Akavan lausunto uudistettavasta lainvalmistelun kuulemisoppaasta ja arviomuistiosta koskien säädösehdotuksia järjestettävien lausuntomenettelyjen lausuntoaikaa koskevasta ohjeistuksesta

Lausunnossaan oikeusministeriölle Akava pitää tärkeänä, että lainvalmistelun kuulemisoppaassa on huomioitu lakisääteiset kuulemisvelvoitteet, kuten kolmikantainen lainvalmistelu. Kolmikantainen lainvalmistelu perustuu kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimuksiin.

11.2.2025

Lausunto uudistettavasta lainvalmistelun kuulemisoppaasta ja arviomuistiosta koskien säädösehdotuksia järjestettävien lausuntomenettelyjen lausuntoaikaa koskevasta ohjeistuksesta

Akava ry (jäljempänä Akava) kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa ja toteaa seuraavaa.

Lainvalmistelun kuulemisoppaassa on käsitelty kattavasti kuulemisen tarkoitusta, sen hyötyjä ja eri vaiheita ja kuulemisen eri vaiheissa huomioitavia periaatteita.

Akava pitää tärkeänä, että lainvalmistelun kuulemisoppaassa on huomioitu lakisääteiset kuulemisvelvoitteet, kuten kolmikantainen lainvalmistelu. Kolmikantainen lainvalmistelu perustuu kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimuksiin.

EU-ennakkovaikuttamisessa ja EU-säädösten valmistelussa myös jaostojen toiminta on keskeistä.

Akava kannattaa työryhmän arviomuistiossa esitetyn mukaisesti, että nykyinen lausuntomenettelyjen lausuntoaika, vähintään 6-8 viikkoa (vaihtoehto 1), säilytetään. Teknologinen kehitys ja tehostuneet viestintämahdollisuudet ja muut arviomuistiossa todetut toimintaympäristön muutokset eivät ole näkemyksemme mukaan vaikuttaneet tai muuttaneet lausuntojen antamista niin olennaisesti, että lausuntoaikojen lyhentäminen olisi perusteltua.

Kuutta viikkoa lyhyemmät lausuntoajat vaikuttaisivat merkittävästi muun muassa kattavan tietopohjan keräämiseen ja esitysluonnoksen vaikutusten arviointiin. Lausuntoajan lyhentäminen vaikuttaisi negatiivisesti myös lausunnoissa huomioitavien näkökulmien sekä käytännön haasteiden ja mahdollisuuksien selvittämiseen ja esiin tuomiseen lausunnossa.

Korostamme myös sitä, että palkansaajakeskusjärjestöt koordinoivat lausuntojen antamista yhdessä jäsenliittojensa kanssa. Tällainen koordinaatio hyödyttää usein myös lausunnon pyytänyttä tahoa.

Lausuttavana oleviin lainsäädäntöhankkeisiin perehtymiselle tulee olla riittävä aika ja niistä on voitava lausua laadukkaasti ja kattavasti.

On hyvä, että arviomuistiossa on huomioitu loma-aikojen vaikutus lausuntoaikoihin, esimerkiksi 6 viikkoa lyhyemmät lausuntoajat kesälomakaudella ovat todellisia haasteellisia. Lomakausi menee usein päällekkäin myös budjettineuvotteluiden kanssa, joka tulisi myös huomioida lausuntokierroksen pituudessa. Lausuntoajan lyhentäminen ei edesauta laadukkaiden ja kattavien, eri näkökulmat ja käytännön kysymykset huomioivien lausuntojen antamista. Lausuntojen antamisella on erittäin tärkeä merkitys osana lainvalmisteluprosessia.

Arviomuistion vaihtoehto 1. todettuja poikkeamismahdollisuuksia tulisi tulkita suppeasti. Poikkeamisen ei tulisi johtua esimerkiksi hallinnon sisäisistä syistä, vaan ulkoisista, pakottavista tekijöistä, kuten poikkeusolot. Esimerkiksi vähäisen kansallisen liikkumavaran hankkeet, jotka koskevat EU-säädösten toimenpanoa, voivat kuitenkin tarkoittaa merkittäviä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön, jolloin niistä lausumiselle tulisi varata riittävä aika. EU-sääntelyn valmisteluun vaikuttamisen näkökulmasta myös jaostojen toiminta on keskeistä.

Akava kannattaa arviomuistiossa todettua, että perusteltu syy poikkeamiselle tulisi jatkossakin mainita lausuntopyynnössä sekä hallituksen esityksessä taikka asetuksen tai määräyksen esittelymuistiossa.

Akava ry

Ville Kopra
työmarkkinajohtaja

Hannele Fremer
johtava asiantuntija

Liite
Vastaukset lausuntopalvelun lomakkeeseen

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 27.11.2024, VN/12575/2023
Lausunnon diaarinumero Dnro 132/62/2024
Lausunnon päiväys 15.1.2025
Laatija Hannele Fremer

Lue lisää aiheesta

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa annetun lain, ulosottokaaren, sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta

Esitysluonnoksen tavoitteena on sujuvoittaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa rikosten torjumiseksi ja ehkäisemiseksi. Viranomaisten välinen tietojenvaihto luo edellytyksiä myös viranomaisten tehokkaammalle ja oikea-aikaisemmalle valvonnalle ja varhaiselle puuttumiselle. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kannattavat esityksen tavoitteita ja kiinnittävät lausunnossaan huomiota työsuojeluviranomaisen tiedonsaantioikeuksien laajentamiseen. Työsuojeluviranomaisen osalta esityksen tavoitteena on tehostaa työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaa mahdollistamalla sekä Ulosottolaitoksen että Verohallinnon oma-aloitteinen tietojen luovuttaminen työsuojeluviranomaisille sekä esitutkintaviranomaisille silloin, kun viranomaiset omassa tehtävässään saavat tietoonsa työsuojeluviranomaisen valvontatehtäviin liittyvää tietoa taikka saavat tietoonsa seikkoja, joiden perusteella syntyy viranomaisessa epäily mahdollisesta työperäistä hyväksikäyttöä taikka ihmiskauppaa koskevasta rikoksesta. Tältä osin tavoitteena on tehostaa harmaan talouden torjuntaan liittyvien viranomaisten ja työsuojeluviranomaisten yhteistyötä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.