Akava toteaa ulkoministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta Suomen kahdeksanneksi määräaikaisraportiksi kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (CEDAW) täytäntöönpanosta muun muassa, että hallituskauden alussa hallituksen tasa-arvo-ohjelma laadittava mahdollisimman pian varsinaisen hallitusohjelman valmistuttua. Akava huomauttaa, sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen tulee ulottua kaikkien toimintasektoreiden ja hankkeiden läpi. Akava kiinnittää lisäksi huomiota työelämän tasa-arvoon, erityisesti palkkatasa-arvoon,...
Akava toteaa lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ns. omatoimisen työnhaun mallista muun muassa, että omatoimisen työnhaun mallin perusajatus on kannatettava eli kannustetaan työtöntä työnhakijaa aktiivisuuteen ja edellytetään omatoimisuutta työhön hakeutumisessa. Karenssijärjestelmän yksinkertaistaminen ja erityisesti karenssien porrastus ovat kannatettavia uudistuksia. On hyvä, että karenssin ensimmäisessä vaiheessa seuraamuksena on pelkkä huomautus. Akava nostaa esiin, että hakuvelvoitteen asettaminen riippuu useasta eri tekijästä, joista osa voi olla vaikeasti arvioitavia ja voi saattaa työttömiä perusteettomasti eriarvoiseen asemaan. Työttömät voivat joutua perusteettomasti eriarvoiseen asemaan sen mukaan, kuka arvioinnin tekee. Linjausten on oltava valtakunnallisia, jotta työnhakijat eri puolella Suomea ovat samanarvoisessa asemassa.
Akava toteaa työ- ja elinkeinomisteriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi siviilipalveluslain muuttamiseksi ja siviilipalveluslain muutostarpeita selvittäneen työryhmän muistiosta muun muassa että siviilipalveluksessa pitäisi pyrkiä siihen, että kaikilla sen suorittaneilla olisi suunniteltuna poikkeusolojen aikainen sijoitus sekä kyseiseen tehtävään sopiva koulutus. Akavan mielestä siviilipalvelusta pitäisi kaiken kaikkiaan kehittää siihen suuntaan, että siitä...
Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetun lain ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta muun muassa että henkilökohtaistaminen ja aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen ovat keskeisiä ammatillisen koulutuksen reformin periaatteita. eHOKS tukee henkilökohtaistamisprosessia sekä sujuvoittaa opiskelijoiden siirtymiä ja lyhentää opiskeluaikoja. Akava huomauttaa, että opiskelijan tietosuoja on varmistettava uudistuksen yhteydessä.
Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen, että kannattaa esitystä. Akava nostaa esiin, että Akavan tavoitteena on ollut, että esimerkiksi Omatoimisen työllistymisen tuen yhdistykset (OTTY) eri maakunnissa toimivine paikallisine toimijoineen, esimerkiksi Pirkanmaan Uratehdas,...
Akava toteaa työ- ja elinkeinoministeriölle antamassaan lausunnossa työaikasääntelyä selvittävän työryhmän mietinnöstä – vuosilomalaki muun muassa että työryhmän valmistelema muutosehdotus on myönteinen siltä osin, kun se vihdoin saattaa voimaan Suomessa EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön edellyttämän vähimmäisvaatimuksen oikeudesta neljän viikon palkalliseen vuosilomaan sairaudesta tai lääkinnällisestä kuntoutuksesta johtuvasta poissaolosta huolimatta. Akava kuitenkin katsoo, että esitettyjen...
Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.
This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.
Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.