Lausuntopyyntö mielenterveys- ja päihdepalveluja koskevan lainsäädännön uudistamisesta
Taustatiedot
Onko vastaaja:
Ammattijärjestö
Mihin hyvinvointialueeseen vastaaja kuuluu (mikäli vastaaja on kunta tai kuntayhtymä tai hyvinvointialue):
–
Vastaajatahon virallinen nimi:
Akava ry
Vastauksen kirjanneen henkilön nimi ja mahdolliset yhteystiedot:
Katri Ojala
Viranomaisille: mahdollisen lausuntovastauksen käsitelleen toimielimen nimi ja käsittelypäivämäärä:
–
1 Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiset palvelut
1.1 Onko sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisiä palveluita koskevan pykälän (sosiaalihuoltolain 2 a §, terveydenhuoltolain 8 a §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Pidämme tärkeänä tavoitetta sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteensovittamisesta kokonaisuutena asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Kuitenkin tosiasiallinen palvelun saatavuus tulee samalla varmistaa. Työikäisten palveluiden ja työterveyshuollon yhteistyö tulisi huomioida kattavammin.
2 Sosiaalihuollon palvelut
2.1 Onko yhteisösosiaalityötä koskevan pykälän (sosiaalihuoltolaki 7 a §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
2.2 Onko mielenterveyden edistämistä koskevan pykälän (sosiaalihuoltolaki 7 b §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Pidämme säännöstä kannatettavana. On tarkoituksenmukaista ja välttämätöntä tehdä yhteistyötä sekä yhteensovittaa hyvinvointialueen ja kunnan palveluita. Työelämässä tapahtuvaa mielenterveyden edistämistä ja sen yhteensovittamista ei kuitenkaan ole tässä yhteydessä huomioitu lainkaan.
2.3 Onko päihdetyön palveluna annettavan päiväkeskustoiminnan ja tilapäisen majoituksen pykälän (sosiaalihuoltolaki 24 §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Ei pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Palvelun saatavuus ja saavutettavuus tulee säilyttää riittävänä. Mahdollisuutta hakeutua palveluihin ei ole tarkoituksenmukaista heikentää.
2.4 Ovatko sosiaalipäivystyksen ja terveydenhuollon yhteistyötä koskevaan pykälään (sosiaalihuoltolain 29 a §) ehdotetut muutokset tarkoituksenmukaisia?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
2.5 Onko äkillisissä järkyttävissä tilanteissa annettavan psykososiaalisen tuen pykälän (sosiaalihuoltolaki 29 b §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
2.6 Onko päihde- ja riippuvuustyön toteuttamisen pykälän (sosiaalihuoltolaki 33 b §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Ei pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Asiakkaiden oikeusturva ja palvelun saatavuus tulisi varmistaa.
2.7 Onko mielenterveystyön toteuttamisen pykälän (sosiaalihuoltolaki 33 c §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
2.8 Ovatko omatyöntekijän pykälään (sosiaalihuoltolaki 42 §) ehdotetut muutokset tarkoituksenmukaisia?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
2.9 Onko sosiaalihuoltolakiin ehdotettu sääntely mielenterveys- ja päihdepalvelujen osalta riittävä ja tarkoituksenmukainen?
Kyllä pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
On tärkeää varmistaa, ettei asiakkaiden oikeus tarkoituksenmukaisiin palveluihin heikkene. Työelämänäkökulma ja yhteys työterveyshuollon palveluihin puuttuvat.
2.10 Puuttuuko sosiaalihuoltolakiin ehdotetusta sääntelystä jotain keskeistä mielenterveys- ja päihdepalvelujen osalta?
Kyllä
Perustelut kyllä vastaukselle:
Tulisi huomioida samanaikaisten palvelujen tarve, työelämänäkökulma, työikäisten palvelujen integraatio sekä yhteistyö työterveyshuollon kanssa. Työntekijöiden oikeus työnohjaukseen tulisi olla velvoittavana sosiaalihuoltolaissa kuten terveydenhuoltolaissa.
3 Terveydenhuollon palvelut
3.1 Onko mielenterveyden edistämistä koskevan pykälän (terveydenhuoltolaki 20 §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Yhteistyön toteutuminen syytä varmistaa täsmentämällä sääntelyä.
3.2 Onko mielenterveyspalveluja koskevan pykälän (terveydenhuoltolaki 27 §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
On tärkeää huomioida laaja-alaisen yhteistyön tarve. Lisäksi työikäisen kohdalla myös muiden työkykyä tukevien toimijoiden, kuten työterveyshuollon ja kuntoutusta toteuttavien tahojen, välinen yhteistyö ja integraatio.
3.3 Onko päihde- ja riippuvuuspalveluja koskevan pykälän (terveydenhuoltolaki 28 §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
3.4 Onko opioidiriippuvaisten vieroitus- ja korvaushoitoa opioidilääkkeillä koskevan pykälän (terveydenhuoltolaki 28 a §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
3.5 Onko kiireellistä hoitoa koskevaan pykälään (terveydenhuoltolaki 50 §) ehdotettu lisäys tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
3.6 Ovatko terveydenhuollon ja sosiaalipäivystyksen yhteistyötä koskevaan pykälään (terveydenhuoltolaki 50 a §) ehdotetut muutokset tarkoituksenmukaisia?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
3.7 Onko äkillisissä järkyttävissä tilanteissa annettavan psykologisen tuen pykälän (terveydenhuoltolaki 50 b §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
3.8 Onko sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymää hoitoa huumausainerikoksissa koskevan pykälän (terveydenhuoltolaki 78 b §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
3.9 Onko työnohjausta koskevan pykälän (terveydenhuoltolaki 78 c §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
Työnohjausta koskeva pykälä tulisi lisätä myös sosiaalihuoltolakiin.
