Akavan lausunto ammattikorkeakoulujen koulutusvastuuesityksistä

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle, että yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.

17.9.2024

Lausuntopyyntö ammattikorkeakoulujen koulutusvastuuesityksistä

Centria-ammattikorkeakoulu: Matkailu- ja ravitsemisalan amk-tutkinto, restonomi (AMK)

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Akava ry kiittää lausuntopyynnöstä ammattikorkeakoulujen koulutusvastuuesityksiin. Yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.

Jyväskylän ammattikorkeakoulu: Liikunnan amk-tutkinto, liikunnanohjaaja (AMK)

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu: Ensisijainen esitys; Kulttuurialan amk-tutkinto, uusi tutkintonimike restauroija (AMK) nykyisen artenomi (AMK) -tutkintonimikkeen sijaan Toissijainen esitys; Kulttuurialan amk-tutkinto, artenomi (AMK) –koulutusvastuun lakkaaminen

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

LAB-ammattikorkeakoulu: Tekniikan amk-tutkinto, laboratorioanalyytikko (AMK)

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Lapin ammattikorkeakoulu: tekniikan amk-tutkinto, insinööri (AMK), täsmennys logistiikka

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Lapin ammattikorkeakoulu: sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinto, ensihoitaja (AMK)

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

Akava näkee, että esitys on tarpeellinen vahvistamaan erityisesti eteläisen Suomen työvoimatarpeita sote-alalla henkilöstön eläköityessä ja vanhusväestön määrän samaan aikaan kasvaessa.

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

Koulutusvastuu sijoittuu hyvin osaksi korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa ja voi osaltaan tukea sen laajenemista moniammatillisen sote-alan kokonaisuudessa.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

Tutkinto sijoittuisi suunnitellusti luontevaksi osaksi Laurean uutta kampusta sekä hyvinvoinnin osaamiskokonaisuutta. Henkilöstöä on esityksen mukaan sekä kohdennettavissa että rekrytoitava. Akava kannattaa Talentian näkemystä, että henkilöstön osaamisprofiilin on geronomien työssä vaadittavan osaamisen näkökulmasta katettava niin sosiaali- ja kuin terveysalan substanssit, jotta muun muassa niin opetussuunnitelma kuin yksittäisten opintokokonaisuuksien ja -jakson toteutussuunnitelmat ja siten varsinainen opetus rakentuvat geronomien tehtävissä tarvittavista sekä sosiaali- että terveysalan osaamissisällöistä.

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Laurea-ammattikorkeakoulu: Liiketalouden amk-tutkinto, tradenomi (AMK), täsmennys logistiikka

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

Jaamme esityksen osalta huomiot Tradenomiliiton kanssa.

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Laurea-ammattikorkeakoulu: sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinto, geronomi (AMK)

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Metropolia Ammattikorkeakoulu: Liiketalouden amk-tutkinto, tradenomi (AMK), täsmennys tietojenkäsittely

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Metropolia Ammattikorkeakoulu: tekniikan amk-tutkinto, insinööri (AMK), täsmennys apuvälinetekniikka ja kuntoutus (koulutuksen siirto toiselle koulutusalalle, uusi täsmennys ja koulutuksen pidentäminen puolella vuodella)

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

Kannatamme esitystä Insinööriliiton tavoin.

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Oulun ammattikorkeakoulu: Tekniikan amk-tutkinto, insinööri (AMK), täsmennys logistiikka

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Vaasan ammattikorkeakoulu: Tekniikan amk-tutkinto Insinööri (AMK), täsmennys tuotantotalous

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

 

Kouzmitchev Konstantin
Akava ry

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 25.6.2024, VN/16734/2024
Lausunnon diaarinumero Dnro 086/62/2024
Lausunnon päiväys 30.8.2024
Laatija Konstantin Kouzmitchev

Lue lisää aiheesta