Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava: Vahva EU on osaava, vastuullinen ja kilpailukykyinen

Akava korostaa, että EU:n on panostettava seuraavalla ohjelmakaudellaan tuntuvasti nykyistä enemmän tutkimukseen ja koulutukseen. Tehokas ja kansalaisille lisäarvoa luova EU on kaikkien suomalaisten etu. Unionin on oltava aktiivinen työelämän toimija. Työmarkkinoille tarvitaan yhteiset eurooppalaiset pelisäännöt.

Akava korostaa sosiaaliturvan uudistamisessa ennaltaehkäisyä, kannustavuutta ja osallistavuutta

Akava pitää sosiaaliturvauudistusta yhtenä merkittävimmistä tulevalla hallituskaudella aloitettavista uudistuksista. Sosiaaliturvauudistus pitää toteuttaa vaiheittain ja useassa osassa, jotta muutosprosessi toteutuu hallitusti ja sen vaikutukset voidaan arvioida kattavasti. Sosiaaliturvauudistuksen pitää perustua tutkittuun tietoon ja laaja-alaiseen asiantuntijoiden kuulemiseen eri näkökulmien ottamiseksi huomioon.

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Tradenomiliitto TRAL: Nimitys Tradenomeissa

Tuomas Meriniemi on aloittanut 12.9. työnsä toimistollamme erityisasiantuntijana. Vaikuttamis- ja edunvalvontatiimimme jäsenenä hän vastaa koulutus-, työllisyys- ja elinkeinopoliittisten linjaustemme valmistelusta ja toteuttamisesta sekä toimii edustajanamme erilaisissa aiheeseen liittyvissä työryhmissä. Meriniemi tekee jatkossa tiivistä yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa tutkinnon kehittämiseksi sekä uudenlaisten yhteistyömuotojen löytämiseksi. Vastuualueidensa osalta hän myös kouluttaa ja neuvoo jäseniämme.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO: Evankelis–luterilaisen kirkon historian suurimpien yt-neuvottelujen päätteeksi vähennetään 45 henkilötyövuotta – JUKO toivoo kirkon yt-lain pikaista valmistumista

Helsingin seurakuntayhtymän yhteisistä palveluista vähennetään 45 henkilötyövuotta. Irtisanominen tai toisiin tehtäviin siirtyminen yhtymässä koskettaa 23 henkilöä. Tämän lisäksi 21 eläköitymisen tai määräaikaisuuden päättymisen johdosta vapautuvaa tehtävää jätetään täyttämättä. Kyse on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tähänastisen historian laajimmista yhteistoimintaneuvotteluista.