Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava: Ilmastonmuutoksen hillintään tarvitaan uusia innovaatioita ja yhteistyötä työpaikoilla

Akava ehdottaa ilmastolinjauksissaan, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Akava korostaa myös osallistavaa ilmastopolitiikkaa ja osaamisen lisäämistä. Akavan tuoreen kyselyn tulokset osoittavat, että lähes puolet akavalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitäisi vähentää päästöjään siihen katsomatta mitä muut maat tekevät.

Yhteistoimintalain uudistus lausuntokierrokselle

Yhteistoimintalain uudistamista valmistellut työryhmä on jättänyt väliraporttinsa työ- ja elinkeinoministerille. Työryhmä kokosi arvion nykytilasta ja arvioi keinoja, joilla voidaan kehittää yhteistoimintaa työpaikoilla. Väliraportissa ehdotetaan, että nykytilaan liittyvät puutteet korjattaisiin uudistamalla yhteistoimintalaki kokonaisuudessaan. – Yhteistoimintalain uudistus ja yhteistoiminnan parantaminen henkilöstön osallisuutta lisäämällä ovat Akavalle tärkeitä, sanoo johtava asiantuntija Miia Kannisto, joka

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Suomen Terveydenhoitajaliitto: Terveydenhoitajaliiton uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Kirsi Grym

Terveydenhoitajaliiton edustajisto on hetki sitten valinnut TtM, terveydenhoitaja (AMK) Kirsi Grymin liiton uudeksi puheenjohtajaksi. Nykyinen puheenjohtaja Tiina Mäenpää siirtyy eläkkeelle 1.11.2022, jolloin uusi puheenjohtaja aloittaa tehtävässä. Uuden puheenjohtajan kausi on 2-vuotinen neljän vuoden sijaan, sillä Mäenpää eläköityy kesken hallituskauden, ja nyt valittu puheenjohtaja jatkaa kauden loppuun.

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ: OAJ on pettynyt budjettiriihen tuloksiin ja tyrmistynyt hallituksen haluttomuudesta löytää kasvavaan opettajapulaan ratkaisuja

OAJ on pettynyt, että hallitus ei budjettiriihessä saanut aikaan päätöstä varhaiskasvatuksen opettajien koulutusmäärien nostosta. Sen sijaan varhaiskasvatusmaksuja alennetaan pysyvästi ja kotihoidontukeen tehdään korotus. Tämä osoittaa, että hallitus ei ollut valmis tekemään ratkaisuja kasvatuksen ja koulutuksen laadun parantamiseksi. Hallitus päätti osana perheiden tukea ylimääräisestä lapsilisästä sekä varhaiskasvatusmaksujen pysyvästä alentamisesta. Varhaiskasvatusmaksujen alennus