Some, Google ja suositukset auttavat yrittäjää alkuun

Akavalaisille yrittäjille hyvin tehty työ ja asiakkaiden suositukset ovat markkinointivaltti. Kysyimme arkkitehti-, laki- ja fysioterapia-alan yrittäjiltä ja markkinoinnin ammattilaiselta neuvoja, miten tehdä aloittava yritys tunnetuksi.

14.9.2020

Facebook oli ensimmäinen markkinointikanava, jossa arkkitehtistudio Luomuksen perustamisesta kerrottiin maailmalle, Annamari Alho kertoo.

– Kerroimme ekologisen rakentamisen arvoistamme. Nettisivut tehtiin samaan aikaan. Insta-tilikin tehtiin, mutta siellä ei oikein ole mitään. Visuaalisella alalla Instagramia pitäisi kyllä käyttää enemmän.

Annamari ja Eero Alho ovat ekologiseen rakentamiseen erikoistuneista arkkitehteja.

Annamari ja Eero Alhon arkkitehtistudio Luomus on erikoistunut ekologiseen rakentamiseen.

 

Annamari Alho perusti Luomuksen yhdessä puolisonsa Eero Alhon kanssa tyhjästä. Arkkitehtitoimistot aloittavat usein kilpailuvoiton kautta, mutta Alhot halusivat tehdä yrityksen, joka keskittyisi ekologisuuteen. Markkinointi alkoi perinteisellä tavalla.

– Aluksi soittelimme paljon kuntia ja kaupunkeja läpi ja kävimme esittäytymässä. Laitoimme myös mainoksen Rakennusperinteen ystävät -lehteen. Näiden avulla saimme aluksi töitä.

Asiantuntijatyössä oma ammattitaito ja verkostoituminen ovat markkinointivaltteja. Alhoillekin asiakkaiden suositukset ovat tuoneet uusia töitä. Lisäksi he ovat saaneet vetoapua vanhemmalta turkulaiselta kollegalta, joka on suositellut heitä.

Annamari Alho sanoo, että oman imagon ja arvopohjan esilletuominen ovat markkinoinnissa tärkeitä. Lisäksi pitää tehdä selväksi, että on asiastaan kiinnostunut ja innostunut.

– Pitää vakuuttaa omasta asiantuntijuudesta. Pitää kertoa, että tiedät, mitä teet.

Googlen avulla alkuun

Lakimies, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja Janne Lundbom perusti yhden miehen lakitoimiston Jyväskylään reilu vuosi sitten. Markkinointi alkoi verkkosivujen teosta ja Googlen verkkomainoksista.

– Tein sivut itse. Tärkeää oli vain, että naama ja nimi näkyvät. Yrityksen tiedot saatava löytymään hakutulosten alkupäästä, muuten ne hautautuvat massaan.  Ja tämä maksaa, Lundbom toteaa.

Mainokset pitää myös kohdistaa asiakaskunnalle, mutta aina Google ei toimi niin kuin lupaa.

– Laitoin omat mainokseni näkymään 60 kilometrin säteellä Jyväskylästä, mutta silti puheluita tulee Helsingistä saakka.

Janne Lundbom toimii lakimiehenä ja oikeudenkäyntiavustajana.

Lakimies, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja Janne Lundbom tekee töitä yhden miehen lakitoimistossa Jyväskylässä. Hän teki oman yrityksensä ensimmäiset verkkosivut itse ja panosti Google-markkinointiin aluksi.

 

Myöhemmin Lundbom poisti Googlen mainokset. Niille ei ole enää tarvetta, kun töitä on jo muutenkin mukavasti. Perinteisiäkään markkinointivälineitä Lundbom ei ole tyystin sivuuttanut.

– Minulla on käyntikortteja aina mukana ja aina annan sen kaikille käteen.

–  Lakialallakin hyvin tehty työ ja hyvä maine ovat myyntivaltti. Uutta työtä tulee asiakkaiden suositusten kautta sekä juttujen hoitoon estyneiltä kollegoilta, Lundbom kertoo.

Muuten hän ei ole juurikaan verkostoitunut.

– En ole oikein ehtinyt missään lakialan tapaamisessa käydä, mutta voisihan se olla kiva. Niissä voisi rakentaa uraa tai etsiskellä osakkaita, jos sellainen kiinnostaisi. Asiakkaathan eivät varsinaisesti noissa tapahtumissa pyöri.

 

Ensimmäiseksi mainoksia postilaatikoihin

Fysioterapeutti Jaana Koskinen tarjoaa kotikuntoutuspalveluja ja ikäihmisten kuntoutusta oman yrityksen kautta.

