Lausunto uudistettavasta lainvalmistelun kuulemisoppaasta ja arviomuistiosta koskien säädösehdotuksia järjestettävien lausuntomenettelyjen lausuntoaikaa koskevasta ohjeistuksesta
Akava ry (jäljempänä Akava) kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa ja toteaa seuraavaa.
Lainvalmistelun kuulemisoppaassa on käsitelty kattavasti kuulemisen tarkoitusta, sen hyötyjä ja eri vaiheita ja kuulemisen eri vaiheissa huomioitavia periaatteita.
Akava pitää tärkeänä, että lainvalmistelun kuulemisoppaassa on huomioitu lakisääteiset kuulemisvelvoitteet, kuten kolmikantainen lainvalmistelu. Kolmikantainen lainvalmistelu perustuu kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimuksiin.
EU-ennakkovaikuttamisessa ja EU-säädösten valmistelussa myös jaostojen toiminta on keskeistä.
Akava kannattaa työryhmän arviomuistiossa esitetyn mukaisesti, että nykyinen lausuntomenettelyjen lausuntoaika, vähintään 6-8 viikkoa (vaihtoehto 1), säilytetään. Teknologinen kehitys ja tehostuneet viestintämahdollisuudet ja muut arviomuistiossa todetut toimintaympäristön muutokset eivät ole näkemyksemme mukaan vaikuttaneet tai muuttaneet lausuntojen antamista niin olennaisesti, että lausuntoaikojen lyhentäminen olisi perusteltua.
Kuutta viikkoa lyhyemmät lausuntoajat vaikuttaisivat merkittävästi muun muassa kattavan tietopohjan keräämiseen ja esitysluonnoksen vaikutusten arviointiin. Lausuntoajan lyhentäminen vaikuttaisi negatiivisesti myös lausunnoissa huomioitavien näkökulmien sekä käytännön haasteiden ja mahdollisuuksien selvittämiseen ja esiin tuomiseen lausunnossa.
Korostamme myös sitä, että palkansaajakeskusjärjestöt koordinoivat lausuntojen antamista yhdessä jäsenliittojensa kanssa. Tällainen koordinaatio hyödyttää usein myös lausunnon pyytänyttä tahoa.
Lausuttavana oleviin lainsäädäntöhankkeisiin perehtymiselle tulee olla riittävä aika ja niistä on voitava lausua laadukkaasti ja kattavasti.
On hyvä, että arviomuistiossa on huomioitu loma-aikojen vaikutus lausuntoaikoihin, esimerkiksi 6 viikkoa lyhyemmät lausuntoajat kesälomakaudella ovat todellisia haasteellisia. Lomakausi menee usein päällekkäin myös budjettineuvotteluiden kanssa, joka tulisi myös huomioida lausuntokierroksen pituudessa. Lausuntoajan lyhentäminen ei edesauta laadukkaiden ja kattavien, eri näkökulmat ja käytännön kysymykset huomioivien lausuntojen antamista. Lausuntojen antamisella on erittäin tärkeä merkitys osana lainvalmisteluprosessia.
Arviomuistion vaihtoehto 1. todettuja poikkeamismahdollisuuksia tulisi tulkita suppeasti. Poikkeamisen ei tulisi johtua esimerkiksi hallinnon sisäisistä syistä, vaan ulkoisista, pakottavista tekijöistä, kuten poikkeusolot. Esimerkiksi vähäisen kansallisen liikkumavaran hankkeet, jotka koskevat EU-säädösten toimenpanoa, voivat kuitenkin tarkoittaa merkittäviä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön, jolloin niistä lausumiselle tulisi varata riittävä aika. EU-sääntelyn valmisteluun vaikuttamisen näkökulmasta myös jaostojen toiminta on keskeistä.
Akava kannattaa arviomuistiossa todettua, että perusteltu syy poikkeamiselle tulisi jatkossakin mainita lausuntopyynnössä sekä hallituksen esityksessä taikka asetuksen tai määräyksen esittelymuistiossa.
Akava ry
Ville Kopra
työmarkkinajohtaja
Hannele Fremer
johtava asiantuntija
Liite
Vastaukset lausuntopalvelun lomakkeeseen
Lisätiedot
Lausuntopyyntö 27.11.2024, VN/12575/2023
Lausunnon diaarinumero Dnro 132/62/2024
Lausunnon päiväys 15.1.2025
Laatija Hannele Fremer