Akavan lausunto luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”

Akava toteaa Verohallinnolle antamassaan lausunnossa luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”, joka liittyy tuloverolakiin tehdystä lisäyksestä (TVL 69b §), että Akavalla on ohjeen sisältämistä tulkinnoista sama käsitys kuin Verohallinnolla. Luonnos Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus” Ohjeen antaminen johtuu tuloverolakiin (1535/1992, TVL) lisätystä, 1.1.2018 voimaan tulleesta TVL 69 b...

2.3.2018

Akava toteaa Verohallinnolle antamassaan lausunnossa luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”, joka liittyy tuloverolakiin tehdystä lisäyksestä (TVL 69b §), että Akavalla on ohjeen sisältämistä tulkinnoista sama käsitys kuin Verohallinnolla.

Luonnos Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”

Ohjeen antaminen johtuu tuloverolakiin (1535/1992, TVL) lisätystä, 1.1.2018 voimaan tulleesta TVL 69 b §, jonka mukaan veronalaista tuloa ei synny työnantajan kustantamasta työntekijän koulutuksesta, joka tapahtuu työnantajan tai samaan konserniin kuuluvan työnantajan intressistä.

Ohjeessaan Verohallinto korostaa, että TVL 69 b § on tulkittava laajasti. Lähtökohtaisesti koulutuksen katsottaisiin tapahtuvan työnantajan intressissä aina, kun työnantaja on päättänyt kustantaa koulutuksen työntekijälle. Koulutusta ei katsottaisi tapahtuvan työnantajan intressissä vain silloin, kun on riittävä näyttö sille, että koulutusta on tarjottu työntekijälle palkan sijaan.

Ohjeen sisältämien tulkintojen osalta Akavalla on sama käsitys kuin Verohallinnolla.

Akava ry

Sture Fjäder, puheenjohtaja
Pekka Piispanen, johtaja

Lausunnon tunnistetiedot

Lausuntopyyntö 6.2.2018/Dnro A267/200/2017
Lausunnon diaarinumero 022/62/2018
Lausunnon päiväys 23.2.2018
Laatija Eugen Koev

Lue lisää aiheesta

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa annetun lain, ulosottokaaren, sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta

Esitysluonnoksen tavoitteena on sujuvoittaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa rikosten torjumiseksi ja ehkäisemiseksi. Viranomaisten välinen tietojenvaihto luo edellytyksiä myös viranomaisten tehokkaammalle ja oikea-aikaisemmalle valvonnalle ja varhaiselle puuttumiselle. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kannattavat esityksen tavoitteita ja kiinnittävät lausunnossaan huomiota työsuojeluviranomaisen tiedonsaantioikeuksien laajentamiseen. Työsuojeluviranomaisen osalta esityksen tavoitteena on tehostaa työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaa mahdollistamalla sekä Ulosottolaitoksen että Verohallinnon oma-aloitteinen tietojen luovuttaminen työsuojeluviranomaisille sekä esitutkintaviranomaisille silloin, kun viranomaiset omassa tehtävässään saavat tietoonsa työsuojeluviranomaisen valvontatehtäviin liittyvää tietoa taikka saavat tietoonsa seikkoja, joiden perusteella syntyy viranomaisessa epäily mahdollisesta työperäistä hyväksikäyttöä taikka ihmiskauppaa koskevasta rikoksesta. Tältä osin tavoitteena on tehostaa harmaan talouden torjuntaan liittyvien viranomaisten ja työsuojeluviranomaisten yhteistyötä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.