- Työvoiman ulkopuoliset perusasteen varassa olevat ovat moninainen ryhmä. Tässä joukossa ulkomaiden kansalaiset ovat selvästi yliedustettuja. Lasten hoitaminen kotona selittää sitä, että työvoiman ulkopuolella olevien osuus on suuri perheenperustamisiässä olevilla naisilla. Tavoitteena on tarjota tarpeiden mukaan räätälöityjä toimenpiteitä, jotka tukevat ja turvaavat pääsyä työelämään.
- Sosiaaliturvan uudistuksessa on huomioitava, että sosiaaliturvan tulee olla edelleen vastikkeellista, mutta myös kannustavampaa, joustavampaa, osallistavampaa ja mahdollistavampaa. Tavoitteena tulee olla syrjäytymisen riskin vähentäminen ja byrokratialoukkujen purkaminen. Sosiaaliturvan tulee osallistaa jokaista vaikuttamaan omaan elämäntilanteeseensa.
- Pitkäaikaista riippuvuutta sosiaaliturvasta tulee vähentää panostamalla ennaltaehkäisyyn, varhaiseen puuttumiseen sekä toimintakykyä parantavaan kuntoutukseen.
- Työvoiman ulkopuolisia tulee kannustaa osaamisensa kehittämiseen. Palveluihin tulee kuulua yksilön osaamistarpeiden tarkastelu. Koulutustarjontaa, ohjausta ja ammattilaisten yhteistyötä sekä palveluiden integraatiota tulee kehittää osaamisen näkökulmasta.
- Sosiaaliturva voidaan rakentaa portaittaiseksi siten, että osallisuus oikeuttaa suurempaan etuuteen. Palveluihin osallistuminen ja aktiivisuus parantavat taloudellista asemaa. Palveluita ei kuitenkaan tule kytkeä etuuksiin sanktioina tai kontrollina.
- Työvoima- ja koulutuspalveluita sekä sosiaali- ja terveyspalveluita on kehitettävä niin, että ne todella kykenevät vastaamaan yksilöiden palvelutarpeisiin.
A) Lasta kotona hoitavat vanhemmat: Perhevapailta joustavammin töihin
Perheenperustamisikäisten perusasteen varaan jääneiden naisten matalaa työllisyysastetta selittävät lasten hoitaminen kotona sekä työn ja perheen yhteensovittamisen vaikeudet. Työn joustamattomuus pienten lasten vanhemmuuteen yhdistettynä voi kannustaa erityisesti äitejä jäämään perhevapaiden jälkeen kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolelle. Samoin on, jos perhevapaiden jälkeen ei ole työpaikkaa, johon palata. Tavoitteena on sujuva paluu perhevapailta työelämään tai koulutukseen.
- Lasta kotona hoitavan vanhemman pääsyä työelämään on tuettava työelämään siirtymistä tukevilla palveluilla. Töihin paluu on otettava puheeksi neuvoloissa ja perhekeskuksissa. Lisäksi on vahvistettava työelämään ohjaamista viimeistään lapsen täyttäessä kaksi vuotta. Vanhempia, joilla ei ole työpaikkaa odottamassa, tulee ohjata täydentämään osaamistaan koulutuspalveluissa.
- Perhevapaalta töihin -hankkeen jatkotoimenpiteenä on lisättävä monikielisiä varhaiskasvatuspalveluita. Näiden yhteyteen on luotava täydennyskoulutusmahdollisuuksia matalan koulutustason omaaville henkilöille, kuten suomen tai ruotsin kielikoulutusta maahanmuuttajataustaisille vanhemmille. Hankekokonaisuuden hyvät käytännöt on arvioitava ja vakinaistettava.
- Selvitettävä osa-aikaisen opiskelijuuden mahdollisuudet opiskelun, perhe-elämän ja mahdollisen työnteon yhdistämiseksi joustavammin.
- On kehitettävä osa-aikatyömalleja ja -mahdollisuuksia siten, että mahdollistetaan työn ja perheen yhdistäminen kannustavammalla tavalla.
B) Maahanmuuttajat: Maahanmuuttajien osaaminen tehtävä näkyväksi
Tilastoissa lähes joka neljäs perusasteen varassa oleva on ulkomaan kansalainen. Todellinen koulutustaso ja ulkomailla suoritettu tutkinto eivät aina näy tilastoissa ja ryhmässä on monia koulutustasoja. Tavoitteena on parantaa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä luoda polkuja täydentävään koulutukseen sitä tarvitseville.
- On luotava selkeät, alakohtaiset kriteerit, joilla EU- tai ETA-alueen ulkopuolella suoritettu koulutus tunnustetaan ammattipätevyydeksi. Kriteereihin voi kuulua selkeästi määritetty täydennyskoulutus.
- Työelämälähtöinen kieli- ja kotoutumiskoulutus on käynnistettävä mahdollisimman pian maahantulon yhteydessä lupaprosessien käsittelyaikatauluun katsomatta. Oikeus nopeaan kielikoulutukseen on taattava koulutustasosta riippumatta myös heille, jotka muuttavat Suomeen työn takia sekä heidän perheenjäsenilleen.
- Kotoutumiskoulutuksen laatu on varmistettava ottamalla se osaksi järjestämisluvan alaista valmentavaa koulutusta. Näin ulkomaalaistaustaisten henkilöiden koulutuspolku saadaan yhtenäistettyä suomalaisen koulutusjärjestelmän kanssa.
- Maahanmuuttajataustaisten henkilöiden erityistarpeet on huomioitava ohjaus- ja urapalvelujen suunnittelussa ja tarjonnassa.