Akavan lausunto yliopistojen koulutusvastuuesityksistä

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle, että yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.

17.9.2024

Lausuntopyyntö yliopistojen koulutusvastuuesityksistä

LUT-yliopisto: Tekniikan koulutusala, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Akava ry kiittää lausuntopyynnöstä yliopistojen koulutusvastuuesityksiin. Yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.

Jyväskylän yliopisto: Tekniikan koulutusala, teknis-luonnontieteellinen ala, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Turun yliopisto: Terveystieteiden koulutusala, kandidaatin tutkintoon johtavan koulutuksen lakkauttaminen

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Itä-Suomen yliopisto: Tekniikan koulutusala, tieto- ja viestintätekniikka, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto

1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).

2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?

3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.

4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?

5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?

6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?

7. Muita huomioita esityksestä

Kouzmitchev Konstantin
Akava ry

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 25.6.2024, VN/15723/2024
Lausunnon diaarinumero Dnro 087/62/2024
Lausunnon päiväys 30.8.2024
Laatija Konstantin Kouzmitchev

Lue lisää aiheesta

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.