– Vuoden 2026 alkuun kaavailtu virastouudistus luottaa liikaa keskittämisen voimaan. Mistä syntyvät tavoitellut säästöt, selkeys ja vaikuttavuus, kysyy Akavan Erityisalat, joka edustaa suurta osaa hallinnonalan akavalaisista.
Akavan Erityisalat katsoo, että maan hallituksen esitys sivistysvirastojen yhdistämisestä luottaa liikaa keskittämisen voimaan. Esityksessä katsotaan liian optimistisesti, että nykyisten organisaatioiden yhdistäminen tuo säästöjä, vaikuttavuutta ja tehostaa toimintaa.
Liitto muistuttaa, että digitaalinen ja hallinnon kehittäminen voisi olla tehokkaampaa panostamalla nykyisten rakenteiden ohjaukseen ja yhteistyöhön.
– Jo itse esityksessä todetaan, että uudistuksen säästövaikutukset selviävät vasta vuosien kuluessa. Näin epävarmalta pohjalta ollaan kuitenkin nyt tekemässä nopealla aikataululla jättifuusioita, jossa 10 virastoa yhdistyy viideksi, Akavan Erityisalat huomauttaa.
– Jos uudelleen organisointi nyt tehdään, näemme sen hyvänä saumakohtana parantaa henkilöstön palkkatasoa. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan palkat ovat laahanneet pahasti jäljessä verrattuna muuhun valtionhallintoon.
Uudistuksen yhtenä tavoitteena on kustannustehokkuuden lisäksi nykyistä selkeämpi ja vaikuttavampi kokonaisuus. Liitto epäilee, että esityksen kaltaisena uudistus toimisi osittain vastakkaiseen suuntaan.
Vastustamme Taiken ja KAVIn yhdistämistä
Lakiesityksen mukaan uusi Kulttuurivirasto vastaisi tällä hetkellä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin KAVIn ja Taiteen edistämiskeskus Taiken vastulla olevista tehtävistä. Esitystä perustellaan kustannustehokkuudella, mutta merkittäviä säästöjä kahden näin keskenään erilaisen viraston yhdistymisestä ei ole luvassa. On perusteltua kysyä, onko näin mittavalle uudistukselle todellista tarvetta. Huolta herättää myös uudistuksen valmistelun aikataulu: näin suuri uudistus vaatisi huolellista valmistelua ja vaikutusten arviointia.
Erityisesti Taiteen edistämiskeskuksen tehtävät määritellään esityksessä huolestuttavan väljästi. Esimerkiksi kansainvälistä toimintaa tulisi korostaa selkeämmin. Olemme huolissamme myös mm. taiteen autonomiaa koskevien kirjausten puuttumisesta. Muutos nykylakiin olisi tältäkin osin merkittävä heikennys. Kynnyksen taiteen poliittisen ohjaukseen on oltava mahdollisimman korkea – tämä on vastaisuudessakin varmistettava lainsäädännöllä.
Uudet nimet eivät kuvaa virastojen tehtäviä
Uudistuksessa syntyisi Kulttuuriviraston lisäksi toinen hyvin samankaltaisella nimellä varustettu virasto, Kulttuuriperintövirasto. Se muodostuisi Museovirastosta Suomenlinnan hoitokunnalla täydennettynä ja tämä yhdistyminen olisi hyvin hoidettuna kannatettava.
– Uusien Kulttuurivirastojen nimet ovat kuitenkin liian samankaltaisia eivätkä vastaa virastojen tehtäväjakoa. Tämä ei edesauta uudistuksen tavoitetta palvelujen löydettävyydestä asiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tuttu ja arvostettu Museovirasto-brändi jäisi nimiuudistuksessa hyödyntämättä, Akavan Erityisalat sanoo.
