Reilun kaupan viikko muistuttaa: jokainen voi vaikuttaa valinnoillaan

Reilun kaupan viikkoa vietetään 19.–25. lokakuuta 2020. Se muistuttaa Reilun kaupan periaatteista ja toiminnasta sekä siitä, miten jokainen voi vaikuttaa ostosvalinnoillaan.

19.10.2020

Reilu kauppa tekee töitä, jotta kehittyvien maiden pienviljelijöillä ja maataloustyöntekijöillä olisi mahdollisuus reiluun toimeentuloon ja päätösvalta tulevaisuudestaan.  Reilun kaupan viikon teemana on tänä vuonna kestävä talous, jota tuodaan esille alku- ja loppupään tuottajan yhdistävällä Reset the Biz -konseptilla.  Seuraa #resetthebiz #reilukauppa #reilunkaupanviikko

Reilu kauppa on Suomessa tunnettu ja arvostettu yhdistys. Suomalaisista 82 prosenttia tuntee Reilun kaupan -merkin** ja lisäksi maailmanlaajuinen vastuullisuustrendi näkyy myös Reilun kaupan arvostuksen vahvana nousuna. Reilu kauppa sijoittui tänä syksynä ensimmäistä kertaa Suomen arvostetuimpien brändien 50:n parhaan joukkoon. Vuosittaista Reilun kaupan viikkoa vietetään tänä vuonna.

Reilun kaupan kahvia Suomessa jo 20 vuotta

Suomessa ensimmäinen Reilun kaupan tuote, kahvi, tuli myyntiin vuonna 1999. Suomen markkinoilla on nykyisin jo yli 1200 Reilun kaupan tuotetta. Suomalaisten suosikkituotteita ovat banaani, kukat, kahvi, kaakaotuotteet ja viini. Viime vuonna Reilun kaupan puuvilla kasvoi merkittävästi.

Reilu kauppa -sertifioinnin piirissä on 1,7 miljoonaa viljelijää ja työntekijää Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Näille viljelijöille ja työntekijöille maksetaan markkinahintojen heilahteluilta suojaavaa takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Viljelijöille tarjotaan koulutusta sekä itse viljelyyn ja vastuullisuus- ja ympäristökysymyksiin että kaupankäyntiin. Lisäksi viljelijät ovat vahvasti mukana Reilun kaupan kehittämisessä. Heillä on puolet järjestelmän päätösvallasta.

Reilu kauppa ry on perustettu vuonna 1998. Akava ja muut palkansaajakeskusjärjestöt kuuluvat sen jäsenjärjestöihin. Toiminnassa on mukana myös 16 Reilun kaupan kaupunkia, kahdeksan Reilun kaupan korkeakoulua sekä satoja Reilun kaupan seurakuntia, kouluja ja työpaikkoja.

Lisätietoja www.reilukauppa.fi

 

* Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden vuosittaisessa Brändien arvostus -tutkimuksessa (julkaistu 20.08.2020) Reilu kauppa oli sijalla 46. Vuonna 2019 sija oli 61.

** Kantar TNS 2019