Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akavan opiskelijajäsenmäärä kasvoi

Akavan liittojen opiskelijajäsenmäärä kasvoi 1 634 uudella jäsenellä. Akavassa opiskelijajäseniä on 117 482, mikä on 19 prosenttia Akavan kokonaisjäsenmäärästä. Akavan 36 jäsenliitossa on yhteensä 608 290 jäsentä. Vähennystä kokonaisjäsenmäärässä edellisvuoteen verrattuna oli 949 jäsentä.

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Suomen Psykologiliitto: Psykologiliiton terveiset budjettiriiheen: panostaminen mielenterveyteen on vastuullista talouspolitiikkaa

Neuvottelut vuoden 2023 talousarviosta eli niin sanottu budjettiriihi alkaa 31. elokuuta. Psykologiliiton terveiset budjettiriiheen korostavat mielenterveyden tukemista ja ongelmien ennaltaehkäisyä sekä helposti saatavia matalan kynnyksen palveluja. Näitä palveluja tarjoamaan tarvitaan koulutettuja asiantuntijoita. Puutteet mielenterveyden ennaltaehkäisevissä ja peruspalveluissa ovat johtaneet siihen, että ihmiset pääsevät hoitoon vasta pitkittyneiden oireiden kanssa. Tarkoituksenmukainen ja tehokas ennaltaehkäisy ja hoito vähentävät inhimillistä kärsimystä sekä säästävät aikaa ja kuluja.

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ: OAJ ja JHL vaativat mielenilmauksella Helsingin palkkasotkun korjaamista – ”Tämä on hätätapaus”

Helsingin kaupungin ongelmat palkanmaksussa ovat jatkuneet jo kuukausia, mutta ratkaisut ja vastuunkanto puuttuvat edelleen. Ratkaisujen ja vahinkojen korvaamisen eräpäivä on nyt, muistuttavat ammattiliitot OAJ ja JHL tänään järjestämässään mielenilmauksessa. Pahimmassa tapauksessa samat ongelmat ovat edessä muualla, kun Vantaa ja hyvinvointialueet ottavat käyttöön Sarastian järjestelmän.