Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä annetun lain ja koulutuksen korvaamisesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle Akava ei kannata hallituksen esitykseen sisältyvää työnantajan koulutusvähennyksen suoraa poistamista. Akava korostaa, kuinka osaajapulaan vastaaminen ja jatkuvan oppimisen mahdollistaminen ovat eräitä aikamme merkittäviä haasteita.

18.9.2024

Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä annetun lain ja koulutuksen korvaamisesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Yleiset huomiot

Yleiset huomionne esitysluonnoksesta

Akava ei kannata hallituksen esitykseen sisältyvää työnantajan koulutusvähennyksen suoraa poistamista. Se jakaa hallitusohjelmaan sisältyvän huolen julkisen talouden kestävyydestä ja hyvinvointiyhteiskunnan säilymisestä ja on halukas kehittämään kokonaisuutta, jolla tuetaan niin työnantajien kuin työntekijöiden mahdollisuuksia työelämässä tarvittavaan osaamisen kehittämiseen. Tässä työnantajan halukkuudella panostaa työntekijänsä osaamiseen on keskeinen rooli.

Akava korostaa, kuinka osaajapulaan vastaaminen ja jatkuvan oppimisen mahdollistaminen ovat eräitä aikamme merkittäviä haasteita. Nyt eri suunnista tehtävät leikkaukset uhkaavat työntekijöiden mahdollisuuksia syventää ammattiosaamistaan, nostaa koulutustasoaan tai lisätä työhyvinvointiaan opiskelun avulla. Jatkuvan oppimisen kokonaisuudesta tarvitaan Akavan mukaan tästä johtuen nykyistä selkeämpi kokonaisnäkemys.

Yleisperustelut

Huomionne luvuista 1 -3 (tausta, nykytila ja sen arviointi, ehdotuksen tavoitteet)

Huomionne luvuista 4 -5 (ehdotukset, vaikutukset ja muut toteuttamisvaihtoehdot)

Laki taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä