Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA: Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore työmatkustuskysely paljastaa, että alan ammattilaisten työtehtävissä käyttämien autojen käyttövoimat ovat vihertyneet, mutta alueelliset erot ovat suuria. Autoilun verokohtelu ei myöskään vastaa työn arkea eikä tue siirtymää vähäpäästöisempään työmatkustamiseen.

11.6.2025

Sähköautojen osuus myynnin ja markkinoinnin ammattilaisilla on kolmessa vuodessa yli nelinkertaistunut vuoden 2022 neljästä prosentista tämän vuoden 18 prosenttiin. Hybridejä käyttää työmatkustamisessa jo 30 prosenttia vastaajista, kun vielä kolme vuotta sitten vastaava osuus oli 22 prosenttia. Samalla bensiinin käyttö on vähentynyt 14 prosenttiyksikköä. Diesel pitää edelleen pintansa erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa.

– Valtaosa kyselyymme vastanneista työskentelee myyntitehtävissä ja tekee työtä aktiivisesti asiakasrajapinnassa. Tämän vuoksi työmatkustamista on paljon, joten luotettava ja turvallinen auto on välttämätön. Lisäksi ympäristönäkökulma on ammattilaisillemme yhä tärkeämpi auton valintakriteeri, MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki korostaa.

Asuinalue vaikuttaa suuresti työajoneuvon käyttövoimaan

Sähköistymisen vauhti vaihtelee paljon eri puolilla maata. Täyssähköautot ovat yleisimpiä pääkaupunkiseudulla, missä niitä käyttää jo yli viidennes (22 %) autoa työajoissaan käyttävistä vastaajista. Itä- ja Pohjois-Suomessa sähköautojen käyttö on harvinaisempaa.

– Moni kyselyymme vastanneista koki, että sähköautot eivät ole työarjessa toimiva vaihtoehto erityisesti maaseudulla asuville tai ammattilaisille, jotka ajavat pitkiä matkoja. Positiivinen yllätys on kuitenkin, että jo lähes puolella autolla pääosin työmatkansa tekevillä on auton latausmahdollisuus työpaikalla, Hovinmäki kertoo.

Työpaikalla auton lataus onnistuu helpoimmin pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla, kun taas yli 60 prosentilla Itä- ja Pohjois-Suomessa työautoa käyttävillä ei ole tähän mahdollisuutta. Vajaalla neljänneksellä kaikista vastaajista on kotiin asennettu latauspiste, mutta alueelliset erot näkyvät myös tässä.

– Ilahduttava tulos on, että viidennes niistä vastaajista, joilla on kotona latauspiste, on saanut työnantajalta taloudellista tukea asennuskustannuksiin. Tässä olisi työnantajille erinomainen erottumisen paikka ja mahdollisuus kohottaa työnantajaprofiiliaan, nostaa Hovinmäki esiin.

Verotus koetaan epäoikeudenmukaiseksi – muutosta kaivataan

Verotus nousi kyselyssä voimakkaasti esiin huolenaiheena. Vain 38 prosenttia työmatkoihin pääosin autoa käyttävistä vastaajista kokee, että verovapaa kilometrikorvaus kattaa auton todelliset käyttökustannukset.
Erityisesti dieselveroa pidetään vanhentuneena ja epäoikeudenmukaisena. Monien mukaan se rankaisee juuri niitä ammattilaisia, jotka ajavat työnsä vuoksi eniten ja joille sähköauton käyttö ei ole vielä realistinen vaihtoehto.

– On kohtuutonta, että valtakunnallisesti yhtenäinen verotus johtaa käytännössä eriarvoisuuteen, kun esimerkiksi sähköauton käyttöön liittyvät edellytykset vaihtelevat suuresti alueittain, painottaa Hovinmäki.

Avoimissa vastauksissa esitettiin useita ehdotuksia autoilun verotuksen kehittämiseksi. Esille nousivat muun muassa käyttövoimaveron poistaminen ja verotulojen kohdentaminen tieinfrastruktuurin ylläpitoon. Tiestön kunto on tärkeä osa turvallisuutta, mikä korostuu paljon työssä ajavilla. Erityisesti työssä käytettäville ajoneuvoille toivottiin verohelpotuksia.

– Jotta siirtymä vähäpäästöiseen työautoiluun onnistuu kaikkialla Suomessa, on tärkeää, että myös verotus kehittyy tasapuolisesti ja työntekoa tukevalla tavalla. Erityisesti paljon ajavien ammattilaisten kustannusrakenne on tällä hetkellä liian raskas, Hovinmäki tiivistää.

Lisätietoa

Marko Hovinmäki
puheenjohtaja
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
puh. 0400 747 333
sähköposti: marko.hovinmaki@mma.fi

MMA:n työmatkustuskysely 2025

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA toteutti 5.–13.5.2025 kyselyn, jossa kartoitettiin MMA:n työsuhteisten ja yrittäjinä toimivien jäsenten kokemuksia ja näkemyksiä työmatkustamisesta. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 1 016 MMA:n jäsentä. Vastaajat edustivat pääosin (73 %) myyntitehtävissä toimivia jäseniä, kun taas 8 prosenttia kertoi työskentelevänsä markkinoinnissa ja 19 prosenttia teki työkseen molempia tasapuolisesti.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on Akavaan kuuluva ammatillinen etujärjestö, joka kokoaa yhteen kaikki myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevät. MMA tekee alan ammattilaisten äänen kuuluvaksi yhteiskunnassa ja luo suuntaa tulevaisuuden hyvinvoivalle työelämälle.

mma.fi

_ _

Tiedotteen alkuperäinen julkaisuaika 11.6.2025 6.00

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.