Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava esittää työturvallisuuslain kokonaisuudistusta

Akava esittää työturvallisuuslain kokonaisuudistusta työn psykososiaalisen kuormituksen hallitsemiseksi ja työsuojelun parantamiseksi. Akava painottaa, että laissa pitää säätää täsmällisesti psykososiaalisen kuormituksen ennaltaehkäisystä ja työsuojelullisista oikeuksista ja velvollisuuksista. Työsuojelun yhteistoiminta pitää Akavan mielestä siirtää osaksi työturvallisuuslakia.

Uusimmat uutiset

Danske Bankilta lomautuslaina akavalaisten liittojen jäsenasiakkailleen

Koronakriisin aiheuttamat lomautukset ovat ruuhkauttaneet työttömyyskassat, ja monen suomalaisen henkilökohtainen talous on vaikeuksissa. Osana yhteistyötään Akavan kanssa Danske Bank tarjoaa akavalaiseen liittoon kuuluville nykyasiakkailleen lomautuslainaa, eli rahoitusta tilapäiseen tarpeeseen alennetulla marginaalilla ja ilman järjestelypalkkiota.

Poikkeusolot saivat ideat versomaan – tutustu työelämän selviytymistarinoihin koronavirusepidemian keskellä

Työterveyslaitos, ministeriöt ja työmarkkinakeskusjärjestöt yhdessä Suomen Yrittäjien, Business Finlandin, Opetushallituksen, Sitran ja Työturvallisuuskeskuksen kanssa ovat yhdessä lähteneet keräämään ja jakamaan kekseliäitä työkäytäntöjä, parhaita vinkkejä ja selviytymistarinoita poikkeusoloissa eri aloilta ympäri Suomen. Työelämän selviytymistarinoita korona-ajan Suomesta -verkkosivustolle voi jättää oman vinkkinsä tai kertoa selviytymistarinansa ja samalla tutustua huikeisiin oppeihin ja oivalluksiin korona-ajan Suomesta.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Metsäkeskukselta leikkaaminen on harkitsematonta

Maaseudun Tulevaisuuden 23.5. julkisuuteen tuomien tietojen mukaan parhaillaan käynnissä olevissa hallitusneuvotteluissa oltaisiin merkittävästi leikkaamassa Suomen metsäkeskuksen rahoitusta. Esillä ollut leikkausten kymmenien miljoonien eurojen kokoluokka tarkoittaisi käytännössä Metsäkeskuksen joidenkin toimintojen lakkauttamista kokonaan, millä olisi vakavia seurauksia koko Suomen metsien hoidolle.