Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi huoltovarmuuden turvaamisesta ja Huoltovarmuuskeskuksesta sekä turvavarastolain muuttamisesta
Lausunnonantajan lausunto
1. 1 § Lain soveltamisala ja tavoitteet
Korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akava pitää tärkeänä, että hallitus on toteuttamassa ohjelmansa mukaisesti huoltovarmuuslainsäädännön kokonaistarkastelun.
Uudistetulla huoltovarmuuslainsäädännöllä kyetään vastaamaan paremmin muuttuneen turvallisuus- ja toimintaympäristön kansalliselle huoltovarmuudelle asettamiin vaatimuksiin.
Hallituksen päivittäessä vuonna 2024 päätöstä huoltovarmuuden tavoitteista painotti Akava lausunnossaan erityisesti osaamisen ja koulutustason merkitystä keskeisenä osana kansallista huoltovarmuutta, varautumista ja yhteiskunnan kriisinsietokykyä eli resilienssiä.
Jotta Suomen varsin toimivaksi osoittautunut niin sanottu hajautettu huoltovarmuusmalli toimii jatkossakin, edellyttää se osaavaa työvoimaa erityisesti kriittisillä aloilla toimivien yritysten ja eri viranomaisten tarpeisiin.
2. 2 § Huoltovarmuudesta vastaavat viranomaiset
–
3. 3 § Huoltovarmuuskeskuksen asema ja toimiala
Akava pitää hyvänä, että esityksellä selkeytetään Huoltovarmuuskeskuksen oikeudellista asemaa ja täsmennetään sen tehtäviä vastaamaan nykyisiä ja tulevia huoltovarmuuden tarpeita. Virastomuotoisen Huoltovarmuuskeskuksen ja sen työntekijöiden osalta Akava yhtyy julkisen sektorin koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn lausunnossaan esittämiin huomioihin.
4. 4 § Huoltovarmuuskeskuksen tehtävät
–
5. 5 § Pääjohtaja ja johtoryhmä
–
6. 6 § Työjärjestys
–
7. 7 § Huoltovarmuuskeskuksen ohjaus
–
8. 8 § Huoltovarmuuskeskuksen ohjausryhmä
–
9. 9 § Huoltovarmuuden yhteistyöryhmä
–
10. 10 § Huoltovarmuusneuvosto
–
11. 11 § Sektorit, poolit ja toimikunnat
–
12. 12 § Valtion varmuusvarastointi
–
13. 13 § Valtion varmuusvarastoja koskeva päätöksenteko
–
14. 14 § Varmuusvarastoituja lääkkeitä, lääkinnällisiä laitteita, henkilösuojaimia ja muita terveydenhuollossa käytettäviä tavaroita koskeva päätöksenteko
–
15. 15 § Tuotantovarausten ja suorituskykyvarausten hankinta
–
16. 16 § Huoltovarmuusrahasto ja huoltovarmuusmaksu
Huoltovarmuustoiminnan rahoituksen osalta Akava ei ota kantaa rahoitusmalliin, mutta huoltovarmuustoiminnan resurssoinnin tulee olla riittävää suhteessa toiminnalle asetettuihin vaatimuksiin ja odotuksiin.
17. 17 § Huoltovarmuusrahaston hallinto
–
18. 18 § Kirjanpito, tilintarkastus ja tilinpäätös
–
19. 19 § Lainanottovaltuus
–
20. 20 § Tuen myöntämisen yleiset edellytykset
–
21. 21 § Muissa laeissa säädetyt tuet ja korvaukset
–
22. 22 § Omaisuuden siirtyminen
–
23. 23 § Huoltovarmuuskeskuksen tiedonsaantioikeus
–
24. 24 § Tietojenantovelvollisuus
–
25. 25 § Salassa pidettävän tiedon luovuttaminen
–
26. 26 § Virka-apu
–
27. 27 § Uhkasakko
–
28. 28 § Huoltovarmuusrikkomus
–
29. 10. luku Voimaantulo ja siirtymäsäännökset
–
30. Muu asia, jonka haluatte tuoda työryhmän tietoon
Akava kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta.
Kirstilä Juha
Akava ry
Lisätiedot
Lausuntopyyntö 24.6.2025, VN/25055/2023
Lausunnon diaarinumero Dnro 077/62/2025
Lausunnon päiväys 11.8.2025
Laatija Juha Kirstilä