Akavan lausunto: tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset

Opetushallitukselle antamassaan lausunnossa Akava pitää tekoälysuositusten luonnosta pääosin kattavana. Se selkeyttää koulutuksen järjestäjien ja opetushenkilöstön velvoitteita tekoälyn käytössä. Suositukset huomioivat keskeiset lainsäädännölliset vaatimukset ja vastuukysymykset.

11.2.2025

Lausuntopyyntö: Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset

Lausunnonantajan lausunto

1. Miten hyvin suositukset ohjaavat koulutuksen järjestäjiä ja opetushenkilöstöä tekoälyn käytössä ja hyödyntämisessä?

Akava pitää tekoälysuositusten luonnosta pääosin kattavana. Se selkeyttää koulutuksen järjestäjien ja opetushenkilöstön velvoitteita tekoälyn käytössä. Suositukset huomioivat keskeiset lainsäädännölliset vaatimukset ja vastuukysymykset. On selkeää, että koulutuksen järjestäjällä säilyy vastuu tekoälyjärjestelmien lainmukaisuudesta ja tietoturvasta. On myös tärkeää, että suositukset ohjaavat varmistamaan tekoälyn käytön pedagogisen perusteltavuuden. Henkilöstö käyttää vain valittuja järjestelmiä työssään. Vastuu järjestelmistä on selkeästi järjestäjällä.

Tällä hetkellä ei ole käytössä ole tarkempia linjauksia tekoälyn opetuskäytöstä, joten suosituksia, tukimateriaaleja ja lisäohjeistusta tarvitaan. Suositukset auttavat myös käymään tärkeää keskustelua tekoälyn riskeistä, kuten järjestelmäriippuvuudesta ja algoritmien mahdollisista vinoumista. Toisaalta näiden suositusten käytännön soveltaminen vaatii merkittävää tekoälyosaamista, jota ei vielä löydy kaikilta koulutuksen järjestäjillä tai opetushenkilöstöltä. Se korostaa tarvetta lisäkoulutukselle ja selkeälle tuki- ja ohjemateriaalille. Jatkossa tekoälyyn liittyviä riskejä tulee kartoittaa systemaattisesti ja tarpeen tullen päivittää aihealuetta koskevaa lainsäädäntöä.

2. Minkälaisia mahdollisia muutoksia ehdotatte suosituksiin?

Hallinnollinen käyttö ja opetuskäyttö: Suosituksissa olisi syytä tehdä tarkempi erottelu siitä, milloin tekoälyä käytetään opetuksen tukena (esim. arvioinnissa, suunnittelussa) ja milloin se on suoraan oppijoiden käytössä.

Koulutuksen tarve: Oppijoiden ja henkilöstön tekoälykoulutus tulee erottaa selkeästi. Henkilöstön koulutus on koulutuksen järjestäjän vastuulla, oppijoiden koulutus on opetushenkilöstön tehtävä. On syytä korostaa, että koulutuksen järjestäjän tulee huolehtia henkilöstön valmiuksista tekoälyn käyttöön.

Rekisteröitymispakko ja tietosuoja: Suositus, jonka mukaan oppijoita ei saa velvoittaa rekisteröitymään järjestelmään, joka ei ole koulutuksen järjestäjän tarjoama, tulee laajentaa koskemaan myös henkilöstöä. Oppijoiden tietojen käytön rajoitukset ulkopuolisiin tekoälymalleihin tulee myös laajentaa koskemaan myös henkilöstön tietoja.

Tekijänoikeudet: On tärkeää ilmoittaa tekoälyn käytöstä, mutta soveltamista helpottaisi, jos ilmoitusvelvollisuus ei koskisi lopputuloksen kannalta vähämerkityksellisiä toimintoja (esim. käyttöä käännösavustajana, oikolukua).

