Akavan lausunto: tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset

Akava pitää lausunnossaan opetushallitukselle tekstiä ymmärrettävänä ja selkeänä. Teksti vastaa pääsääntöisesti tarpeisiin. Akava huomauttaa, että opettajien täydennyskoulutuksesta olisi tärkeä antaa suosituksia.

22.10.2024

Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset

1. Johdantoluku, velvoitteet lainsäädännön pohjalta ja suositukset

1) Miten selkeää ja ymmärrettävää teksti on? 2) Miten hyvin tekstissä on huomioitu keskeiset näkökulmat ja olennaiset asiat? 3) Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Akava pitää tekstiä ymmärrettävänä ja selkeänä. Teksti vastaa pääsääntöisesti tarpeisiin. Akava huomauttaa, että opettajien täydennyskoulutuksesta olisi tärkeä antaa suosituksia.

2. Mitä tekoäly on?

1) Miten selkeää ja ymmärrettävää teksti on? 2) Miten hyvin tekstissä on huomioitu keskeiset näkökulmat ja olennaiset asiat? 3) Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Akava pitää tekstiä ymmärrettävänä ja selkeänä. Teksti vastaa pääsääntöisesti tarpeisiin.

3. Tekoälyn virhepäätelmät ja vinoumat

1) Miten selkeää ja ymmärrettävää teksti on? 2) Miten hyvin tekstissä on huomioitu keskeiset näkökulmat ja olennaiset asiat? 3) Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Akava pitää tekstiä ymmärrettävänä ja selkeänä. Teksti vastaa pääsääntöisesti tarpeisiin.

4. EU:n tekoälyasetus

Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Akava korostaa tiedon ja osaamisen merkitystä tekoälyn yhteydessä. Tekoäly on erittäin tietointensiivinen ja merkitsee edelleen harppausta kohti tietotaloutta. Työntekijöiden koulutus, osaamisen kehittäminen ja uudelleenkoulutus, tekoälyn rooli kaikessa oppimisessa ja koulutuksessa ovat ratkaisevan tärkeitä. Tekoälytaidot ovat mahdollisesti merkittävä tekijä yksittäisten työntekijöiden, yritysten ja kansantalouden kilpailukyvylle.

Akava on lausunut toisaalla EU:n tekoälyasetuksesta ja tuonut lausunnossaan esille tarpeen ryhtyä muun muassa seuraaviin toimiin:

1. Tekijänoikeudet ovat kohdanneet ongelmia tekoälyn yhteydessä. EU:n tekijänoikeussääntelyn päivitys on tarpeen. Tekijänoikeuksien suojaamista etenkin virtuaalisten luomusten osalta tulisi tehostaa. Sääntelyä tulisi myös voida mukauttaa joustavasti, jotta se voi seurata nopeasti kehittyviä alan tapahtumia.

2. EU:n tulisi mukauttaa toimintaansa siten, että Euroopan jälkeenjääneisyys teknologisten työpaikkojen, yritysten ja kasvun luomisessa paranee huomattavasti. Tämä tarkoittaa investointeja tutkimukseen, innovaatioihin, startup-yrityksiin, työntekijöiden osaamiseen ja vastaaviin asioihin. Erityisesti yksityisiä investointeja tulisi kannustaa sen sijaan, että raha siirtyisi julkisten toimijoiden välillä.

3. Edellisen kohdan jatkona EU:n tutkimus- ja koulutusohjelmien osuutta unionin budjetista on lisättävä merkittävästi.

4. Oikeudenmukainen siirtymä on tähän mennessä nähty osana vihreää siirtymää. Eikö oikeudenmukaisen siirtymän (esimerkiksi työntekijöiden kouluttamisen ja uusien työpaikkojen investointien) tulisi koskea myös muita talouden ja työmarkkinoiden siirtymiä? Tekoälyn ottaminen osaksi normaaleja työtehtäviä tulisi nähdä osana normaalia kaksinkertaista siirtymää ja sen digitaalista osaa.

5. Tekoäly tukee muutosta kohti kestävää taloutta ja puhdasta vihreää siirtymää. Uusiutuva energia ja resurssien, kuten veden, kestävä käyttö ovat olennaisia.

6. Tekoälyä koskeva työelämädirektiivi on tarpeellinen. Sen tulisi koskea esimerkiksi työturvallisuutta, työntekijöiden valvontaa ja tietosuojaa. Vastuuasioita, kuten tekoälyllä tehtyjen toimien aiheuttamat vahingot luonnolle, kolmansille osapuolille jne., tulisi myös käsitellä.

7. Vaikka EU:n tekoälyä koskeva sääntely on juuri tullut voimaan, sitä on selkeytettävä ja todennäköisesti päivitettävä tulevaisuudessa nopeasti. Sama koskee alustatyödirektiiviä ja sen algoritmiosioita.

8. On olemassa lukuisia toimiala- ja ammattikohtaisia mahdollisuuksia, haasteita ja ongelmia, joita voitaisiin käsitellä erityisesti EU:n
työmarkkinajärjestöjen välisessä sosiaalisessa vuoropuhelussa. Käyttökohteita ovat muun muassa koulutus, teknologia, teollisuus, terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut, monet julkiset palvelusektorit, oikeudelliset kysymykset, kielten kääntäminen ja niin edelleen.

5. Tietosuoja ja yksityisyys

Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Akavalla ei ole lisättävää tekstiin.

Mitä muita mahdollisia huomioita haluat tuoda esiin?

Kirjoita huomiosi tähän kenttään.

Tekoälyä ei tulisi asettaa muiden uusien teknologioiden yläpuolelle, vaan se tulisi nähdä osana yhä nopeammin muuttuvia talous- ja työmarkkinoita. Tekoälyyn, kuten muihinkin uusiin teknologioihin, tulisi suhtautua neutraalisti, kuitenkin siihen liittyvät haasteet ja jopa vaarat on tunnustaen.

Tekoälyn hyödyntämisessä henkilöstön osaaminen on keskeisessä roolissa. Jotta lapset ja nuoret osaavat hyödyntää tekoälyä tarkoituksenmukaisella tavalla, on erityisesti opettajien täydennyskoulutukseen panostettava. Tätä näkökulmaa ja siihen liittyviä suosituksia on hyvä vahvistaa tukimateriaalin laatimisen yhteydessä.

Sahamies Miika
Akava ry

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 30.9.2024, OPH-4945-2024
Lausunnon diaarinumero Dnro 107/62/2024
Lausunnon päiväys 14.10.2024
Laatija Miika Sahamies

Lue lisää aiheesta