Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia epäilee laajempaa palkkakartellia: Myös Pohjois-Savossa on hyväksytty Kunta- ja hyvinvointityönantajan palkannostokielto

Hufvudstadsbladet uutisoi sunnuntaina 31.10., että Itä-Uudenmaan kunnat ovat sopineet keskenään, että ne eivät kilpaile sosiaalityöntekijöiden palkoilla. Taustalla on Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajan (KT) ohjeistus, jonka mukaan kuntien tulisi pidättäytyä harkinnanvaraisista palkankorotuksista. Ohjeistuksella valmistellaan sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtymistä lähitulevaisuudessa kunnilta hyvinvointialueille ja palkkaharmonisointia.

Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL:n liittokokous: Sisäinen turvallisuus ei saa jäädä ilmastopolitiikan varjoon

Työvoimapula on todellisuutta jo monilla työpaikoilla, ja myös sisäisen turvallisuuden aloilla on vaarana ajautua samaan tilanteeseen. Poliisin, oikeushallinnon ja Hätäkeskuslaitoksen vetovoima työnantajana on heikkenemässä. Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL:n liittokokouksen mielestä tämä kehitys voidaan kuitenkin kääntää positiiviseen suuntaan, jos työn kuormittavuustekijöihin puututaan, työhyvinvoinnin ongelmiin tartutaan ja palkkaus saatetaan työn vaativuutta vastaavalle tasolle. Liittokokous vaatii, että hallitus ja eduskunta asettavat sisäisen turvallisuuden tarpeet prioriteetiksi, joka ei jää esimerkiksi ilmastopolitiikan tai SOTE-uudistuksen varjoon.