Chattibotti on automaatti- tai tekoälypohjainen ohjelma, joka keskustelee käyttäjänsä kanssa. Chattibotteja ovat perinteisesti käyttäneet verkkokaupat sekä asiakaspalveluorganisaatiot, joiden käytössä virtuaalinen botti korvaa tai täydentää perinteistä asiakaspalvelua.
– Akavan chattibotteja on kehitetty yhdessä liittojen kanssa osallistavan kehittämisen menetelmin. Kaikki osallistuvat liitot ovat olleet mukana aktiivisesti ja ottaneet uuden välineen ennakkoluulottomasti käyttöön, kehuu Akavan palvelupäällikkö Jaana Ignatius.
Akavan liittojen chattibotit neuvovat uusia ja nykyisiä jäseniä erilaisissa jäsenpalveluihin liittyvissä kysymyksissä. Osa boteista toimii myös englanniksi. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n YKA-botin tavoitteena on madaltaa kynnystä ottaa selvää liiton palveluista ja toiminnasta.
– YKA-bot tarjoaa uuden, vuorokauden ympäri avoinna olevan kanavan olla yhteydessä liittoon. Palvelu on tarkoitettu sekä jäsenille että jäsenyydestä kiinnostuneille ja kehitämme bottia sitä mukaa kun saamme palautteita käyttökokemuksista, kertoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen viestintäpäällikkö Kati Ahtiainen.
Myös Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimun Loimubotti haluaa palvella jäseniään ajasta ja paikasta riippumatta.
– Bottitekniikka on ammattijärjestökentässä uusi tulokas ja Loimu haluaa olla rohkeasti eturintamassa ottamassa käyttöön uudenlaisia palveluita jäsenilleen, toteaa Johanna Hristov, Loimu ry:n järjestöpäällikkö.
Liittojen chattibottien lisäksi Akava julkaisee syksyllä nuorille aikuisille suunnatun botin, joka neuvoo ja ohjaa erilaisissa työelämään liittyvissä kysymyksissä. Botin tavoitteena on opastaa käyttäjiään esimerkiksi työnhaussa, palkka-asioissa ja työelämän paineiden hallinnassa sekä nostaa aktiivisesti esiin ammattiliittopohjaisia ratkaisuja. Botin beta-versiota voi jo testata osoitteessa www.akava.fi/duunimentori.
Tutustu Akavan liittojen botteihin:
Akavan Erityisalat
Akavan Erityisalojen botti Arvo on räätälöity liittomme omiin tarpeisiin. Arvo on suunniteltu jäsenpalveluamme tukevaksi apuriksi, joka vastaa yleisimpiin jäsentemme ja jäsenyydestämme kiinnostuneiden esittämiin kysymyksiin.
Insinööriliitto
Jesse jäsenetubotti tutustuttaa Insinööriliiton jäsenetuihin ja palveluihin
Myynnin ja Markkinoinnin Ammattilaiset MMA
MMA:n virtuaalineuvoja Milla antaa lisätietoja ihmisille, jotka harkitsevat liittymistä MMA:han.
Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu
Loimubotti on, joka vastaa useimmin esitettyihin kysymyksiin mm. jäsenyyteen, järjestäytymiseen, Loimun jäsenmaksuihin muihin Loimun jäsenpalveluihin liittyen.
Suomen Terveydenhoitajaliitto
Jäsenneuvoja-botti vastaa yleisimpiin jäsenyyttä koskeviin kysymyksiin, kuten miksi liiton jäsenyys kannattaa ja mitä kaikkea jäsenmaksulla saa.Botti aukeaa etusivun oikean alakulman painikkeesta.
Suomen Työterveyshoitajaliitto
STTHLbotti auttaa sekä jäsenyydestä kiinnostuneita että nykyisiä jäseniä löytämään liiton sivuilta olennaiset asiat. Botti aukeaa etusivun oikean alakulman painikkeesta.
Tieteentekijöiden liitto
Virtuaalinen jäsenyysneuvoja palvelee liiton toimintaan ja jäsenyysasioihin liittyvissä kysymyksissä.
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut
YKA-bot on virtuaalinen jäsenneuvoja, joka vastaa jäsenten ja jäsenyyttä harkitsevien yleisiin kysymyksiin vuorokauden ympäri. Botti aukeaa etusivun oikean alakulman painikkeesta.
Lisätietoja:
Palvelupäällikkö Jaana Ignatius, puh. 040 7002225
Viestinnän asiantuntija Eeva Karhamo, puh. 050 3226757