Akavan lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

Akava toteaa lausunnossaan valtiovarainministeriölle, että valtion paikallishallinnossa tapahtuu samanaikaisesti huomattavia muutoksia. Työvoimapalvelut siirtyvät kuntien järjestettäväksi ja ELY-keskusten tehtävät jaetaan. Muutokset heijastuvat myös nykyisiin viranomaisten toimipaikkoihin.

17.9.2024

Hallituksen esitysluonnos eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

Kohta 1. Tässä voitte kommentoida Lupa- ja valvontavirastoa koskevaa lakiehdotusta (liite 1), sen säännöskohtaisia perusteluja, sitä koskevia yleisperusteluosuuksia ja muita lukuja hallituksen esityksessä (liite 4) sekä valtioneuvoston asetusta Lupa- ja valvontavirastosta (liite 6) vastaamalla seuraaviin kysymyskokonaisuuksiin:Muutos- ja korjausehdotuksia Lupa- ja valvontavirastoa koskevaan lakiehdotukseen ja sen säännöskohtaisiin perusteluihinKommentit Lupa- ja valvontavirastoa koskeviin yleisperusteluihin ja muihin lukuihin hallituksen esityksessäMuutos- ja korjausehdotukset valtioneuvoston asetukseen Lupa- ja valvontavirastosta.

Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 1? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä kohtaan 2.

Ei

Luku 1 Yleiset säännökset (1-3 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 2 Organisaatio (4 §)

Kommenttinne tästä pykälästä

Luku 3 Johtaminen (5-8 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 4 Ohjaus (9-12 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 5 Viraston erinäisiä tehtäviä koskevat säännökset (13-16 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 6 Virkojen täyttäminen ja erityiset kelpoisuusvaatimukset (17-21 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 7 Erinäiset säännökset (22-29 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 8 Voimaantulo ja siirtymäsäännökset (30-36 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 1 Asian tausta ja valmistelu

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 2 Nykytila ja sen arviointi

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 3 Tavoitteet

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 4 Ehdotukset ja niiden vaikutukset

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 5 Muut toteuttamisvaihtoehdot

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 8 Lakia alemman asteinen sääntely

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 9 Voimaantulo

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 11 Suhde muihin esityksiin

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 12 Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys

Kommenttinne tästä luvusta

Muutos- ja korjausehdotukset valtioneuvoston asetukseen Lupa- ja valvontavirastosta

Kommenttinne asetuksesta

Kohta 2. Tässä voitte kommentoida elinvoimakeskuksia sekä kehittämis- ja hallintokeskusta koskevaa lakiehdotusta (liite 2) ja sen säännöskohtaisia perusteluja, sitä koskevia yleisperusteluosuuksia ja muita lukuja hallituksen esityksessä (liite 4) sekä valtioneuvoston asetusta elinvoimakeskuksista sekä kehittämis- ja hallintokeskuksesta (liite 7) vastaamalla seuraaviin kysymyskokonaisuuksiin:Muutos- ja korjausehdotuksia elinvoimakeskuksia sekä kehittämis- ja hallintokeskusta koskevaan lakiehdotukseen ja sen säännöskohtaisiin perusteluihinKommentit elinvoimakeskuksia sekä kehittämis- ja hallintokeskusta koskeviin yleisperusteluihin ja muihin lukuihin hallituksen esityksessä sekä muutos- ja korjausehdotukset valtioneuvoston asetukseen elinvoimakeskuksista sekä kehittämis- ja hallintokeskuksesta.

Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 2? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä kohtaan 3.

Ei

Luku 1 Elinvoimakeskuksia koskevat yleiset säännökset (1-5 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 2 Elinvoimakeskusten ohjaus ja johtaminen (6-12 §)

Kommenttinne tästä pykälästä

Luku 3 Kehittämis- ja hallintokeskusta koskevat säännökset (13-19 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 4 Elinvoimakeskuksia sekä kehittämis- ja hallintokeskusta koskevat erinäiset säännökset (20-25 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 5 Voimaantulo ja siirtymäsäännökset (27-30 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 1 Asian tausta ja valmistelu

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 2 Nykytila ja sen arviointi

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 3 Tavoitteet

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 4 Ehdotukset ja niiden vaikutukset

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 5 Muut toteuttamisvaihtoehdot

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 8 Lakia alemman asteinen sääntely

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 9 Voimaantulo

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 11 Suhde muihin esityksiin

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 12 Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys

Kommenttinne tästä luvusta

1 § Elinvoimakeskusten nimet, toimialueet ja päätoimipaikat

Kommenttinne tästä pykälästä

2 § Elinvoimakeskusten organisaatio

Kommenttinne tästä pykälästä

3-13 § Elinvoimakeskusten toimialueet eräissä tehtävissä (keskitetyt tehtävät)

