Henkilökohtainen palkkaneuvottelu on myynnissä ja markkinoinnissa erittäin yleistä. MMA:n palkkatutkimukseen vastanneista yli puolet (64 %) kertoi neuvottelevansa palkastaan itse – ja lähes yhtä moni (62 %) toivoo juuri tätä tapaa.
Palkka-avoimuus on harvinaista herkkua työpaikoilla
Valtaosassa (75 %) tutkimukseen vastanneiden työpaikoista palkka-avoimuus ei toteudu. Lisäksi vain 4 prosenttia vastaajista kertoo, että työnantaja julkaisee tehtäväkohtaiset palkkatiedot.
– Kun palkasta neuvotellaan, on vaikea saada reilu tulos ilman vertailutietoa. Mutta miten voit neuvotella, jos et tiedä mikä palkkataso on omassa tiimissä tai edes omalla alalla? Tähän palkkatutkimuksemme antaa eväitä. Avoin palkkatieto lisää tasavertaisuutta ja vahvistaa neuvotteluasemaa, painottaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.
MMA haluaa edistää reilumpaa palkoista sopimista. Tämä edellyttää avoimuutta, uskallusta ja luotettavaa palkkatutkimustietoa.
Tasa-arvoinen palkkaus vaatii läpinäkyvät palkkakäytännöt
Tutkimuksessa näkyy myös selvä ero sukupuolten välillä siinä, miten palkoista halutaan sopia. Erityisesti myyjät (61 %) ja miehet (71 %) kertoivat haluavansa neuvotella palkoistaan henkilökohtaisesti. Naisista lähes viidennes (17 %) ja markkinoijista joka kymmenes ei osannut sanoa, miten palkoista tulisi sopia.
Myös palkoissa näkyy eroa sukupuolen mukaan: naisen euro myynnissä on 87 senttiä ja markkinoinnissa 93 senttiä. Tulokset ovat parantuneet hieman viime vuodesta, jolloin naisen euro myynnissä oli 82 senttiä ja markkinoinnissa 85 senttiä.
– Olen erittäin pettynyt tähän epäkohtaan alallamme, kehitysvauhti on liian hidas. Eron umpeen kuromista edesauttaisi se, että työnantajat korjaisivat perusteettomia palkkaeroja esimerkiksi käyttämällä euromääräisiä palkankorotuksia prosenttikorotusten lisäksi, Hovinmäki huomauttaa.
MMA korostaa, että on työnantajienkin etu, että työpaikalla sovitaan selkeästi, miten palkoista neuvotellaan ja mihin palkankorotukset perustuvat. Reilut ja avoimet käytännöt palkkauksessa parantavat osaltaan muun muassa työnantajamielikuvaa.
Lisätietoa
Marko Hovinmäki
puheenjohtaja
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
puh. 0400 747 333
marko.hovinmaki@mma.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n palkkatutkimus 2024
MMA:n palkkatutkimuksen toteutti Aula Research Oy sähköisellä kyselyllä 7.1.–26. tammikuuta 2025. Siihen vastasi yhteensä 2 709 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista, joista 2 543 työskenteli koko vuoden 2024 täyspäiväisesti toisen palveluksessa. Palkkatutkimuksella tutkittiin bruttoansioita sisältäen kannustimet ja edut.
Tutkimuksessa käytetyllä lineaarisella regressioanalyysillä tutkittiin eri tekijöiden vaikutusta bruttokuukausituloihin. Tarkasteltavat muuttujat olivat: sukupuoli, maakunta, työkokemus vuosina, työtehtävien vaativuustaso, työn painottuminen myyntiin tai markkinointiin, työnantajan päätoimiala sekä palkanmaksussa sovellettava palkkamalli. Bruttokuukausitulot on laskettu jakamalla vuositulot 12,5:llä.Vastaajista 69 prosenttia tavoitettiin MMA:n jäsenrekisterin kautta. Tutkimusaineiston keruuseen osallistuivat myös Markkinointi- ja MyyntiKollektiivit, Marketing Finland ja IAB Finland. Jokaisesta vastauksesta lahjoitettiin euro Mielenterveyden keskusliitto MTKL:lle.
Tänä vuonna 130 vuotta täyttävällä MMA:lla on pitkät perinteet myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten palkkojen tutkimisessa. Ensimmäisen kerran järjestö tutki myyjien palkan koostumusta jo 1960-luvulla, ja nykyään myynti- ja markkinointialan laajin palkkatutkimus toteutetaan vuosittain.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on Akavaan kuuluva ammatillinen etujärjestö, joka kokoaa yhteen kaikki myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevät. MMA tekee alan ammattilaisten äänen kuuluvaksi yhteiskunnassa ja luo suuntaa tulevaisuuden hyvinvoivalle työelämälle.
_ _
Tiedotteen alkuperäinen julkaisuaika 20.5.2025 6.00