Akava ja Akavan Erityisalat: Kulttuurialan työllisyyttä ei saa heikentää

Akava edellyttää maan hallitukselta tukea sivistykselle ja kulttuurille tilanteessa, jossa kulttuurin, liikunnan ja nuorisoalan toimijat ovat joutuneet ottamaan vastaan kovia iskuja korona-aikana. Näiden alojen toiminta ei ole palannut vielä normaaliksi.

14.10.2021

– Puolustamme sivistystä ja kulttuuria, josta hyvinvointimme syntyy. Meidän pitää luoda myönteistä ilmapiiriä vaikean ajan jälkeen. Mielestämme hallituksen kaavailemat leikkaukset eivät ole perusteltuja. Kulttuurin, liikunnan ja nuorisoalan työpaikkojen häviäminen ei sovi lainkaan tilanteeseen, jossa meidän pitää kaikin keinoin vahvistaa työllisyysastetta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Esimerkiksi kulttuurialan työpaikkoja katoaa, jos valtionrahoitusta leikataan ensi vuonna yli 40 miljoonalla eurolla. Näistä kulttuuriin kohdistuu noin 18 miljoonan, liikuntaan ja urheiluun 12 miljoonan, tieteeseen noin kahdeksan miljoonan ja nuorisotyöhön reilun neljän miljoonan leikkaus.

– Tämä olisi isku koronan koettelemille aloille. Niiden työntekijät ja yrittäjät ovat vasta äskettäin voineet palata työhönsä ja saada työmahdollisuuksia. On erittäin ikävä näkymä, että heitä odottaisi uudestaan työn ja toimeentulon menetys, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

– Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalat elävät muutenkin epävarmuudessa, koska päätökset suomalaisen rahapelijärjestelmän tulevaisuudesta ovat edelleen avoinna. Akavan Erityisalojen näkemyksen mukaan vuoden 2024 alusta Veikkauksen rahapelituotot tulisi siirtää kokonaisuudessaan valtion yleisiin budjettivaroihin ja samalla siirtää nykyiset edunsaajat kehysbudjetointiin, Luomanmäki sanoo.