Lausuntopyyntö yliopistojen koulutusvastuuesityksistä
LUT-yliopisto: Tekniikan koulutusala, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto
1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).
–
2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?
–
3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.
–
4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?
–
5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?
–
6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?
–
7. Muita huomioita esityksestä
Akava ry kiittää lausuntopyynnöstä yliopistojen koulutusvastuuesityksiin. Yleisesti koulutusvastuuhakemuksia tulee näkemyksemme mukaan arvioida useasta eri lähtökohdasta: taloudellisesta ja laadullisesta toteutettavuudesta, opetuksen ja tutkimuksen yhteydestä, koulutusvastuun tarpeesta ja korkeakoulujen autonomiasta. Jaamme OAJ:n huomiot yleisesti koulutusvastuiden resursseihin ja laatunäkökulmiin liittyen.
Jyväskylän yliopisto: Tekniikan koulutusala, teknis-luonnontieteellinen ala, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto
1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).
–
2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?
–
3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.
–
4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?
–
5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?
–
6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?
–
7. Muita huomioita esityksestä
–
Turun yliopisto: Terveystieteiden koulutusala, kandidaatin tutkintoon johtavan koulutuksen lakkauttaminen
1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).
–
2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?
–
3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.
–
4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?
–
5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?
–
6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?
–
7. Muita huomioita esityksestä
–
Itä-Suomen yliopisto: Tekniikan koulutusala, tieto- ja viestintätekniikka, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto
1. Näettekö esityksen tarpeelliseksi valtakunnallisten koulutustarpeiden näkökulmasta? Arvioikaa, voitaisiinko koulutustarpeisiin vastata nykyisten koulutusvastuiden puitteissa (sisäänoton kasvattaminen, yhteistyöjärjestelyt, nykyisten koulutusten kehittäminen ja työelämärelevanssin vahvistaminen).
–
2. Tukeeko esitys korkeakoulujen profiloitumista vahvuusalueilleen ja työnjakoa koulutus- ja tutkimustoiminnassa muiden korkeakoulujen kanssa?
–
3. Huomiot esitettävän koulutusvastuun yhteydestä korkeakoulun tutkimustoimintaan.
–
4. Onko esityksessä uuden koulutuksen aloittamiseen ja sen kehittämiseen varattu riittävä rahoitus ja resurssit (mm. henkilöstö, infrastruktuuri) ottaen huomioon, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei osoita rahoitusta uusiin koulutusvastuisiin?
–
5. Mitä vaikutuksia esityksellä (ml. tutkintonimikkeet) on koulutusjärjestelmän kokonaisuuteen sekä korkeakoulujen, korkeakoulusektorien ja koulutusasteiden välisiin koulutuspolkuihin?
–
6. Huomioita uuden koulutusvastuun esitetystä voimaantulon ajankohdasta?
–
7. Muita huomioita esityksestä
–
Kouzmitchev Konstantin
Akava ry
Lisätiedot
Lausuntopyyntö 25.6.2024, VN/15723/2024
Lausunnon diaarinumero Dnro 087/62/2024
Lausunnon päiväys 30.8.2024
Laatija Konstantin Kouzmitchev