Akava: Tieteen rahoitusleikkauksista on luovuttava

Akavan mielestä maan hallituksen pitää luopua aikomuksistaan leikata tieteen ja tutkimuksen rahoituksesta vuosina 2022–24. Budjetin valmistelun yhteydessä on jo aiemmin päätetty sopeutustoimista, jotka yhdessä heikentyneiden rahapelituottojen kanssa pienentäisivät erityisesti tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava korostaa, että tieteen rahoitusta pitää vahvistaa eikä leikata.

23.8.2021

Suomen Akatemian myöntövaltuudet olisivat jo vuonna 2022 jopa 50 miljoonaa euroa pienemmät kuin vuonna 2021 muun muassa määräaikaisen rahoituksen päättymisen takia ja sen vuoksi, että osa Veikkauksen rahapelituottojen kompensointiin liittyvistä kysymyksistä on vielä ratkaisematta.

Tätä ennen kevään kehysriihen yhteydessä valtioneuvosto päätti 35 miljoonan euron leikkauksesta Akatemian kautta jaettavaan tutkimusrahoitukseen vuodesta 2023 alkaen.

– Leikkaukset olisivat askel väärään suuntaan. Tarvitsemme tiedettä ja tutkimusta, uutta kasvua ja innovaatioita. Hallitus rikkoo omaa ohjelmaansa ja heikentää Suomen asemaa suhteessa kilpailijamaihin, jos se päättää tehdä nämä leikkaukset. Jos leikkaukset toteutetaan, TKI-toiminnan neljän prosentin BKT-osuuden tavoite karkaa yhä kauemmaksi, painottaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Jotta Suomi pääsee tavoiteltuun BKT-osuuteen TKI-investoinneissa, tarvitaan keskimäärin 600 miljoonaa euroa lisää vuodessa. Julkisen sektorin osuus olisi 200 miljoonaa euroa, jonka rahoitus voitaisiin saada työllisyysasteen nostosta. Työllisyysasteen nosto yhdellä prosenttiyksiköllä tuo arvioiden mukaan noin 900 miljoonaa euroa julkiseen talouteen, Fjäder sanoo.

– Hallituksen kaavailemat leikkaukset heikentäisivät merkittävästi tieteentekemisen ja tutkimuksen edellytyksiä Suomessa ja toisivat monia kielteisiä kerrannaisvaikutuksia. Rahoituksen heikentäminen tarkoittaa lyhyellä aikavälillä, että tärkeää, laadukasta tutkimusta jää tekemättä. Tutkijat eivät voi tehdä työtään ilman riittävää rahoitusta, korostaa Akavan johtava asiantuntija Emmi Venäläinen.

– Korkeakouluopetus perustuu tieteelliseen tutkimukseen, joten tieteen rahoituksen leikkaukset vaikuttavat vääjäämättä opetuksen ja koulutuksen laatuun. Antaisimme väärän viestin myös kansainvälisesti. Meidän on pienenä maana kilpailtava ensisijaisesti koulutuksen ja tutkimuksen vaikuttavuudella ja korkealla laadulla, Venäläinen painottaa.

Akava painottaa tieteen ja tutkimuksen rahoituksen sekä TKI-investointien merkitystä budjettiriihikannanotossaan.

Tutustu Akavan budjettiriihikannanottoon

puheenjohtaja Sture Fjäder