Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sähköistä tiedoksiantoa Verohallinnossa koskevaksi lainsäädännöksi

Lausunnossaan valtiovarainministeriölle Akava kannattaa tehtyä ehdotusta todeten muun muassa, että palveluiden digitalisointi ja sähköinen asioiminen ovat parhaita tapoja parantaa tuottavuutta.

13.8.2025

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sähköistä tiedoksiantoa Verohallinnossa koskevaksi lainsäädännöksi

Lausunnonantajan lausunto

Akava kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa.

Tavoite

Tavoitteena on se, että viranomaisviestintä toimisi mahdollisimman paljon digitaalisesti ja sähköisesti niiden hallinnon asiakkaiden kanssa, joille se on mahdollista.

Kaikille sähköiseen asiointiin kyvykkäille verovelvollisille voitaisiin antaa päätökset ja asiakirjat tiedoksi sähköisesti verotusta koskevissa asioissa ja hyödyntää Verohallinnon sähköisen asioinnin palvelua tehokkaasti.

Verovelvollisen voidaan katsoa osoittaneen kyvykkyytensä sähköiseen asiointiin Verohallinnon kanssa, mikäli on aiemmin käyttänyt Verohallinnon sähköistä asiointipalvelua. Muuta suostumusta ei asianosaiselta enää jatkossa vaadittaisi sille, että tiedoksiannot voidaan lähettää sähköisesti.

Verovelvollinen voi ilmoittaa Verohallinnolle, että hän ei käytä Verohallinnon sähköistä asiointipalvelua.

Uudistuksella tavoitellaan yhteensä noin 50 miljoonan euron vuotuisia säästöjä julkiseen hallintoon. Säästöt syntyvät siitä, että hallinnon asiakkaille toimitetaan tiedoksiannot sähköisesti sen sijaan, että ne toimitetaan paperikirjeinä postitse.

Esityksessä mainitut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2026 alusta.

Akavan kanta

Akava kannattaa ehdotusta.

Julkisen sektorin tuottavuutta on voitava parantaa. Palveluiden digitalisointi ja sähköinen asioiminen ovat parhaita tapoja parantaa tuottavuutta.

Verohallinnon tapauksessa lähes kaikki suomalaiset ovat palveluiden piirissä. Palveluiden volyymi on siten huomattavan suuri, joten myös saavutettavat hyödyt voivat olla suuria.

Samalla kun palveluiden digitalisoinnissa edetään, pitää huolehtia siitä, että palvelut toimivat edelleen hyvin myös niille asiakkaille, jotka eivät jostain syystä kykene asioimaan sähköisesti.

Sorjonen Pasi
Akava ry

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 27.6.2025, VN/917/2025
Lausunnon diaarinumero Dnro 082/62/2025
Lausunnon päiväys 6.8.2025
Laatija Pasi Sorjonen

Lue lisää aiheesta

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.