Kulttuuriperintövirasto-nimitys on harhaanjohtava erityisesti siksi, että kulttuuriperintöasioita hoidettaisiin myös kahdessa muussa syntyvässä virastossa. Asiakirjallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen kuuluu Kansallisarkiston keskeisiin tehtäviin ja uudessa Kulttuurivirastossa sijaitsisi KAVI, jonka toiminnan keskiössä ovat audiovisuaalisuuteen liittyvät kulttuuriperintötehtävät.
Opetushallituksen kirjauksista nousee joitakin huolia. Viraston tehtävissä tulisi muun muassa painottaa selkeämmin osaamistarpeiden ennakointia.
Kansallisarkistoon aiotaan yhdistää Saavutettavuuskirjasto Celia ja Varastokirjasto, jotka ovat kyllä Kansallisarkiston tapaan muistiorganisaatioita, mutta eroavat muutoin toimintatavoiltaan. Samalla Kansallisarkiston kulttuuriperintötehtävä hämärtyy oudosti esityksen kirjauksissa. Tässä fuusiossa on vaarana myös pienten asiantuntijavirastojen äänen vaimentuminen entisestään. Katsomme, että Varastokirjaston palvelujen on oltava maksuttomia.
Henkilöstön asema turvattava
Kaikkiaan Akavan Erityisalat pitää ensisijaisen tärkeänä yhdistyvien virastojen toimintaedellytysten turvaamista siten, että ne pystyvät hoitamaan itsenäisesti tehtävänsä valtion tuottavuusohjelmasta sekä mahdollisista tulevista budjettileikkauksista huolimatta. Liitto muistuttaa, että moni nyt yhdistyvistä virastoista on jo kokenut säästökierroksia.
– Henkilöstö on jo ollut kovilla. On erittäin tärkeää, että uudistuksessa turvataan virastojen osaavan ja motivoituneen henkilöstön asema, tosiasialliset vaikutusmahdollisuudet muutoksessa sekä toimintaedellytykset uudessa organisaatiossa.
***
TAUSTA: Mikä sivistyshallinnon virastouudistus?
Hallituksen sivistyshallinnon virastouudistuksessa ehdotetaan, että opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan 10 nykyisestä virastosta tai yksiköstä muodostettaisiin viisi virastoa.
Opetushallitus ja sen erillisyksiköt (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, ylioppilastutkintolautakunnan kanslia ja Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus) sekä Kotimaisten kielten keskus yhdistyisivät kasvatukseen, koulutukseen ja kieleen liittyviä tehtäviä hoitavaksi virastoksi.
Museovirasto ja Suomenlinnan hoitokunta yhdistyisivät kulttuuriperintöön liittyviä tehtäviä hoitavaksi virastoksi.
Kansallisarkisto, Saavutettavuuskirjasto Celia ja Varastokirjasto yhdistyisivät arkisto- ja kirjastotoimintaan liittyviä tehtäviä hoitavaksi virastoksi.
Taiteen ja kulttuurin edistämiseen liittyviä tehtäviä hoitaisi uusi virasto, johon sisältyisivät nykyisten Taiteen edistämiskeskuksen ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toiminnot.
Suomen Akatemia vastaisi jatkossakin tieteen edistämisestä omana virastonaan.
Hallituksen esitys eduskunnalle opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan virastouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi oli lausunnolla 31.1.2025 asti. Akavan Erityisalat antoi lakiuudistuksesta lausuntonsa. Myös jäsenjärjestömme Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL, Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU sekä TAAY – Tiedon- ja arkistonhallinnan ammattiyhdistys lausuivat asiasta.
Akavan Erityisalojen jäsenistöä työskentelee merkittävä määrä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla. Akavan Erityisalat on monialainen ammattiliitto, johon kuuluu 19 itsenäistä jäsenjärjestöä.
Lisätietoja
neuvottelupäällikkö Erika Mattsson, valtiosektorin edunvalvonta, Akavan Erityisalat, puh. 0400 461 411
johtava juristi Jenni Salonen, Akavan Erityisalat, puh. 050 596 7963
—
Tiedotteen alkuperäinen julkaisuaika 11.2.2025 8:01