Hallituksen esitys laiksi valtion henkilöstölle etätyöstä johtuvissa olosuhteissa sattuneiden tapaturmien korvaamisesta
Lausunnonantajan lausunto
Pyydettynä lausuntona otsikkoasiassa Akava ry, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, STTK ry ja Ammattiliitto Pro ry lausuvat seuraavaa.
Valtiovarainministeriö ehdottaa säädettäväksi uuden lain valtion henkilöstölle etätyöstä johtuvissa olosuhteissa sattuneiden tapaturmien korvaamisesta. Ehdotettavan lain mukaan valtion virkamiehelle ja työntekijälle etätyössä työntekoon liittyvässä toiminnassa sattunut työtapaturma korvattaisiin, kuten muukin työtapaturmaksi luettava vahinkotapahtuma, tosin laista ilmenevin rajoituksin.
Lausunnon antajat kannattavat esitystä ja sen tavoitteita. Lisääntynyt etätyön tekeminen perustelee korvaussuojan laajentamista myös etätyöolosuhteissa sattuneisiin työtapaturmiin nykyistä kattavammin.
Lakiehdotuksen säännökset etätyötapaturman korvattavuudesta etätyöntekopaikan alueella ja etätyötapaturma etätyöntekopaikan alueen ulkopuolella parantavat merkittävästi valtion henkilöstön vakuutusturvaa. Näihin säännösehdotuksiin ei ole huomauttamista. Säännösmuotoilut ja perustelut näyttäisivät olevan sopusoinnussa työtapaturma- ja ammattitautilain 21 §:n kanssa, joka tulee jatkossakin sovellettavaksi etätyöolosuhteissa myös valtion henkilöstön osalta. Ehdotus siten täydentää voimassa olevaa työtapaturmiin sovellettavaa sääntelyä.
Lausunnon antajat kiinnittävät kuitenkin valtiovarainministeriön huomiota ehdotettuihin korvausten rajoituksiin. Korvaukset ovat suppeammat kuin niissä työtapaturmissa, joihin sovelletaan työtapaturma- ja ammattitautilakia. Ehdotuksen perusteluissa todetaan, että etätyössä sattuneet tapaturmat eivät yleensä ole vakavia, joten ajallinenkaan rajoitus ei todennäköisesti heikennä tapaturman kohteeksi joutuneen henkilön taloudellista tilannetta. Etätyöolosuhteissa sattuva tapaturma voi olla myös luonteeltaan vakava, jolloin korvauksen rajoittaminen on yksittäisen henkilön näkökulmasta kohtuutonta. Kun vakavien työtapaturmien määrä arvioidaan vähäiseksi, niiden korvaamisesta aiheutuva kustannusvaikutus jäänee myös vähäiseksi. Lausunnonantajat esittävät, että ehdotettuja korvausten rajoituksia ei tehtäisi, vaan korvaukset määräytyisivät työtapaturma- ja ammattitautilain mukaisesti.
Ehdotetun lain menettelyä koskevat säännökset näyttäytyvät ongelmallisina niiltä osin, kuin ne poikkeavat työtapaturma- ja ammattitautilain säännöksistä. Ottaen huomioon, että ehdotetussa laissa viitataan menettelyä koskevien säännösten osalta työtapaturma- ja ammattitautilakiin, kuitenkin niin, että lakiehdotuksessa on määräaikoja koskevia erityissäännöksiä. Nämä säännökset poikkeavat työtapaturma- ja ammattitautilain vastaavista säännöksistä. Tästä voi aiheuta vakuutetuille epäselvyyttä kulloinkin sovellettavista menettelysäännöksistä. Lausunnon antajat esittävät, että korvausasian vireillepanoon ja käsittelyyn sovellettaisiin työtapaturma- ja ammattitautilain säännöksiä.
Ehdotetussa laissa esitetään, että muutoksenhakua rajoitettaisiin siten, että vakuutusoikeuden ratkaisuun ei voisi enää hakea muutosta korkeimmasta oikeudesta. Ottaen huomioon, että oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin on turvattu perus- ja ihmisoikeutena, lausunnonantajat katsovat, että vakuutusoikeuden ratkaisuun tulee voida hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta työtapaturma- ja ammattitautilaissa säädetyllä tavalla.
Kannisto Miia
Akava ry
Lisätiedot
Lausuntopyyntö 12.5.2022, VN/33041/2021
Lausunnon diaarinumero Dnro 076/62/2022
Lausunnon päiväys 22.6.2022
Laatija Miia Kannisto