3.10 Onko terveydenhuoltolakiin ehdotettu sääntely mielenterveys- ja päihdepalvelujen osalta riittävä ja tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
3.11 Puuttuuko terveydenhuoltolakiin ehdotetusta sääntelystä jotain keskeistä mielenterveys- ja päihdepalvelujen osalta?
Ei
Perustelut kyllä vastaukselle:
–
4 Mielenterveyslaki
4.1 Ovatko ohjausta ja valvontaa koskevaan pykälään (mielenterveyslaki 2 §) ehdotetut muutokset tarkoituksenmukaisia?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
4.2 Onko tahdosta riippumattoman hoidon järjestämistä koskevan pykälän (mielenterveyslaki 3 §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
4.3 Onko opioidiriippuvaisten vieroitus- ja korvaushoitoa koskevan pykälän (mielenterveyslaki 6 a §) sisältö tarkoituksenmukainen?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
5 Päihdehuoltolaki
5.1 Onko mielestänne perusteltua, että mahdollisuus määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon väkivaltaperusteella poistettaisiin?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
6 Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista
6.1 Ovatko Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 18 §:ään ehdotetut muutokset perusteltuja?
Ei pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Riskinä, että tukea tarvitsevien oikeus kuntoutusrahaan kaventuisi.
7 Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
7.1 Ovatko ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain 2 §:ään ehdotetut muutokset perusteltuja?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
8 Laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisista lastensuojeluyksiköistä
8.1 Ovatko Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisista lastensuojeluyksiköistä annetun lain 1 §:ään ehdotetut muutokset perusteltuja?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
9 Huumausainelaki
9.1 Ovatko huumausainelain 4 §:n 2 momenttiin ehdotetut muutokset perusteltuja?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
10 Laki Vankiterveydenhuollon yksiköstä
10.1 Onko Vankiterveydenhuollon yksiköstä annettuun lakiin ehdotettu uusi 16 a § perusteltu?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
11 Siviilipalveluslaki
11.1 Ovatko siviilipalveluslain 93 §:ään ehdotetut muutokset perusteltuja?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
12 Laki henkilötietojen käsittelystä Puolustusvoimissa
12.1 Ovatko henkilötietojen käsittelystä Puolustusvoimissa annetun lain 35 §:ään ehdotetut muutokset perusteltuja?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
13 Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
13.1 Ovatko sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin ehdotetut muutokset tarkoituksenmukaisia?
Kyllä
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
14 Vaikutusten arviointia, toimeenpanoa ja aikataulua koskevat kysymykset
14.1 Ovatko arviot esityksen kustannusvaikutuksista mielestänne realistiset?
Ei pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Kustannusvaikutuksia ei ole arvioitu riittävän kattavasti.
14.2 Ovatko arviot lapsivaikutuksista mielestänne realistiset?
Ei pääosin
Perustele tarvittaessa kantasi:
Vaikutuksia ei ole arvioitu riittävän kattavasti.
14.3 Ovatko arviot muista vaikutuksista mielestänne realistiset?
Ei kantaa
Perustele tarvittaessa kantasi:
–
14.4 Kommentit koskien ehdotusta lakimuutosten voimaantuloajasta 1.1.2023 ja muutosten toimeenpanoa?:
–
15 Asetusluonnokset
15.1 Kommentit koskien ehdotusta valtioneuvoston asetukseksi mielenterveysasetuksen eräiden säännösten kumoamisesta?
–
15.2 Kommentit koskien ehdotusta valtioneuvoston asetukseksi päihdehuoltoasetuksen eräiden säännösten kumoamisesta?
–
15.3 Kommentit koskien ehdotusta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi hyväksyttävästä hoidosta huumausainerikoksissa?
–
16 Mahdolliset muut kommentit liittyen hallituksen esitysluonnokseen
16.1 Mahdolliset muut kommentit liittyen hallituksen esitysluonnokseen:
Akava kiittää lausuntomahdollisuudesta ja pitää hallituksen esityksen tavoitteita mielenterveys- ja päihdepalvelujen parantamiseksi hyvinä. Kuitenkaan muutoksen seurauksena ei saa olla palvelujen saatavuuden heikentyminen tai integraation vaikeutuminen.
Akava kiinnittää myös erityisesti huomiota siihen, ettei työikäisten palveluja, työterveyshuollon roolia ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä ole otettu juurikaan esityksessä huomioon. Työikäisten työ- ja toimintakyvyn tukeminen ja toimijoiden välisen yhteistyön parantaminen on keskeistä tilanteessa, jossa erityisesti mielenterveysongelmat ovat suurin yksittäinen syy ennenaikaiseen työelämästä poistumiseen.
Ojala Katri
Akava ry
Lisätiedot
Lausuntopyyntö 29.4.2022, VN/23566/2021
Lausunnon diaarinumero Dnro 061/62/2022
Lausunnon päiväys 10.6.2022
Laatija Katri Ojala