Akavan lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta, laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta sekä lääkelain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa Akava korostaa, että lääkekorvaussäästöjen vaikutuksia on arvioitava yhdessä hallituksen pienituloisiin ja hoitoa tarvitseviin kohdistuvien muiden sopeutuspäätösten kanssa.

14.8.2024

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta, laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta sekä lääkelain muuttamisesta

Lausunnonantajan lausunto

Hallituksen tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja osana sitä ehdotetaan lääkekustannuksista säästettäväksi 90 miljoonaa euroa. Akava pitää tärkeänä hallituksen tavoitetta julkisen talouden tasapainottamisesta mutta suhtautuu varauksella esitykseen lääkekorvausten heikentämisestä.

Akava korostaa, että lääkekorvaussäästöjen vaikutuksia on arvioitava yhdessä hallituksen pienituloisiin ja hoitoa tarvitseviin kohdistuvien muiden sopeutuspäätösten kanssa. Alkuomavastuun korottaminen 70 euroon ei saa heikentää kohtuuttomasti monisairaiden ja pienituoloisten ihmisten toimeentuloa eikä estää oikea-aikaisen ja riittävän lääkeavun saamista lääkekustannusten noustessa. Vaihtoehtona olisi harkittava omavastuiden jaksottamista.

Lääkekustannuksiin kohdistuvien säästöjen osalta on tärkeää, että potilasturvallisuus varmistetaan tilanteissa, jossa lääkemääräyksistä poiketaan. On myös varmistettava, että apteekissa on riittävästi osaavaa henkilöstöä lääkeneuvonnan toteuttamiseksi ja lääkkeiden saatavuus turvataan kaikissa tilanteissa.

Tuovinen Anu

Lausuntopyyntö 14.6.2024, VN/36545/2023