Akavan lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle työttömyysturvalain 2 a luvun 9 ja 10 §:n muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle, ettei se nykytilanteessa kannata työttömyysturvan seuraamusjärjestelmän kiristämistä esityksessä ehdotetulla tavalla. Hallituksen aiemmin toteuttamien rajujen työttömyysturvaleikkausten jälkeen kiristäminen näyttäytyy leikkaukselta leikkauksien päälle ja esityksen vaikutusarvioiden perusteella se myös on sitä.

26.6.2025

Lausuntopyyntö: Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyysturvalain 2 a luvun 9 ja 10 §:n muuttamisesta

Lausunnonantajan lausunto

1. Onko teillä lausuttavaa esityksestä yleisesti?

Akava ei nykytilanteessa kannata työttömyysturvan seuraamusjärjestelmän kiristämistä esityksessä ehdotetulla tavalla. Hallituksen aiemmin toteuttamien rajujen työttömyysturvaleikkausten jälkeen kiristäminen näyttäytyy leikkaukselta leikkauksien päälle ja esityksen vaikutusarvioiden perusteella se myös on sitä.

Erityisesti etuusoikeuden menettäminen toistaiseksi (työssäolovelvoite) jo toisesta rikkeestä vaikuttaa tarpeettoman tiukalta. Kuudenkin viikon työssäolovelvoitteen täyttäminen voi monille olla vaikeaa työmahdollisuuksien tai työllistymistä edistävien palveluiden puuttumisen vuoksi. Tämä näkyy myös esityksen arvioinnissa, jossa todetaan nykyisen 12 viikon työssäolovelvoitteen asettamisen jälkeisten etuudettomien kausien olevan kestoltaan keskimäärin reilusti yli vuoden mittaisia. Kuudenkin viikon työssäolovelvoitteen todelliseksi kestoksi laskelmissa oletetaan ilmeisesti 200 etuudetonta päivää (taulukko 1, alaviite; esitys on tältä osin vaikutusarvioiltaan epäselvä).

2. Onko teillä lausuttavaa säädösehdotuksesta ja sen perusteluista?

Esityksestä eivät käy ilmi tarkat syyt, joiden perusteella korvauksettomia määräaikoja tai etuusoikeuden menettämisiä toistaiseksi asetetaan. Näiden syiden tunnistaminen voisi mahdollistaa sellaisia toimia, joilla laiminlyöntejä ja niiden seurauksia saataisiin joka tapauksessa vähennettyä jopa ilman seuraamusjärjestelmän muutoksiakin. Tämä voisi myös nopeuttaa työnhakijoiden työllistymistä.

Seuraamusjärjestelmän vertaaminen vuoden 2022 toukokuuta edeltävään aikaan (jolloin seuraamukset olivat tiukemmat, kuin mitä tässä esityksessä ehdotetaan) voi olla harhaanjohtavaa, sillä tuolloin myös työttömän työnhakijan velvoitteet erosivat nykyään voimassa olevasta määrällisen työnhaun velvollisuudesta.

3. Onko teillä lausuttavaa esityksen vaikutusarvioista?

Luvun 4.2.1.1 suomalaisia vaikutusarvioita referoiva kappale vaikuttaa sisäisesti ristiriitaiselta ansiopäivärahaa ja toisaalta työmarkkinatukea saavien välillä. Samassa kappaleessa taulukossa 1 esitettyjen oletusten kuvaus on hyvin vaikeaselkoinen.

Luvussa 4.2.2.2 tehdään oletus, että laiminlyöntien eli seuraamuksien määrä palaisi koronapandemiaa ja pohjoismaista työnhakumallia edeltävälle tasolle. Tätä oletusta voi kyseenalaistaa, sillä sitä perustellaan esityksessä varsin niukasti ja on oletettavaa, että määrällinen työnhakuvelvoite vaikuttaa laiminlyöntien määrää kasvattavalla tavalla. Kiristyneet karenssit ja määrällinen työnhakuvelvoite (varsinkin vähäisen työvoiman kysynnän oloissa) voi olla seuraamusten mielessä yllättävän ankara yhdistelmä.

Työttömyysturvaseuraamusten kiristämisen mahdollisia haitallisia vaikutuksia kuvaillaan vain hyvin lyhyesti luvussa 4.2.2.4. Tarkastelua voisi tältä osin laventaa.

4. Tulisiko työttömyysturvalain 2 a luvun 9 ja 10 §:n soveltamisalaa laajentaa uusiin työnhakijaa etuuden saamisen edellytyksenä velvoittaviin toimiin? Mitä nämä toimet olisivat ja miksi velvoittavuutta tulisi laajentaa niihin? Jos mahdollista, esittäkää myös arvio mahdollisen laajennuksen vaikutuksista.

Taulu Heikki
Akava ry

Lisätiedot

Lausuntopyyntö 9.5.2025, VN/9365/2025
Lausunnon diaarinumero Dnro 055/62/2025
Lausunnon päiväys 18.6.2025
Laatija Heikki Taulu

Lue lisää aiheesta

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa annetun lain, ulosottokaaren, sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta

Esitysluonnoksen tavoitteena on sujuvoittaa viranomaisten välistä tietojenvaihtoa rikosten torjumiseksi ja ehkäisemiseksi. Viranomaisten välinen tietojenvaihto luo edellytyksiä myös viranomaisten tehokkaammalle ja oikea-aikaisemmalle valvonnalle ja varhaiselle puuttumiselle. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK kannattavat esityksen tavoitteita ja kiinnittävät lausunnossaan huomiota työsuojeluviranomaisen tiedonsaantioikeuksien laajentamiseen. Työsuojeluviranomaisen osalta esityksen tavoitteena on tehostaa työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaa mahdollistamalla sekä Ulosottolaitoksen että Verohallinnon oma-aloitteinen tietojen luovuttaminen työsuojeluviranomaisille sekä esitutkintaviranomaisille silloin, kun viranomaiset omassa tehtävässään saavat tietoonsa työsuojeluviranomaisen valvontatehtäviin liittyvää tietoa taikka saavat tietoonsa seikkoja, joiden perusteella syntyy viranomaisessa epäily mahdollisesta työperäistä hyväksikäyttöä taikka ihmiskauppaa koskevasta rikoksesta. Tältä osin tavoitteena on tehostaa harmaan talouden torjuntaan liittyvien viranomaisten ja työsuojeluviranomaisten yhteistyötä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Yksityisyyden yleiskatsaus
Akava
Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Toiminnalliset evästeet eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.