Akavan lausunto yliopistojen koulutusvastuuesityksistä

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle, että yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.

17.9.2024

Lausuntopyyntö yliopistojen koulutusvastuuesityksistä

LUT-yliopisto: Tekniikan koulutusala, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

7. Muita huomioita esityksestä

Akava ry kiittää lausuntopyynnöstä yliopistojen koulutusvastuuesityksiin. Yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.

Jyväskylän yliopisto: Tekniikan koulutusala, teknis-luonnontieteellinen ala, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto

7. Muita huomioita esityksestä

Turun yliopisto: Terveystieteiden koulutusala, kandidaatin tutkintoon johtavan koulutuksen lakkauttaminen

7. Muita huomioita esityksestä