Akavan lausunto ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 15 §:n muuttamisesta

Lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle Akava pitää lausunnolla olevaa lainsäädäntöehdotusta perusteltuna ja toteaa muun muassa, että muutoksen myötä mahdollisuudet koulutusvientiin ja tilauskoulutuksen yhdenvertaisempaan järjestämiseen paranevat. Akava pitää erittäin tärkeänä, että järjestettävä koulutus on Suomen tutkinto- ja koulutusjärjestelmän mukaista.

18.9.2020

Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 15 §:n muuttaminen

Akava ry lausuu kunnioittavasti seuraavaa:

Lausunnon pääkohdat

  • Akava pitää lausunnolla olevaa lainsäädäntömuutosta perusteltuna.
  • Kaikille koulutuksen järjestäjille on taattava yhdenvertaiset edellytykset koulutusvientiin niin eri koulutusasteiden välillä kuin sisälläkin.
  • Järjestettävän koulutuksen tulee olla Suomen tutkinto- ja koulutusjärjestelmän mukaista. Laadun takaamiseksi koulutuksen järjestäjällä on oltava järjestämislupa.
  • Opetushallituksen on koordinoitava tapahtuvan koulutusviennin kokonaisuutta.
  • Tutkinnot antavat pätevyyden suomalaisille työmarkkinoille. Näin laadukas koulutusvienti voi toimia osaltaan myös Suomeen suuntautuvan osaamisperusteisen maahanmuuton vauhdittamisessa.

Akava pitää lausunnolla olevaa lainsäädäntöehdotusta perusteltuna. Ehdotuksen mukaisesti Opetushallitukselle annettaisiin valtuutus antaa tilauskoulutuksessa ja koulutusviennissä käytettäviä tutkinnon perusteita.

Muutoksen myötä mahdollisuudet koulutusvientiin ja tilauskoulutuksen yhdenvertaisempaan järjestämiseen paranevat. Yhtäältä muutos antaa samat viennin edellytykset ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen välille, toisaalta se parantaa yhdenvertaisuutta myös ammatillisen koulutuksen sisällä eri järjestäjien kesken, kun kaikille koulutuksenjärjestäjille avautuvat samat vientimahdollisuudet.

Akava pitää erittäin tärkeänä, että järjestettävä koulutus on Suomen tutkinto- ja koulutusjärjestelmän mukaista. Tämä tarkoittaa, että tilauskoulutusta järjestävällä taholla on koulutuksen järjestämislupa. Näin taataan parhaiten koulutuksen laatu ja suomalaisen koulutuksen hyvä maine myös tilaajan silmissä, sillä tämän tulee voida aina olla varma tilaamansa koulutustuotteen korkeasta laadusta.

Akava painottaa, että tilauskoulutuksen kokonaisuudesta tulee olla kokonaiskäsitys. Tämä toteutuu sen näkökulmasta parhaiten Opetushallituksen kautta. Opetushallituksella tulee olla tieto siitä, mitä koulutustuotteita Suomesta ollaan viemässä ja minne, sekä ketkä koulutuksenjärjestäjät osallistuvat koulutusvientiin.

Lopuksi Akava muistuttaa, kuinka tilauskoulutuksena järjestetty koulutus antaa pätevyyden suomalaisille työmarkkinoille. Kysymykset tilauskoulutuksen laadusta ja koulutuksenjärjestäjien tekemän koulutusviennin kokonaiskoordinaatiosta ovat keskeisiä tilanteessa, jossa työelämän edustajat pyrkivät parhaillaan yhdessä valtiovallan kanssa löytämään keinoja työelämän osaamistarpeisiin vastaamiseksi sekä osaamisperusteisen maahanmuuton vauhdittamiseksi.

Akava ry

Sture Fjäder
puheenjohtaja

Pekka Piispanen
johtaja

Lausuntopyyntö 7.9.2020/Dnro VN/14518/2020, VN/14518/2020-OKM-51
Lausunnon diaarinumero Dnro 096/62/2020
Lausunnon päiväys 17.9.2020
Laatija Miika Sahamies

Lue lisää aiheesta

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa annetun lain, ulosottokaaren, sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta

Esitysluonnoksen tavoitteena on sujuvoittaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa rikosten torjumiseksi ja ehkäisemiseksi. Viranomaisten välinen tietojenvaihto luo edellytyksiä myös viranomaisten tehokkaammalle ja oikea-aikaisemmalle valvonnalle ja varhaiselle puuttumiselle. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kannattavat esityksen tavoitteita ja kiinnittävät lausunnossaan huomiota työsuojeluviranomaisen tiedonsaantioikeuksien laajentamiseen. Työsuojeluviranomaisen osalta esityksen tavoitteena on tehostaa työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaa mahdollistamalla sekä Ulosottolaitoksen että Verohallinnon oma-aloitteinen tietojen luovuttaminen työsuojeluviranomaisille sekä esitutkintaviranomaisille silloin, kun viranomaiset omassa tehtävässään saavat tietoonsa työsuojeluviranomaisen valvontatehtäviin liittyvää tietoa taikka saavat tietoonsa seikkoja, joiden perusteella syntyy viranomaisessa epäily mahdollisesta työperäistä hyväksikäyttöä taikka ihmiskauppaa koskevasta rikoksesta. Tältä osin tavoitteena on tehostaa harmaan talouden torjuntaan liittyvien viranomaisten ja työsuojeluviranomaisten yhteistyötä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.