Näe ihminen arjessa

Kun koittaa arki lomalta palattua, alkaa kampanjoiden aika. Esimerkiksi Helsingissä on nyt näkyvästi esillä kolme teemaa. Kiusaamista ei saa ohittaa koulussa, vaan siihen pitää puuttua heti. Muistetaan, että liikenteessä on pieniä(kin) liikkujia. Ei unohdeta yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa työelämässä. Tämänkin päivän uutiset sen vahvistavat, että #näeihminen, #eisyrji, #äläignooraa ja koulurauhakampanja ovat tarpeellisia. Kampanjoiden perusviestit ammentavat samasta lähtökohdasta: ota toiset huomioon arjessa. Periaatteessa yksinkertaista, mutta ei sittenkään niin helppoa.

24.8.2018

Miten tulla toimeen muiden ihmisten kanssa – se on elämän mittainen oppimispolku, joka alkaa jo päiväkodista. Arjessa tulee jatkuvasti tilanteita, joissa haastetaan kyky ottaa toiset huomioon, sietää erilaisuutta ja asettua toisen asemaan, ” kuvailee Helsingin apulaispormestari Pia Pakarinen blogissaan koulukiusaamista ehkäisevän kampanjan ajatusta. Itäkeskuksen alueen yläasteikäiset nuoret ovat suunnitelleet kampanjan itse, sillä heidän mielestään aikuiset eivät puutu nuorten välisiin kiusaamistilanteisiin tarpeeksi.

Liikenneturva muistuttaa liikenneturvallisuusajattelusta kampanjassa Näe ihminen liikenteessä ja kannustaa suomalaisia haastamaan itsensä liikenteessä. Kampanjassa perustellaan tämä näin:

Kukaan meistä ei tiedä, mitä muut ihmiset ajattelevat liikenteessä. Osaamme vain olettaa toisten motiiveja ja syitä toimia kuin he toimivat. Muiden toiminta voi herättää meissä voimakkaitakin tunteita.

Kun toimit kohteliaasti ja muita ajatellen liikenteessä, lisäät sekä omaa että muiden turvallisuutta. Liikennekulttuurin muutos tehdään yhdessä.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on voimakkaasti nostanut yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon esiin Työ ei syrji -kampanjassaan. Siihen on tullut mukaan paljon työpaikkoja sekä yrityselämästä että julkiselta sektorilta ja järjestöistä. Mukaan lähteneet yritykset ja organisaatiot sitoutuvat ennaltaehkäisemään ja vähentämään työsyrjintää. Akavakin on mukana. Lainsäädäntö on yksiselitteinen: syrjintä on kiellettyä työelämässä (lisätietoa tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta työelämässä).

Kampanjaviestit voi yhdistää tai tiivistää kehotukseen ”Näe ihminen”.  Siitähän on kyse loppujen lopuksi kyse arjen eri tilanteissa ja ympäristöissä. Haastetaan itsemme ottamaan muut huomioon – tänäänkin.

Lisätietoja:

Ritva Siikamäki

viestinnän asiantuntija

+358 50 341 4845