Kommenttinne näistä pykälistä

Muut mahdolliset huomiot asetuksesta

Kommenttinne

Kohta 3. Tässä voitte kommentoida Ahvenanmaan valtionvirastoa koskevaa lakiehdotusta (liite3) ja sen säännöskohtaisia perusteluja sekä sen yleisperusteluita ja muita lukuja hallituksen esityksessä liittyen Ahvenanmaan valtionvirastoon (liite 4) vastaamalla seuraaviin kysymyskokonaisuuksiin: Muutos- ja korjausehdotukset Ahvenanmaan valtionvirastoa koskevaan lakiehdotukseen ja sen säännöskohtaisiin perusteluihinKommentit yleisperusteluihin ja muihin lukuihin hallituksen esityksessä

Onko teillä kommentoitavaa kohtaan 3? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä B osuuteen.

Ei

Luku 1 Yleiset säännökset (1-4 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 2 Ahvenanmaan valtionviraston ohjaus (5-6 §)

Kommenttinne tästä pykälästä

Luku 3 Johtaminen (7-11 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 4 Erinäiset säännökset (12-14 §)

Kommenttinne näistä pykälistä

Luku 1 Asian tausta ja valmistelu

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 2 Nykytila ja sen arviointi

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 3 Tavoitteet

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 4 Ehdotukset ja niiden vaikutukset

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 5 Muut toteuttamisvaihtoehdot

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 8 Lakia alemman asteinen sääntely

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 9 Voimaantulo

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 11 Suhde muihin esityksiin

Kommenttinne tästä luvusta

Luku 12 Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys

Kommenttinne tästä luvusta

B HALLITUKSEN ESITYSLUONNOSTA KOSKEVAT MUUT MAHDOLLISET HUOMIOT

Onko teillä kommentoitavaa B osuuteen? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä C osuuteen.

Ei

Muut mahdolliset huomionne hallituksen esitysluonnoksesta.

C HALLITUKSEN ESITYSLUONNOKSEN SISÄLTÄMÄT MUUT LAKIEHDOTUKSET, JOILLA TOTEUTETAAN UUDISTUKSEN EDELLYTTÄMÄT TEHTÄVÄSIIRROT LUPA- JA VALVONTAVIRASTOLLE, ELINVOIMAKESKUKSILLE, KEHITTÄMIS- JA HALLINTOKESKUKSELLE SEKÄ MUILLE VIRASTOILLE

Onko teillä kommentoitavaa C osuuteen? Pakollinen kysymys. Mikäli ei, voitte siirtyä D osuuteen.

Ei

Ulkoministeriö, 2 lakiehdotusta, luku 7.1

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Oikeusministeriö, 39 lakiehdotusta, luku 7.2

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Sisäministeriö, 10 lakiehdotusta, luku 7.3

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Puolustusministeriö, 2 lakiehdotusta, luku 7.4

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Valtiovarainministeriö, 18 lakiehdotusta, luku 7.5

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Opetus- ja kulttuuriministeriö, 24 lakiehdotusta, luku 7.6

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Maa- ja metsätalousministeriö, 68 lakiehdotusta, luku 7.7

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Liikenne- ja viestintäministeriö, 14 lakiehdotusta, luku 7.8

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Työ- ja elinkeinoministeriö, 31 lakiehdotusta, luku 7.9

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Sosiaali- ja terveysministeriö, 52 lakiehdotusta, luku 7.10

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

Ympäristöministeriö, 25 lakiehdotusta, luku 7.11

Kommenttinne näistä lakiehdotuksista. (Pyydämme selkeästi ilmaisemaan, mitä lakia ja pykälää kommenttinne koskevat.)

D TIIVISTELMÄ LAUSUNNON PÄÄHUOMIOISTA

Pyydämme esittämään lausunnon päähuomiot tässä tiivistetysti (suositus enintään 4500 merkkiä)

Akava ry yhtyy Julkisalan korkeakoulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:n lausuntoon.

Valtion paikallishallinnossa tapahtuu samanaikaisesti huomattavia muutoksia. Työvoimapalvelut siirtyvät kuntien järjestettäväksi ja ELY-keskusten tehtävät jaetaan. Muutokset heijastuvat myös nykyisiin viranomaisten toimipaikkoihin. KEHA-keskuksella on keskeinen rooli kuntien työvoimapalveluiden sekä Elinvoimakeskusten ICT-ja kehittämispalveluiden tuottajana. On tärkeää varmistaa, että KEHA-keskuksen toimintakyky vastaa sen vastuulle tulevia keskitettyjä tehtäviä ja digitaaliset järjestelmät vastaavat nykyajan tarpeita.

 

Rekilä Piia
Akava ry

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 20.6.2024, VN/25102/2023
Lausunnon diaarinumero Dnro 081/62/2024
Lausunnon päiväys 29.8.2024
Laatija Piia Rekilä

Lue lisää aiheesta