Jaana Koskinen myöntää että pienen yrityksen kannattaisi markkinoida vaikka asiakkaita onkin hyvin. Tilanne voi muuttua.

 

Jaana Koskinen perusti fysioterapia-alan yrityksensä Kotokunnon kymmenisen vuotta sitten. Kotokunto on kotikuntoutuspalveluita ja ikäihmisten fysioterapiaa tarjoava yritys, jonka erikoisosaamista on muistisairaiden kotikuntoutus.

Koskinen aloitti markkinoinnin perinteisin keinoin jakamalla itsetekemäänsä paperimainosta talojen postilaatikoihin. Aikaisemmassa työpaikassa luodut kontaktit olivat tärkeitä.

– Minulle soiteltiin, mitä nyt teen ja mistä minut tavoittaa.

Myöhemminkin tyytyväisten asiakkaiden kautta on tullut uusia asiakkaita.

Koskinen tunnustaa, että hän ei ole juurikaan markkinoinut yritystään. Verkkosivut hän teetti seitsemän vuotta sitten eikä niitä ole sen jälkeen uusittu. Facebookissa on Kotokunnon tiedotussivu.

Koskinen on joskus ostanut lehtimainoksia, mutta ne eivät ole poikineet mitään. Hän arvelee, että ehkä mainosten toistaminen auttaisi asiaa, mutta ei ole kuitenkaan ryhtynyt  isompaan lehtimainoskampanjaa.

– Markkinointi olisi kuitenkin tarpeen, Koskinen myöntää.

Vaikka nyt töitä on hyvin, jatkossa tilanne voi kuitenkin olla toinen.

– Isot firmat tallaavat meidän pienet. En ole ollut aktiivinen markkinoimaan, se ei oikein ole minua varten. Haluaisin löytää ihmisen, joka osaisi tehdä näkyväksi sen, mitä minä teen.

 

Tee markkinointisuunnitelma

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Yrittäjien varapuheenjohtaja Maarit Paldán antaa neuvoja aloittavalle yrittäjälle.

– Ole oma itsesi, neuvoo Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Yrittäjien varapuheenjohtaja Maarit Paldán korkeakoulutettuja asiantuntijoita, jotka ryhtyvät yrittäjäksi. Toinen ohje: laadi markkinointisuunnitelma osaksi liiketoimintasuunnitelmaa.

 

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Yrittäjien varapuheenjohtaja Maarit Paldán antaa korkeakoulutetuille asiantuntijoille yrittäjän uran ensimmäiseksi markkinointiohjeeksi, että ole oma itsesi. Oma asenne auttaa menestymään.

Toinen ohje on se, että yrittäjän kannattaisi liiketoimintasuunnitelmaan tehdä myös markkinointisuunnitelma, jossa on mukana sosiaalisen median strategia.

–  Markkinoinnissa on tärkeää löytää ne kanavat, joissa mahdolliset asiakkaat ovat, Paldán sanoo. Sosiaalisen median kanavapaljoudesta olisi löydettävä ne, jotka koskettavat omaa asiakaskuntaa.

– Ole mukana vaikka vain yhdessä tai kahdessa kanavassa. Mieluummin yhdessä hyvä kuin monessa huono. Joillakin aloilla henkilökohtainen myyntityö on edelleen sosiaalista mediaa tärkeämpää.

Rönsyily markkinoinnissa ei Paldánin mukaan kannata. Hän kertoo olleensa elokuussa Kouvolassa puhumassa paikallisille yrittäjille. Yrittäjät kertoivat käyttäneensä paljon rahaa lehtimainontaan.

– Ei lehtiä nykyään enää lueta niin paljon. Tuleeko niistä mainoksista myyntiä? Kannattaisi hyödyntää esimerkiksi lehtitalojen digilehtiä ja vaikka bannereita, ne ovat edullisempia kuin printtimainonta.

Paldán kehottaa uusia akavalaisia yrittäjiä aluksi vaikka pitämään blogia tai jakamaan verkossa ilmaisia ohjeita ja oppaita alaltaan. Samalla voi käyttää hyväkseen markkinoinnin apuvälineitä ja kerätä mahdollisten asiakkaiden yhteystietoja.

Alun jälkeen saavutukset puhuvat sitten puolestaan.

– Ei riitä vain se, että on ammattilainen. Omat saavutukset pitää rehellisesti tuoda julki, Paldán sanoo.

 

Teksti: Anssi Koskinen

Kuvat: Ida Pimenoff (kuvituskuva), yrittäjien albumit (Alhot ja Lundbom), Ulla Juuma/Valtakuva (Maarit Paldán)

Lue lisää aiheesta