Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Yhteistoimintalain uudistus lausuntokierrokselle

Yhteistoimintalain uudistamista valmistellut työryhmä on jättänyt väliraporttinsa työ- ja elinkeinoministerille. Työryhmä kokosi arvion nykytilasta ja arvioi keinoja, joilla voidaan kehittää yhteistoimintaa työpaikoilla. Väliraportissa ehdotetaan, että nykytilaan liittyvät puutteet korjattaisiin uudistamalla yhteistoimintalaki kokonaisuudessaan. – Yhteistoimintalain uudistus ja yhteistoiminnan parantaminen henkilöstön osallisuutta lisäämällä ovat Akavalle tärkeitä, sanoo johtava asiantuntija Miia Kannisto, joka

Työmarkkinoiden keskusjärjestöiltä ehdotuksia valtiovallalle eläkejärjestelmän uudistamisesta ja työurien pidentämisestä

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ehdottavat valtiovallalle muun muassa työeläkejärjestelmän perhe-eläkkeiden nykyaikaistamista, työttömyysturvan lisäpäiväoikeuden tarkistamista ja eräitä työelämän lainsäädännön säädösmuutoksia.   Järjestöjen ehdotukset perustuvat vuoden 2017 eläkeuudistuksessa sovittuihin jatkoneuvotteluihin. Lapsen eläkkeen maksamisaikaa pidennetään 2 vuodella 20 ikävuoteen. Leskeneläke muutetaan määräaikaiseksi ja sitä saavat jatkossa myös avolesket tietyin edellytyksin. Työttömyysturvan lisäpäiväoikeuden alaikäraja nostetaan 1

Akava: Suomesta maailman ilmastoälykkäin maa

Akava ehdottaa, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Uusi hallitusohjelma on asettanut Suomelle tiukat päästötavoitteet, joiden toteuttamiseen Akava toivoo kansalaisten osallistuvan jatkossa aktiivisemmin. Akava on laatinut yhdessä jäsenliittojensa kanssa ilmastolinjaukset.

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista