ja korvaukset

22. 22 § Omaisuuden siirtyminen

23. 23 § Huoltovarmuuskeskuksen tiedonsaantioikeus

24. 24 § Tietojenantovelvollisuus

25. 25 § Salassa pidettävän tiedon luovuttaminen

26. 26 § Virka-apu

27. 27 § Uhkasakko

28. 28 § Huoltovarmuusrikkomus

29. 10. luku Voimaantulo ja siirtymäsäännökset

30. Muu asia, jonka haluatte tuoda työryhmän tietoon

Akava kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta.

Kirstilä Juha
Akava ry

 

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 24.6.2025, VN/25055/2023
Lausunnon diaarinumero Dnro 077/62/2025
Lausunnon päiväys 11.8.2025
Laatija Juha Kirstilä

Lue lisää aiheesta

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa annetun lain, ulosottokaaren, sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta

Esitysluonnoksen tavoitteena on sujuvoittaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa rikosten torjumiseksi ja ehkäisemiseksi. Viranomaisten välinen tietojenvaihto luo edellytyksiä myös viranomaisten tehokkaammalle ja oikea-aikaisemmalle valvonnalle ja varhaiselle puuttumiselle. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kannattavat esityksen tavoitteita ja kiinnittävät lausunnossaan huomiota työsuojeluviranomaisen tiedonsaantioikeuksien laajentamiseen. Työsuojeluviranomaisen osalta esityksen tavoitteena on tehostaa työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaa mahdollistamalla sekä Ulosottolaitoksen että Verohallinnon oma-aloitteinen tietojen luovuttaminen työsuojeluviranomaisille sekä esitutkintaviranomaisille silloin, kun viranomaiset omassa tehtävässään saavat tietoonsa työsuojeluviranomaisen valvontatehtäviin liittyvää tietoa taikka saavat tietoonsa seikkoja, joiden perusteella syntyy viranomaisessa epäily mahdollisesta työperäistä hyväksikäyttöä taikka ihmiskauppaa koskevasta rikoksesta. Tältä osin tavoitteena on tehostaa harmaan talouden torjuntaan liittyvien viranomaisten ja työsuojeluviranomaisten yhteistyötä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.