3. Mitä muita huomioita teitte suosituksista?

Akava kiittää mahdollisuudesta lausua Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset – kokonaisuudesta. On tärkeää ohjeistaa selkeästi tekoälyn vastuullista ja turvallista käyttöä kasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Näin tekoäly tukee opetuksen tavoitteita ja lisää oppimisen mahdollisuuksia. Tekoäly tulee muuttamaan kasvatuksen ja koulutuksen työtehtäviä ja nostaa tulevaisuuden työelämän osaamisintensiivisyttä. Ohjeistus on myös alan ammattilaisten työhyvinvoinnin tukemista: asianmukaisesti, esimerkiksi hyvillä ohjeilla ja koulutuksella ohjattuna, teknologioiden käyttöönotto helpottaa ja tehostaa monen työtehtävän suorittamista, mutta huonosti johdettuna uusi teknologia voi olla työperäisen stressin ja työuupumuksen lähde.

Tekoälyn vastuulliseen käyttöön liittyvät velvoitteet ovat laajoja ja vaativat koulutuksen järjestäjiltä ja opetushenkilöstöltä osaamista, jota ei vielä ole riittävästi. Suositusten tueksi tarvitaan ajantasaista koulutusta, joka tarjoaa konkreettisia esimerkkejä ja uusia ohjeistuksia. Materiaalia on varauduttava päivittämään jatkuvasti, sillä alan kehitys on niin nopeaa.

On myös syytä pohtia, miten realistisista on olettaa kaikkien koulutuksen järjestäjien voivan täyttää tärkeän vaatimuksen siitä, että käyttöön otettavat tekoälyjärjestelmät vastaavat kaikkia lainsäädännöllisiä ja pedagogisia vaatimuksia. Tähän on haettava ratkaisuja.

Tekoälyn käyttöön liittyy aina myös eettistä pohdintaa. On varmistettava, että järjestelmät ovat läpinäkyviä, turvallisia ja eettisesti kestäviä. Myös tekoälyn käytön tapojen ja tavoitteiden on oltava mahdollisimman läpinäkyviä ja vapaita vinoumista. Niiden on tuettava opetuksen laatua sekä koulutuksen tasa-arvoisuutta.

4. Yhteenveto lausunnon keskeisistä sisällöistä.

• Ohjeita tarvitaan – tekoälyn vastuullista ja turvallista käyttöä on ohjeistettava selkeästi.
• Oppijoiden ja henkilöstön tekoälykoulutuksen selkeät vastuut – henkilöstön koulutus on koulutuksen järjestäjän vastuulla, kun taas oppijoiden koulutus kuuluu opetushenkilöstölle.
• Tekoälyn vastuullinen käyttö vaatii lisää osaamista – koulutuksen järjestäjillä ja opetushenkilöstöllä ei vielä ole riittäviä valmiuksia.
• Henkilöstölle tarvitaan ajantasaista koulutusta ja ohjemateriaaleja, joiden sisältöä on päivitettävä tekoälyjen kehittyessä
• Ohjeistus tukee henkilöstön työhyvinvointia – hyvin johdettu teknologian käyttöönotto helpottaa ja tehostaa työtä, kun taas huono johtaminen voi lisätä stressiä ja työuupumusta.
• Koulutuksen järjestäjä vastaa tekoälyjärjestelmien lainmukaisuudesta ja tietoturvasta – henkilöstö käyttää vain valittuja järjestelmiä työssään.
• Tekoälyn riskit on tunnistettava – riskejä (esim. järjestelmäriippuvuus ja algoritmien vinoumat), tulee kartoittaa ja lainsäädäntöä päivittää tarpeen mukaan.
• Hallinnollinen ja opetuskäyttö on eroteltava selkeämmin – hallinnollinen käyttö (esim. arviointi ja suunnittelu) ja oppijoiden suora käyttö on määriteltävä tarkasti.
• Järjestelmien on oltava läpinäkyviä, turvallisia ja eettisesti kestäviä, ja niiden käytön tavoitteiden on oltava selkeitä ja vinoumista vapaita.
• Tekoälyn käytön on tuettava opetuksen laatua ja koulutuksen tasa-arvoa – Järjestelmien on oltava läpinäkyviä, turvallisia ja eettisesti kestäviä.

Sojonen Elina
Akava ry

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 17.1.2025, OPH-6433-2024
Lausunnon diaarinumero Dnro 016/62/2025
Lausunnon päiväys 6.2.2025
Laatija Elina Sojonen

Lue lisää aiheesta