Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava: Kehysriihessä ei katsottu riittävästi tulevaisuuteen

Akavan mielestä hallituksen kehysriihessä ei tehty riittävästi päätöksiä Suomen talouden kestävyyden parantamiseksi. Työllisyystoimet jäivät liian vähäisiksi, jotta työllisyysastetavoite voitaisiin saavuttaa. Parlamentaarisen työryhmän perustaminen TKI-panostusten lisäämiseksi on hyvä askel sitoutumisessa neljän prosentin BKT-osuuteen. Akava katsoo, että kotitalousvähennyksen määrän korottaminen ja käyttöalueen laajentaminen ovat myönteisiä päätöksiä.

Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia

Allekirjoittaneet järjestöt esittävät yhdessä, että työterveyshuoltoon pätevöittävän koulutuksen kustannusten maksurasitus tulee siirtää työnantajalta ja opintojen suorittajalta osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia. Työterveyshuoltolaki edellyttää työterveyshuollon ammattihenkilöiltä ja asiantuntijalta vähintään 15 opintopisteen laajuista työterveyshuoltoon pätevöittävää koulutusta kahden vuoden kuluessa siitä, kun hän siirtyy työterveyshuollon tehtäviin.

Opiskelija- ja nuorisojärjestöt vaativat: Työuupuneen toimeentulo on turvattava sairausloman aikana myös ilman mielenterveysdiagnoosia

Työuupumus ja mielenterveyden oireilu yleistyvät yhä niin että niistä voidaan puhua lähes kansantautina. Työuupumuksesta toipuminen ja paluu työelämään on pitkä ja vaikea prosessi. Toimeentulon turvaaminen aiheuttaa monilla huolia toipumisen aikana. Ehdotamme sairauspäivärahakäytäntöihin muutosta, jolla turvataan toimeentulo työuupumuksesta aiheutuvan sairausloman aikana.

Uusimmat uutiset

Akavan kehityspäälliköksi Ida Mielityinen

Akavan kehityspäälliköksi on valittu valtiotieteiden maisteri Ida Mielityinen. Mielityinen aloittaa tehtävässään 4. marraskuuta 2019 ja hän työskentelee järjestäytymisen tiimissä. Hänen tehtävänään on varmistaa, että Akava liittoineen palvelee nykyisiä ja tulevia jäseniä entistä paremmin muuttuvassa maailmassa.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Suomen Terveydenhoitajaliiton kysely: Terveydenhoitajat eivät pysty tekemään työtään lain edellyttämällä tavalla

Viime vuodet ovat olleet terveydenhoitajille poikkeuksellisen kuormittavia, ja siksi työhyvinvointi ja jaksaminen työssä ovat olleet koetuksella. Tämä ilmenee hyvin Terveydenhoitajaliiton tekemästä jäsenkyselystä, jossa selvitettiin, mitkä tekijät koetaan kuormittavaksi ja miten asioihin olisi mahdollista vaikuttaa. Vastaajia oli lähes 700 eri-ikäistä terveydenhoitajaa eri puolelta Suomea, heistä yli 80 % työskentelee hyvinvointialueiden palveluksessa.