Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Yhteistoimintalain uudistus lausuntokierrokselle

Yhteistoimintalain uudistamista valmistellut työryhmä on jättänyt väliraporttinsa työ- ja elinkeinoministerille. Työryhmä kokosi arvion nykytilasta ja arvioi keinoja, joilla voidaan kehittää yhteistoimintaa työpaikoilla. Väliraportissa ehdotetaan, että nykytilaan liittyvät puutteet korjattaisiin uudistamalla yhteistoimintalaki kokonaisuudessaan. – Yhteistoimintalain uudistus ja yhteistoiminnan parantaminen henkilöstön osallisuutta lisäämällä ovat Akavalle tärkeitä, sanoo johtava asiantuntija Miia Kannisto, joka

Työmarkkinoiden keskusjärjestöiltä ehdotuksia valtiovallalle eläkejärjestelmän uudistamisesta ja työurien pidentämisestä

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ehdottavat valtiovallalle muun muassa työeläkejärjestelmän perhe-eläkkeiden nykyaikaistamista, työttömyysturvan lisäpäiväoikeuden tarkistamista ja eräitä työelämän lainsäädännön säädösmuutoksia.   Järjestöjen ehdotukset perustuvat vuoden 2017 eläkeuudistuksessa sovittuihin jatkoneuvotteluihin. Lapsen eläkkeen maksamisaikaa pidennetään 2 vuodella 20 ikävuoteen. Leskeneläke muutetaan määräaikaiseksi ja sitä saavat jatkossa myös avolesket tietyin edellytyksin. Työttömyysturvan lisäpäiväoikeuden alaikäraja nostetaan 1

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia: Varhaiskasvatus on tulevaisuusinvestointi – Suomen päiväkotijärjestelmä romahtaa ilman varhaiskasvatuksen sosionomien ammattitaidon täysimittaista hyödyntämistä

Viimeistään nyt on varhaiskasvatuksessa nostettava lasten etu keskiöön, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia painottaa. Tämä edellyttää, että jokaisessa varhaiskasvatuksen ryhmässä työskentelee jatkossa varhaiskasvatuksen sosionomi.

Suomen Hammaslääkäriliitto: Suun terveydenhuollon hoitotakuun kiristys askel parempaan – hyvinvointialueilla toteutus vaatii huomiota

– Alueilla tulisi jo kehittää ratkaisuja, miten suun terveydenhuollon palvelut jatkossa järjestetään asukkaille sekä miten hoitotakuu saadaan käytännössä toimimaan ja suunterveyden iso hoitovelka hoidettua, painottaa Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Henna Virtomaa. Suun terveydenhuollon tiukempi hoitotakuu tulisi voimaan kahdessa vaiheessa. Siirtymäkautena (1.9.2023–31.10.2024) hoitoon pitäisi päästä neljän kuukauden kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista nykyisen kuuden