Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi vuoden 2026 tuloveroasteikosta sekä tuloverolain ja verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta
Lausunnonantajan lausunto
Esitys 1
Tuloverolakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi pykälä, joka koskee työnantajan maksamia työntekijän oikeudellisen neuvonnan kustannuksia. Pykälä mahdollistaa säädettyjen edellytysten täyttyessä sen, että työnantaja voi kustantaa oikeudellista neuvontaa työntekijälleen verovapaasti.
Esityksen tavoitteena on, että työnantajan työntekijän puolesta rikosasiassa suorittamista neuvonta- ja oikeudenkäyntikuluista ei muodostu työntekijälle veronalaista etuutta, jos työntekijän teko tai laiminlyönti on tapahtunut osana työtehtävien suorittamista. Lisäksi tavoitteena on selkeyttää verotuskohtelua myös sellaisissa tilanteissa, joissa työntekijä on syytetyn sijaan asianomistajana tai asiassa on rikosasian sijaan kysymys riita-asiasta tai hallinnollisen seuraamuksen määräämisestä.
Akavan kanta
Akava kannattaa esitystä. Olisi kohtuutonta verottaa työntekijää siitä, että työnantaja maksaa hänen puolestaan neuvonta- ja oikeudenkäyntikuluja, jotka aiheutuvat työtehtävien hoitamisesta.
Esitys 2
Tuloverolain lahjoitusvähennystä koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi siten, että vähennyskelpoisten lahjoitusten saajajoukkoa laajennetaan. Samalla yhtenäistetään yhteisöjen ja luonnollisten henkilöiden vähennyskelpoisten lahjoitusten saajajoukko. Vähennyskelpoisia olisivat rahalahjoitukset, jotka on tehty tiedettä tai taidetta edistävään tarkoitukseen julkista rahoitusta saavalle yliopistolle, korkeakoululle tai näiden yhteydessä olevalle yliopistorahastolle. Lisäksi vähennyskelpoisia olisivat rahalahjoitukset, jotka on tehty tiedettä, taidetta, suomalaisen kulttuuriperinnön säilyttämistä, nuorisotyötä tai -toimintaa, liikuntaa, urheilua tai lasten asemaa tukevaan tai edistävään tarkoitukseen Verohallinnon nimeämälle yhdistykselle tai säätiölle. Verohallinto nimeäisi hakemuksesta ehdot täyttävät yhdistykset ja säätiöt vähennyskelpoisten lahjoitusten saajiksi enintään 5 vuodeksi kerrallaan.
Lahjoitusten vähentämisen edellytyksenä on, että lahjoituksensaaja (1) käyttää lahjoitusvarat vähennyskelpoiseen tarkoitukseen ja (2) toimittaa Verohallinnolle vuosi-ilmoituksella tiedot saamistaan vähennyskelpoisista lahjoituksista, niiden antajista ja siitä, mihin tarkoitukseen lahjoitus on käytetty.
Luonnollisten henkilöiden lahjoitusvähennys ehdotetaan muutettavaksi verosta tehtäväksi vähennykseksi, jossa vähennyskelpoista olisi 30 prosenttia vähennyskelpoisen lahjoituksen määrästä. Yhteisöjen lahjoitusvähennys säilyisi tulosta tehtävänä vähennyksenä. Vähennyskelpoiselle lahjoitukselle säädettäisiin vähimmäismäärä ja vähennykselle tulisi verovelvolliskohtainen enimmäismäärä.
Akavan kanta
Akava kannattaa esitystä. Lahjoitusvähennyksen laajentamisen tavoite on kannustaa yksityishenkilöitä ja yhteisöjä lisäämään lahjoituksia. Näin parannetaan järjestöjen mahdollisuuksia hankkia lisää yksityistä rahoitusta. Kohtuullisella julkisen sektorin panostuksella voidaan lisätä lahjoituksia, jotka tukevat ja edistävät tiedettä ja taidetta, suomalaisen kulttuuriperinnön säilyttämistä, nuorisotyötä ja -toimintaa, liikuntaa ja urheilua.
On hyvä, että luonnollisten henkilöiden lahjoitusvähennys muutetaan verosta tehtäväksi vähennykseksi. Näin lahjoittajan tulotaso ei vaikuta veroedun suuruuteen (tuloverotuksen progression kautta). Jokainen saa samansuuruisesta lahjoituksesta yhtä suuren edun.
Sorjonen Pasi
Akava ry
Lisätiedot
Lausuntopyyntö 15.5.2025, VN/11304/2024
Lausunnon diaarinumero Dnro 059/62/2025
Lausunnon päiväys 23.6.2025
Laatija Pasi Sorjonen